Even voorstellen.....jbroekma

Hallo, even voorstellen. Ik ben sinds langere tijd Skoda rijder. Mijn vrouw rijdt inmiddels in haar derde Skoda Fabia, waarbij de eerste in 2006 geleverd werd. Ook ik ben overstag gegaan in 2013 middels Lease via mijn werkgever de Skoda Superb II 1.6 TDI met 105PK Business edition te gaan rijden. Na 5 jaar en drie maanden moest hij eruit. Heerlijke auto, Xenon verlichting en alcantara elektrisch verstelbare stoelen alleen een motorisch probleem gehad met de ERG klep nadat deze was teruggebracht om software matig de sjoemelsoftware aan te passen. Verder 170.000 kilometer probleemloos gereden zonder dat ie me in de steek heeft gelaten. Werkgever had inmiddels lease deal gemaakt met Renault, dus nieuwe auto was een Renault Megane. Niet om arrogant te zijn, er zijn zat mensen die een Renault Megane willen rijden, maar dat financieel niet kunnen, maar wat heb ik me geërgerd aan deze DCI met 110PK auto zonder navigatie en geheel uitgeklede versie. Alleen een trekhaak kon er nog vanaf. Snel naar een nieuwe werkgever gezocht en een eigen Skoda Superb III 1.6 TDI business Edition gekocht met 120 PK van 2017. Compleet andere Skoda superb als de tweede generatie. Veel meer stabiliteit op hogere snelheden een stuk sneller als de vorige en een supermooi navigatie systeem. Inmiddels via VAG techniek ( via tips van jullie forum) de auto laten chiptunen naar 150PK. Naar mijn mening hoort deze PK verhouding veel beter bij dit kaliber auto. Wel valt me op en dat ook al gelezen op jullie forum een paar rare zaken, als dashboardkastje valt regelmatig spontaan naar beneden, elk jaar nieuwe batterijen voor mijn sleutel, deuren die spontaan niet meer opengaan, soms de rechtervoordeur, soms de linker achterdeur en dan alleen van binnen uit te openen. NU toch ook een bijzonder probleem, het uitlaatgassysteem lampje gaat regelmatig aan en dan weer naar een paar honderd kilometer uit. Bijzonder want auto heeft nog maar 90K kilometer gelopen. Enfin, ik hoop hier wat meer informatie uit jullie forum te halen en uiteraard altijd bereid om kennis te delen.

Groet, Jeroen Broekman
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Welkom op dit forum!

Ps. ik heb even een eigen topic aangemaakt voor jou. Je had in eerste instantie gereageerd op een voorstel topic uit 2005......
 
Daar stonden we weer in Nuenen bij VAG tuning. Inmiddels ruim 1000 kilometer rondgereden om mijn problemen met de EGR klep en roetfilter te laten verhelpen. Maar ik heb er een goed vertrouwen in dat de jongen van VAG Tuning in Nuenen het nu wel voor elkaar hebben!

What's gebeurd ...

medio 2020 begon er een het oranje lampje te branden van het motormanagement systeem. Tijd om een afspraak te maken had ik niet echt en na een honderd kilometer verdween het lampje weer. Echter het lampje kwam steeds weer terug en weer uit en weer aan en ik werd inmiddels helemaal allergisch van het flikkeren van dat lampje. In mijn skoda Superb van de II generatie had ik ook zo'n probleem gehad met het motormanagement systeem net na de update van de SKODA dealer (terugroep actie) m.b.t de "sjoemel diesel gate" Deze ging gelijk in het noodloopsysteem over en daardoor gewoon gevaarlijk met dat ding verder te rijden, kon toen niet harder als 100 kilometer per uur. Uiteindelijk is daar de EGR klek en koeling vervangen bij een kilometerstand van 130 duizend. Deze Skoda Suberb III reed ondanks brandend lampje gewoon prima verder, geen stottering of motor inhouding alleen elke keer dat irritante oranje lampje. In december 2020 toch het probleem maar even laten uitlezen bij de Skoda Dealer . Code P2002 rendement roetfilter onder drempelwaarde. Eveneens code P0401 EGR onvoldoende doorstroming. Het eerste betreft dus idd een eventueel roetfilter probleem doordat regeneratie niet of onvoldoende plaatsvindt of roetfilter verstopt zit , de twee code EGR klep verstopt door roetafzetting. Eerste probleem offerte euro 1200,-- EGR klep en koeling vervangen en tweede probleem euro 3.500,-- zonder blikken en blozen van de SKODA dealer het hele roetfilter en de twee druksensoren laten vervangen. Puur dus op basis van de uitlezing van de storingen en zonder enige verdere visueel onderzoek binnen 10 minuten uitlezen inclusief offerte.. Je moet het je klant maar durven te vertellen zonder blikken en blozen. Coulance, ja nee dus! Auto ruim net 5 jaar jaar oud, een n.v.t'je. Kilometer stand van deze auto toen het lichtje begonnen te flikkeren : 70.000 kilometer

Tip gekregen van een maat om in Almere bij een "gespecialiseerd" bedrijf voor euro 150,-- software matig de EGR klep weg te schrijven. Die heeft tegelijkertijd de Tuning software van VAG in Nuenen overschreven zonder dat even van tevoren te vermelden. Niet echt grappig, daarna reed de auto als een krant, het hele dynamische was er van af en de auto hield in bij het op gelijke snelheid rijden.

Contact opgenomen met VAG Tuning in Nuenen om deze problematiek te bespreken. Die adviseerde om dit dus NIET te doen i.v.m eventuele beschadiging van het roetfilter doordat deze niet of nauwelijks meer geregenereerd wordt. Afspraak werd gemaakt om de EGR klep en koeling te laten vervangen. Dit zou in principe de storing in het Motor managementsysteem moeten oplossen. Dit netjes uitgevoerd half februari kwam het storingslampje helaas weer terug. NU alsnog vandaag de twee druksensoren welke een onderdeel zijn van het roetfilter laten vervangen door VAG tuning. Die jongens hebben er een uur een proefrit mee gemaakt en vervolgens de regeneratie handmatig laten opstarten om te kijken of het roetfilter nog goed dienst deed. Die mannen hebben nog geen uur geschreven op de bon en zijn er dik drie uur inclusief proefrit en procedure handmatige regeneratie draaien mee bezig geweest. Naast dat ik het enorm waardeer dat ze dit in rekening hebben gebracht, chapeau dat ze hier in Nuenen in ieder geval bereid zijn om naar alternatieven te kijken en echt een reparatie te doen i.p,v. "rucksichtlos" een gelijk een heel roetfiltersysteem te vervangen omdat dit zo beschreven staat in de handboekjes van de dealers en dikke facturen in rekening te brengen bij hun klanten.
 

Bijlagen

  • vag tuning.jpg
    vag tuning.jpg
    273,2 KB · Weergaven: 22
  • vag tuning.jpg
    vag tuning.jpg
    273,2 KB · Weergaven: 19
Daar stonden we weer bij VAG Tuning, helaas hebben bovenstaande stappen geen effect gehad en de auto weer ingeleverd met leenauto om opnieuw uitvoerig te laten testen en uitlezen van storingscodes
Eind van dezelfde dag werd ik weer gebeld, 36 storingsmeldingen verwezen naar het roetfilter. Advies, roetfilter laten vervangen (kilometer stand 95000). Kosten voor een tweedehands roetfilter euro 2.000,- en voor een nieuwe roetfilter euro 3.200,-- Vooral het arbeidsaspect schijnt een grote factor te zijn. De ingenieurs van VAG hebben bedacht dat dit roetfilter nooit kapot gaat en dus ergens onderaan de motor ingebouwd. De gehele motor moet eerst uitgebouwd worden, roetfilter worden verwijderd en weer ingebouwd worden. Zeker 10 uur werk a raison van euro 85,-- bij VAG Tuning. Ik ben er nog niet over uit of ik het laat repareren of dat ik afscheid ga nemen van deze auto. Het moet eerst ff indalen. Bij het uitlezen werd ook geconstateerd dat twee portiersloten al zijn versleten, kosten euro 250,-- per stuk. Wordt vervolgd.
 

Desperado

Forumguru
Dat kan ook wel goedkoper. VAG Tuning zal vast goed werk afleveren maar 85 euro per uur ga ik niet betalen als er ook garages zijn die het voor de helft doen. En nee, dat zijn geen beunhazen.
 
Bovenaan Onderaan