Even voorstellen....

Hallo ,

Ik wil me even voorstellen:super:, ik ben Rick uit Gemert en ik krijg volgende week donderdag mijn Skoda Fabia 1.4 comfort sedan (ja ja èèn van de weinigen) van 2001 met 138.000 op de klok (nap), de auto wordt geleverd met 3 maanden volledige garantie, afleverbeurt en nieuwe apk...
Het wordt onze eerste Skoda dus we zijn erg benieuwd.
Ik ben al veel wijzer geworden op het forum en zal dan ook wanneer nodig er veel gebruik van gaan maken.
Wat ik heb begrepen is dat de 1.4 mpi nog wel een skodamotor is maar deze schijnt wel beresterk en betrouwbaar te zijn, kan iemand dit mij bevestigen:ahum:??
 

cvegreen

Forumguru
Hoi papapluis ,
Welkom hier op het forum en proficiat met de aankoop van je fabia sedan . ik kom iedere avond een donkergroene tegen als ik naar huis ga ( alle , als ik niet langer moet werken ten minste)
Die 1.4 MPI is inderdaad een beproefde motor en bere sterk , maar ze kunnen wel best dorstig zijn en je moet ze echt aansporen voor je je pk's aan boord hebt .
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom Rick!

Prima motor die 1.4 MPI van Skoda, maar inderdaad wel dorstig. Eenvoudige techniek met voor zover ik weet een onderliggende nokkenas met klepstoterstangen. Of ik moet hier iets heel raars zeggen.

Verder als iedere andere motor, olie in de gaten houden en gas geven.

Er komt relatief weinig vermogen uit de motor. Dat dan weer wel. 68 PK toch?

Veel plezier ermee!
 
Fabia Sedan

Hallo heren,

dank jullie voor jullie reacties , we hebben de auto nou 3 dagen en ik moet zeggen, hij rijd heerlijk en bevalt super!
Benzine verbruik zal redelijk meevallen denk ik, wij reden met onze vorige auto (citroen Xsara break 1.6i van 1998) toch gemiddeld 1 op 16, maar we zullen het gaan zien.:smirk:
 

Tomas

Nieuw lid
Dag!

Ik heb zelf ook een Fabia, met de oude Skoda motor, 1.4 mpi met 68 pk.
Km stand nu 112.000. Ik heb er zelf 30.000 km mee gereden en motorisch maar enkele kleine problemen gehad.
Zo moet je bij het proefrijden goed opletten dat de temperatuur tot de 90 graden komt, en daar blijft! Zo niet, dan is de thermostaat en/of de temperatuursensor kapot. Zeer bekend probleem bij alle vw's en skoda's van die tijd (want de thermostaat is wel van vw ;) ).
Daarnaast slijten de bougies wat harder dan gebruikelijk.
Vraag ook aan de dealer of ze, voordat jij de auto krijgt, het gasklephuis preventief willen reinigen. Dat wil nog wel eens vervuilen, met vervelend inhouden en stotteren van de motor tot gevolg.

Voordeel; Deze motor heeft een distriebutieketting en geen riem! Zeer prettig, scheelt een dure periodieke vervanging. Houdt daarintegen wel je waterpomp in de gaten, want die wordt anders met de riem tegelijk vervangen, maar dat gebeurt nu dus niet.

Nog een voordeel is dat je al bij lage toeren, vanaf +/- 2000tpm, al maximale trekkracht aan boord hebt. Dat is erg handig als je vaak aanhangers erachter hebt. Voor maximaal accelereren zul je toch het gas wat dieper in moeten trappen. Zo rond de 3500 tpm is -ie optimaal.

Veel plezier met je Skoda. De twee ton moet je motorisch gezien makkelijk kunnen halen!

Tomas

Edit: Ik zie dat je hem al hebt. Te laat met reactie dus. Haha.
Benzineverbruik ligt, in mijn geval van stevig doorrijden, gecombineerd rond de 8.5/100km.
 

cvegreen

Forumguru
@ falcon ,
het benzine verbruik ligt wat hoog en dat weet ik niet omdat ik er eentje gehad heb , maar omdat het hier regelmatig gepost is geweest , dus ga ik ervan uit dat het zo wel zal zijn .
 

joergarms

Senior Member
@Tomas, wat versta je onder sneller slijten van de bougies?
Eventueel een ander merk/ type proberen?

Ik weet niet welk type er in jouw auto gaat, maar de ouderwetse bougies met enkele electrode/ massapunt kun je makkelijk nog bijstellen als de tussenruimte iets teveel wordt. Even een tik op de werkbank en ze hebben weer de juiste afstand.
 

Tomas

Nieuw lid
Ik heb geen idee van welk merk ze zijn. Wel vind ik dat +/- 30dkm met bougies wat aan de korte kant is. In mijn vorige auto's van andere merken gingen ze langer mee.
Maar misschien zit ik er wel naast en is 30dkm heel normaal?


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN [/MODERATORBREAK]
 

joergarms

Senior Member
30.000km is niet superlang, maar erg kort naar mijn idee ook niet hoor.
Maar er zijn wel auto's waarbij bougies langer meegaan, maar dat kunnen ook andere/ duurdere bougies zijn met bijvoorbeeld meerdere vonkpunten.
Daardoor wordt de slijtage verdeeld en zullen ze langer meegaan, maar zijn ze bij aanschaf ook duurder.
Anderzijds, wat kosten eenvoudige bougies, dat valt nog wel mee toch.
Ik zie dat je ook in Arnhem woont, heb je je auto ook bij Hegeman in onderhoud?
 

Tomas

Nieuw lid
Klopt. Sindskort bij Hegeman. Goede service, uitermate vriendelijk! Eerst zat ik bij een skoda specialist in Amersfoort, maar dat rot eind in de file begon me te vervelen.
Sorry, off topic!!! :winkie:

On Topic: Inderdaad, bougies kosten maar weinig. Ik doe niks zelf (A), maar onlangs voor 4 bougies, reinigen gasklephuis en ruim een uur werk 170 euro kwijt. Dus dat valt allersinds mee! Zijn de standaard bougies ook niet gewoon van Bosch?


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN [/MODERATORBREAK]
 

Tomas

Nieuw lid
Voor de volledigheid... Een bougie kost 5eu98 per bougie. Geen geld dus inderdaad.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan