Even voorstellen: first time Skoda eigenaar

Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt rij ik voor het eerst in een Skoda rond. Ik heb tientallen jaren Alfa Romeo gereden, maar m'n 159 SW was met haar 16,5 jaar en 4 ton op de teller economisch gezien op. De omstandigheden dicteerden om een financieel verstandigere auto te kopen deze keer en zo kwam ik bij Skoda uit. Ik heb een Octavia combi 1.6 TDI Greenline gekocht uit 2014 met 190.000 op de teller. Het kwam niet als een heel grote verrassing dat dit compleet anders rijdt dan een Alfa 159, maar eerlijk is eerlijk, het is een fijne auto. Alleen dat verbruik... zelfs als je al weet dat het verbruik behoorlijk gaat tegenvallen, valt het nog steeds tegen.

Octavia 1.jpg

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
1.6 TSI Greenline..?!? :pieker: (je doet je naam wel eer aan, op deze manier!)

Wat is er mis met het verbruik dan? Ik gok dat jouw “probleem” is dat je beter een 2.0 TDI had kunnen kopen..?

TDI idd natuurlijk.
Het probleem is dat het verbruik op papier minder dan 1 op 30 is en dat ik in de praktijk de 1 op 20 nog niet eens haal. Dacht dat ik iig wel ergens tussen de 1 op 20 en 1 op 25 op uit zou moeten kunnen komen. Oké dat was wel vol bepakt op en neer naar Zwitserland. Misschien maakt dat wel verschil bij Skoda. Bij de Alfa bleef het verbruik bij dergelijke ritten gewoon gelijk, terwijl ik daarmee sneller door Duitsland reed (niks al te geks, 130-140 ipv 120-130). Daar woog kennelijk het alleen snelweg rijden op tegen de bepakking en de hellingen.
Maar ga je me nou vertellen dat een 2.0 in de praktijk zuiniger rijdt dan een 1.6 Greenline? :pieker:

hemi24

Forumguru
Bij het gebruik wat je in bovenstaande tekst beschrijft, was een 2.0 TDI vrijwel zeker zuiniger geweest inderdaad..!

@Rallye Dat zijn de cijfers voor de 105 pk Greentech. Ik heb een 110 pk Greenline. Daar is gecombineerd gebruik 3,2 liter op de 100 km. En uiteraard op de oude manier gemeten, dat bedoelde ik met "zelfs als je al weet dat het verbruik behoorlijk gaat tegenvallen".

Met de Alfa haalde ik het opgegeven verbruik om diezelfde reden ook niet. Maar het gat was echt beduidend minder groot. Opgegeven gemiddeld verbruik was daar 1 op 16,7. In de praktijk haalde ik tussen de 1 op 15,1 en 1 op 16,1.

Tuning zit ik wel over te denken ja, maar vooral om wat meer koppel te krijgen onderin de toeren. Voor zover ik er ervaring mee heb, kan het verbruik niet meer dan marginaal beter worden ervan. Of zou dat bij de Skoda anders zijn?

Bovenaan Onderaan