Even voorstellen Ruud102

Hallo,

Mijn naam is Ruud en sinds vanmiddag ben ik de eigenaar van een Fabia combi 1.4 55kw uit 2003.
Ik hoop veel plezier te beleven op dit forum en veel info te verkrijgen over mijn Fabia.
Om te beginnen heb ik al gelijk wat vragen;

Heeft mijn auto een distributieriem of ketting?

Mijn beide achterportieren gaan niet open, zowel van binnen als van buitenaf niet.
Iemand ervaring hiermee alvorens ik van alles ga proberen?

Alvast bedankt.

Ruud.

Cordoba

Forumguru
Welkom Ruud.:bloemen:

Voor vragen op het gebied van motor enz. is het vaak handig om de motorcode te geven, dat zijn 3 letters voor de generatie van onze Fabia. Jouw Fabia kan net als die van mij BBY als motorcode hebben, maar het kan ook een andere code zijn. Als je dezelfde motorcode tegenkomt bij een ander model binnen de VAG-groep, dan ligt daar dus ook hetzelfde type motor in. De BBY komt bij mijn weten bijvoorbeeld voor in: Skoda Fabia (hatchback, sedan en combi), Seat Cordoba(sedan en vario), Seat Ibiza, VW Polo en Seat Arosa.

55kW (75pk) 1.4 16 V heeft bij mijn weten altijd een distributieriem (bij div. motorcodes).

Wat de achterportieren betreft: misschien eerst even wat zaken uitzoeken.
- als je de auto vergrendeld hoor je dan ook reactie bij de achterportieren, en als je de auto ontgrendeld (dus van slot) hoor je dan iets bij de achterportieren?
- zitten de achterportieren op het kinderslot (verklaard waarom het van binnenuit niet lukt, ook als de portieren wel van slot gaan)
- als de achterportieren wel van slot gaan, maar niet open willen, kan dit komen doordat het deurmechanisme los is geweest, en niet goed terug gemonteerd (ik heb dit een keer gehad bij voorportier)

Het openen van het achterportier is een probleem. Zoek eerst even uit hoe je de binnenbekleding van de achterportieren verwijderd, en hoe het deurslot gedemonteerd/gemonteerd moet worden. Als je dat op een rijtje hebt, heeft het zin om te proberen een deur open te krijgen. Zo'n deur openen kán als volgt lukken:
- pak met één hand de deurgreep vast
- sla met de andere blote hand op het plaatwerk net naast/boven de deurgreep, en probeer tegelijk met de eerste hand het portier te openen. Als je geluk hebt lukt dit, en dan direct beginnen met de bekleding verwijderen, dan kun je tenminste ergens bij komen als de deur weer dicht zit.
- een andere methode die soms werkt (als de deur op slot blijft zitten): rondom de deurkruk op het portier bonzen en tegelijk de portieren ontgrendelen.

Bij dit alles ben ik ervan uitgegaan dat het geen uitvoering betreft met electrisch bedienbare ramen op de achterportieren (met een eventueel 'elektrisch' gestuurd kinderslot voor de achterportieren)

Bovenaan Onderaan