Nadat we alhier constateerde dat mijn nieuwe fabia een 6y5 motorblokje heeft en dus een distributieriem heeft ipv een ketting heb ik de garage gebeld en deze constatering gedeeld. garage heeft nergens in de onderhoudshistorie staan wanneer de riem voor het laatst was vervangen en kon ook nergen een sticker vinden. aaname is dat de huidige riem 166.000 kilomers heeft afgelegd. na een beetje onderhandelen de garage zo ver gekregen dat ze de riem kostenloos gaan vervangen. !!Super top service van de garage!!
nadeel is dat de auto niet afgelopen zaterdag maar woensdag (gisteren) pas klaar zou zijn.
woensdag de auto opgehaald, ingepakt en gepersonaliseerd.
vanmorgen wilde we (ik+vrouw+dochter van 2) een grote testrit maken maar we kwamen niet verder dan +/- 3KM
lampje van de remmen gingen branden en een boel gepiep aan de oren....had de garage ons omgepraat om ipv ons huidige ANWB abbo een abbo te nemen op de pechhulp van de vakgarage was namelijk veel voordeliger en biedt dezelfde service.
affijn, ik de servicelijn gebeld, ja hulp werd geregeld, 30 tot 45 minuten zou het duren dus wachten, en wachten , na 50 minuten een telefoontje, het was druk en zou 20 minuutjes langer duren. na 30 minuten wachten zelf maar weer eens gebeld, want vrouw dochter en ik waren wel klaar met wachten. monteur was klaar bij de vorige klus en kon er elk moment zijn. en weer waren ruim 30 minuten voorbij dus ik maar weer eens bellen, "ja hij was onder weg en kon er elk moment zijn"...... 15 minuten verder ik gebeld dat we de 3 km weer terug naar huis gingen rijden omdat de dames naar het toilet moesten, dus ik me thuis adres doorgegeven en aangegeven dat als de monteur niet binnen 10 minuten ter plaatse zou zijn ze het service contract op een plekje mochten stoppen waar de zon niet schijnt. dit zou bij de ANWB nooit zijn gebeurt dat je 2 uur moet wachten op hulp.
affijn, de rit naar huis ging goed, met lampjes toeters en bellen maar de remmen werke wel dus veilig aangekomen.
na 10 minuten belde de monteur zelf dat hij net de straat in reed en er elk moment was. nou is mijn straat maar 300 meter en toch deed de beste man er alsnog 5 minuten over om er te zijn, maar ja eenmaal aangekomen de beste man toch maar vriendelijk ontvangen en een bak koffie aangeboden, hij kan er tenslotte ook niets aan doen dat de dienstverlening van zijn organisatie zo beroerd is. maar wat mij verbaasde is dat de beste man een bergingswagen bij zich heeft, dus ik meteen vragen "je gaat me de auto toch niet afslepen" waarop hij antwoorde "als het niet anders kan wel"
beste man heeft even een kort rondje gereden met de auto en de krik eronder gehad, hiernaa constateerde hij dat de remmen werken naar behoren en de auto terug moet naar de garage. omdat de garage dichtbij is raade hij aan dat ik deze zelf morgen maar weg ging brengen kon hij de auto gewoon achter laten. alleen reiden in de auto ging hem niet worden vandaag.
nu ik wist dat de remmen werken ben ik zelf eens gaan nadenken wat het dan zou kunnen zijn, en ik moet denken aan een schakelaar onder de handrem, ik deze maar eens zoeken, als de schakelaar defect is kan ik deze wellicht kortsluiten waardoor de melding uitgaat.
schroevendraaier erbij, afdekkapje los en zie aldaar ligt de schakelaar half los onder de handrem. schakelaar gepakt en de knopje ingedrukt en ja hoor melding is weg. dus ik heb er maar een plakbandje omheen gedaan en een stukje gereden. melding bleef uit.
uiteindelijk de testrit toch kunnen maken, vrouw blij
maar ja morgen toch maar even de garage bellen dat de schakelaar gemaakt moet worden war het plakbandje kan geen blijvende oplossing zijn.
maar wat de servicedienst van de vakgarage,,,, hier heb ik een duidelijk oordeel over... het is dan wel de helft voordeliger dan de ANWB, maar je hebt 10x meer ellende. die mij maar de ANWB.
en oh ja de test rit.... kom tot de conclusie dat het een heerlijke auto is, comfort is niet vergelijkbaar met een franse auto, maar voelt allemaal wel veel degerlijker aan. ondanks deze 1e vervelende start ben ik zeer tevreden met de aankoop van de Fabia.
hopen dat ik nog veel fabia verhalen met jullie kan delen.
Gegroet Daan.