Even voorstellen + vraag distributieriem

Rothengatter

Nieuw lid
hoi allen,

ben man geboren in 1982 en heb altijd franse autos gereden, heb ook altijd de meest vreemde reparaties gehad aan autos.
per zaterdag 30-apr-2016 ben ik dan trotse bezitter van een
SKODA FABIA COMBI (6Y5) 1.4 16V

heb dan ook meteen een vraag:
bij het sluiten van de koop vroeg ik of de garage meteen een nieuwe distributieriem geplaatst kon worden, echter vertelde hij mij dat deze auto een ketting heeft.

toevallig ging ik kijken wat de onderdelen gemiddeld kosten indien onderhoud noodzakelijk zou worden, en kom distridutieriemen tegen ipv kettingen voor dit model.

nou ben ik toch heel benieuwd of mijn nieuwe auto en ketting heeft of toch een riem... kan iemand mij hier mee helpen.
kenteken van de auto is 13-pv-kp
 

Rothengatter

Nieuw lid
Hoi Ronnie,

:( dit is niet het antwoord wat ik wilde horen, maar waarheid is waarheid. ik zal vragen wanneer deze laaatstelijk is vervangen en wat het kost om deze te laten vervangen. en de tip voor de waterpomp zal ik zeker meenemen.

dank voor je snelle reactie.

P.S. weet je toevallig ook de onderhoudsinterval voor deze riem?
 

Ronnie

Forumguru
Onderhoudsinterval is er eigenlijk niet, maar bij 120.000 km is het raadzaam deze te vervangen.
Ik heb het destijds zelf gedaan en was zo'n € 225 kwijt voor de beide riemen, 4 spanrollen en de waterpomp.
 

Rothengatter

Nieuw lid
Ik ben best handig, maar zelf een distributieriem vervangen gaat mij te ver.

de fabia die ik zaterdag mag ophalen heeft 166.000 op de teller. beetje geluk kan ik er dus nog even mee rijden.

Mocht je je vervelen mag je natuurlijk gerust bij mij de distributieriem komen vervangen:)

ik zie in jou voettekst staan at jij er met lpg inmiddels ruim 230.000 km op het staan?? dus het fabiatje kan nog heel lang mee als ik zulke standen tegenkom.
 

Ronnie

Forumguru
De kans is groot dat de riem dus al vervangen is.
Even onder de kap kijken of er ergens een sticker van Contibelt ofzo geplakt is met de km stand van vervanging.
Het is bij de meeste garagebedrijven gebruikelijk dat dit gebeurd.
 

Cordoba

Forumguru
@Rothengatter Volgens kenteken heb je dezelfde motorcode als de Fabia van Ronnie: BKY. Die is overigens slechts op details anders dan de BBY die in mijn Fabia ligt.

Behalve het aantal km's is ook de leeftijd van de distributieriem van belang: het materiaal verdroogt namelijk ook in de loop der jaren (zowel versnelt door motorwarmte als door zonnewarmte bij parkeren in de zon). Bij aankoop van mijn eigen Fabia eind 2010 had deze 97.000 km gelopen en nog de originele riem (ondanks voorschrift om deze tussen 5e en 6e verjaardag óf na 90.000 km te vervangen). Bij vervangen van de distributie direct na aankoop bij mijn eigen garage, bleek de riem sterk verdroogd te zijn, en had behoorlijke droogtescheuren (ik heb de riem zelf ook gezien) en doorrijden zou een grote kans op gescheurde D-riem, en in de soep gelopen motor betekent hebben. (ik wist bij aankoop dat die distributie nodig was, en had daarom de auto ook goedkoper los gekregen)

Meevervangen van de span- en looprollen van de distributie is officieel ook voorschrift, maar soms wordt hier ten onrechte op bezuinigd, met als gevolg dat de motor ergens rond de 150.000 km alsnog in elkaar draait. Meevervangen van de waterpomp is geen officieel onderhoudsvoorschrift, maar wel sterk aan te raden (gaat anders vaak kapot halverwege de levensduur van de 2e distributieriem, met als gevolg 4-5 uur sleutelwerk voor de garage, en dan dus honderden euro's duurder).

Ik heb destijds mijn d-riem en waterpomp laten vervangen bij Vagtechniek in Nuenen en dat kostte zo'n 500 euro. Dichter bij voor jou heb je ook JB autoservice in Dieverbrug, en TomHBT in Swifterbant, dat zijn ook garages die gespecialiseerd zijn in VAG (de VW-groep).

Overigens heb ik afgelopen week ook de 166.000 km bereikt met de Fabia maar er is ook een benzineversie met meer dan 444.444 km op de teller! linkje
 

Rothengatter

Nieuw lid
Superbedankt voor deze informatie.

ik heb de garage (vakgarage eefde) metteen even een mail gestuurd of ze willen nazien wanneer de riem is vervangen en wat het kost om deze te vervangen incl waterpomp e.d.

Zaterdag hebben we meteen een goede proefrit naar Emmeloord en terug, zal jullie laten weten hoe tevreden/enthousiast ik ben over mijn nieuwe aankoop.
 

milanseegers

Forumguru
Opmerkelijk overigens dat de bby 90.000 km als voorschrift heeft en de bky 120.000 km? m.i. is het blok en riem constructie praktisch hetzelfde en daarmee logischerwijs het interval ook?

Mijn distributie is ook aan vervanging toe na 2 jaar en 90.000km. Riem zelf ziet er overigens nog prachtig uit! Maar ik kan maar beter zeker voor onzeker nemen met dat ding..
 

Cordoba

Forumguru
Milan het onderhoudsvoorschrift is voor een aantal motorcodes veranderd de laatste jaren, en het kan dus best zijn dat ondertussen de BBY ook op 120.000 km óf max. 6 jaar staat. Ik heb nu in mijn planning zitten nog anderhalf jaar door te rijden met de Fabia, en zal dan waarschijnlijk eind dit jaar de volgende distributiewissel doen.
 

Rothengatter

Nieuw lid
Nadat we alhier constateerde dat mijn nieuwe fabia een 6y5 motorblokje heeft en dus een distributieriem heeft ipv een ketting heb ik de garage gebeld en deze constatering gedeeld. garage heeft nergens in de onderhoudshistorie staan wanneer de riem voor het laatst was vervangen en kon ook nergen een sticker vinden. aaname is dat de huidige riem 166.000 kilomers heeft afgelegd. na een beetje onderhandelen de garage zo ver gekregen dat ze de riem kostenloos gaan vervangen. !!Super top service van de garage!!
nadeel is dat de auto niet afgelopen zaterdag maar woensdag (gisteren) pas klaar zou zijn.

woensdag de auto opgehaald, ingepakt en gepersonaliseerd.

vanmorgen wilde we (ik+vrouw+dochter van 2) een grote testrit maken maar we kwamen niet verder dan +/- 3KM :( lampje van de remmen gingen branden en een boel gepiep aan de oren....had de garage ons omgepraat om ipv ons huidige ANWB abbo een abbo te nemen op de pechhulp van de vakgarage was namelijk veel voordeliger en biedt dezelfde service.

affijn, ik de servicelijn gebeld, ja hulp werd geregeld, 30 tot 45 minuten zou het duren dus wachten, en wachten , na 50 minuten een telefoontje, het was druk en zou 20 minuutjes langer duren. na 30 minuten wachten zelf maar weer eens gebeld, want vrouw dochter en ik waren wel klaar met wachten. monteur was klaar bij de vorige klus en kon er elk moment zijn. en weer waren ruim 30 minuten voorbij dus ik maar weer eens bellen, "ja hij was onder weg en kon er elk moment zijn"...... 15 minuten verder ik gebeld dat we de 3 km weer terug naar huis gingen rijden omdat de dames naar het toilet moesten, dus ik me thuis adres doorgegeven en aangegeven dat als de monteur niet binnen 10 minuten ter plaatse zou zijn ze het service contract op een plekje mochten stoppen waar de zon niet schijnt. dit zou bij de ANWB nooit zijn gebeurt dat je 2 uur moet wachten op hulp.

affijn, de rit naar huis ging goed, met lampjes toeters en bellen maar de remmen werke wel dus veilig aangekomen.
na 10 minuten belde de monteur zelf dat hij net de straat in reed en er elk moment was. nou is mijn straat maar 300 meter en toch deed de beste man er alsnog 5 minuten over om er te zijn, maar ja eenmaal aangekomen de beste man toch maar vriendelijk ontvangen en een bak koffie aangeboden, hij kan er tenslotte ook niets aan doen dat de dienstverlening van zijn organisatie zo beroerd is. maar wat mij verbaasde is dat de beste man een bergingswagen bij zich heeft, dus ik meteen vragen "je gaat me de auto toch niet afslepen" waarop hij antwoorde "als het niet anders kan wel"

beste man heeft even een kort rondje gereden met de auto en de krik eronder gehad, hiernaa constateerde hij dat de remmen werken naar behoren en de auto terug moet naar de garage. omdat de garage dichtbij is raade hij aan dat ik deze zelf morgen maar weg ging brengen kon hij de auto gewoon achter laten. alleen reiden in de auto ging hem niet worden vandaag.

nu ik wist dat de remmen werken ben ik zelf eens gaan nadenken wat het dan zou kunnen zijn, en ik moet denken aan een schakelaar onder de handrem, ik deze maar eens zoeken, als de schakelaar defect is kan ik deze wellicht kortsluiten waardoor de melding uitgaat.
schroevendraaier erbij, afdekkapje los en zie aldaar ligt de schakelaar half los onder de handrem. schakelaar gepakt en de knopje ingedrukt en ja hoor melding is weg. dus ik heb er maar een plakbandje omheen gedaan en een stukje gereden. melding bleef uit.

uiteindelijk de testrit toch kunnen maken, vrouw blij :):)

maar ja morgen toch maar even de garage bellen dat de schakelaar gemaakt moet worden war het plakbandje kan geen blijvende oplossing zijn.

maar wat de servicedienst van de vakgarage,,,, hier heb ik een duidelijk oordeel over... het is dan wel de helft voordeliger dan de ANWB, maar je hebt 10x meer ellende. die mij maar de ANWB.

en oh ja de test rit.... kom tot de conclusie dat het een heerlijke auto is, comfort is niet vergelijkbaar met een franse auto, maar voelt allemaal wel veel degerlijker aan. ondanks deze 1e vervelende start ben ik zeer tevreden met de aankoop van de Fabia.
hopen dat ik nog veel fabia verhalen met jullie kan delen.

Gegroet Daan.
 

Cordoba

Forumguru
Daan, mooi dat het 'remprobleem' is opgelost. Ik vermoed dat de schakelaar met één of andere actie losgeraakt is (middenconsole misschien half los geweest om de auto te reinigen aan de binnenkant voor de verkoop?).

Je hebt wel een 6Y5, maar dat is niet het motorblok: 6Y5 staat gewoon voor de carrosserievariant: de combi van de Fabia I (1999-2007). De motorcode bestaat uit een combinatie van 3 letters, waarbij de eerste letter een A of een B zal zijn voor jouw auto.

Als je de motorcode niet terug kan vinden, kun je ook even de kentekencheck invullen: je vult je eigen kenteken in, en je ziet allerlei gegevens van je auto verschijnen, waaronder de motorcode (onder het kopje "MOTOR")

In een grijs verleden toch zelf ook wel eens 2 uur op de ANWB staan wachten.
 

milanseegers

Forumguru
Mooi verhaal Daan. Goed te horen dat ie nog rijd :). Ik begrijp dus dat het lampje van je handrem blijft branden? Dat zou idd de sensor moeten zijn..
 

Rothengatter

Nieuw lid
Milan,

Het kan idd bijna niet anders, schakelaar ingedrukt met een plakbandje erom en het is verholpen. Ben zelf een electrotechnicus snap ik maar al te goed de werking van een schakelaar. maar het open schroeven van zo,n midden bak/console daar begin ik niet aan, en trouwens, ik heb garantie op me aankoop dus waarom zou ik zelf gaan knutselen.
 
Bovenaan Onderaan