Even voorstellen (+ vraag over chiptuning)

ahg

Lid
Hallo, Ik ben André en heb bijna een jaar geleden een Karoq 1.5 TSi Style Business automaat gekocht. (Importauto; 2018) Deze paste volgens caravantrekker.nl uitstekend bij de caravan die we wilden kopen. En dat klopt!. Inmiddels al twee vakanties met caravan gehad o.a naar Frankrijk en Duitsland/Polen. De combinatie is perfect vind ik. Vaak veel reserves over om nog even met caravan die vrachtwagen in korte tijd in te halen. Had in de bovaggarantie tot nu toe wel "pech" : kapotte accu, kapotte motor achterklep, haperend start/stopknop. Is allemaal goed verholpen door de dealer en ondanks dat ben ik zeer tevreden over de Karoq. Nu probeer ik er achter te komen of chiptunen zinvol is voor deze auto. Hopelijk heeft iemand er ervaring mee en kan hij/zij mij tips geven
 

Rosinfield

† In Memoriam
Chipprn is zeker zinvol. Er komen vast nog wel reacties ogv ervaringen. Ga wel naar éen van de betrouwbare en gerenommeerde bedrijven zoaks JD, Vag Techniek, VVT
 

ertromp

Forumguru
Waarom is chippen zinvol?
Een 1.5TSI heeft standaard een 150pk/250Nm
Is er iets waar je merkbaar tekort komt @ahg? Of wil je de auto voor een bepaald doel gebruiken?
Om maar zo te zeggen dat chippen zinvol is gaat mij tekort door de bocht voor zo'n blok als de 1.5TSi waar menig doorsnee gebruiker prima mee uit de voeten kan in de standaard settings.
Of wil je alleen je DSG laten aanpassen of zo?
 

ahg

Lid
Chipprn is zeker zinvol. Er komen vast nog wel reacties ogv ervaringen. Ga wel naar éen van de betrouwbare en gerenommeerde bedrijven zoaks JD, Vag Techniek, VVT
Deze bedrijven zitten ver van mij vandaan (Regio Rotterdam). In de buurt zit wel EQ Performance. Is bekend of zij goed werk afleveren?
 

leon-cupra

Forumguru
Welkom.
Volg de raad van @Rosinfield ondanks dat het mss wat verder rijden is. Die bedrijven zijn echt wel experten in het tunen. Zijn al genoeg topics hier geweest van mensen die niet tevreden waren van andere tuners. Denk zelfs dat er zo onlangs een topic was van EQ performance. Ze zijn mss niet allemaal slecht of minder goed maar met die drie vernoemde bedrijven ben je 100% zeker dat het goed en correct zal gebeuren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
je hoeft het niet te lopen he en de terugweg is altijd een feestje. Met deze motor kom je idd niets te kort, maareen beetje extra vermogen is altijd leuk
 

ertromp

Forumguru
Ik ben nog steeds benieuwd @ahg waarop je nu tekort komt want blijkbaar het caravan sleuren gaat prima als ik je startpost zo lees
 

ahg

Lid
Ik ben nog steeds benieuwd @ahg waarop je nu tekort komt want blijkbaar het caravan sleuren gaat prima als ik je startpost zo lees
Met de caravan op de snelweg (Duitsland, Frankrijk) een stuk omhoog trekt de automaat niet en moet ik handmatig schakelen. Wellicht dat dit na chiptuning niet nodig is? Verder heb ik gelezen dat de motor lekker, soepeler loopt.
 

hemi24

Forumguru
hoe zwaar is jouw caravan beladen en wat is je ervaring tot nu toe met olie- / koelwatertemperatuur bij een lange klim?
 

ertromp

Forumguru
Ivm met het schakelen van de DSG zou ik alleen een DSG optimalisatie laten uitvoeren.
Een motortuning is overbodig want de trekkracht is dus voldoende voor de hut.
 

CharlesTucker

Forumguru
"Zinvol" is nogal persoonlijk, als je het leuk vind om een getunede auto te hebben, by all means, ga ervoor (bij een betrouwbaar bedrijf, anders heb je een grote kans op problemen). Je zal marginaal sneller weg zijn bij het stoplicht, je voelt misschien net wat meer een push in je rug als je gas geeft (ook marginaal). Maar een 1.5 tsi is voor normaal gebruik, ook invoegen op de snelweg als de weg iets omhoog loopt, meer dan voldoende. "Soepel en lekker lopen", tsja, dat doet de mijne zowiezo al.

DSG is misschien een ander verhaal, ik heb er zelf geen, maar heb genoeg gelezen hier om te denken dat de schakelmomenten wel wat anders mogen dan ze standaard zijn. Maar dan ook hier de vraag, het kan ongetwijfeld beter, maar perfect wordt het niet, dus hoe belangrijk is het voor je om de automaat af en toe een beetje te helpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rosinfield

† In Memoriam
Ik doe altijd de dsg, ik zie dat als een must. Motor laat ik er dan maar meteen bij doen. Ben er toch en auto
gaat er zeker niet slechter op lopen. eea uiteraard afhankelijk van motorisering .Hoewel er bij de Polo gti toch wel sprake was van een behoorlijk kwalitatief verschil in 100 - 200 tijd. Die auto kon het goed gebruiken ondanks het al aardige vermogen( op papier)
.
 

CharlesTucker

Forumguru
Sterkte ermee Menno, hopelijk verbetert je situatie snel. En de stamgasten hier hebben ongetwijfeld begrip voor de tekstuele problemen. Je post was overigens wel goed te begrijpen (goed verstaander, half woord en zo).

Jij bent overigens een van de mensen waar mijn suggestie van wel DSG aanpassingen laten doen op is gebaseerd. En inderdaad, als je er dan toch bent kun je ook wel wat aan de motor laten doen, hoewel dat in mijn optiek absoluut niet nodig is (maar dat is heel persoonlijk).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, chiptuning zie ik meer als (very) nice to have. Afhankelijk van het type auto en dat geldt zeker voor de Up GTI,vind ik een schroefset dan weer wel als een must. Had ik bij de Polo geen moment. Die reed al fantastisch. Maar de Up wordt echter een totaal andere veel beter rijdende auto. Zelfs wederhelft is zwaar onder de indruk, terwijl die over het algemeen wars is van geldverslindende, in haar ogen onzinnige aanpassingen (spreekt dan bv van een "broemetje" (custom uitlaat).Heeft daarin ook wel geljik. Auto gaat echt niet beter rijden door ander uitlaatje of mooiere velgen
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ach, zoveel mensen zoveel smaken en voorkeuren. Ook een "veel beter rijdende" auto is subjectief. Voor mij betekent dat lekker stil van binnen, goede comfortabele stoel, schoon en luxe interieur, dat soort dingen Ik zou bij wijze van spreken eerder geld uitgeven aan een betere op maat gemaakte stoel dan aan een schoefsetje, "broemertje" (ik hoor de motor of uitlaat het liefst helemaal niet) of chiptuning. Gelukkig mag dat allemaal, en hebben we op dit forum begrip voor dergelijke verschillen van inzicht. Dat maakt het echter wel moeilijk om een antwoord te formuleren op de vraag van de topicstarter, "is chiptuning zinvol voor zijn Karoq?"
 

andrehj

Forumguru
Met de caravan op de snelweg (Duitsland, Frankrijk) een stuk omhoog trekt de automaat niet en moet ik handmatig schakelen. Wellicht dat dit na chiptuning niet nodig is? Verder heb ik gelezen dat de motor lekker, soepeler loopt.
Kun je dat toelichten? Hoe kan de automaat een helling niet "trekken"? Als de snelheid terugvalt schakelt de automaat toch automatisch terug? Dat is het hele idee van een automaat namelijk....
Bovendien klinkt dit meer als een probleem met je DSG dan als een probleem met je motor.

Over tunen: Een 1.5 TSI is met meer dan 100 pk/liter thermisch en mechanisch al erg zwaar belast. Zeker als je wat langer met je auto wilt doen zou ik erg terughoudend zijn om daar nog meer vermogen en/of koppel uit te halen.
 
Bovenaan Onderaan