Even voorstellen

• Onderwerp starter Deleted member 5563
  • Startdatum
D

Deleted member 5563

Na enige scepsis toch gezwicht voor de Skoda. Want laten we eerlijk zijn en terecht of niet: Skoda is nu niet een merk waar je als eerste aan denkt wanneer je weer een leaseauto moet kiezen. Na wikken en wegen, prijs/prestatie afwegingen, proefritje, en dergelijke heb ik dan toch gekozen voor Skoda. En ik ben er blij mee. Althas dat denk ik, want ik heb hem nog niet. In maart 2011 heb ik hem besteld en het is de volgende configuratie geworden:

Skoda Octaivia 1.6 TDi Elegance Businessline Combi
Black Magic Metallic
Sunset
Afneembare trekhaak
mObridge
(Meer zinvolle opties kon ik niet echt verzinnen, de auto is al heel erg compleet :xyxthumbs:)

Zoals het nu lijkt (volgens de dealer) wordt deze geproduceerd in week 28 en kan ik hem in de laatste week van juli ophalen.

Ik volg met heel veel plezier de berichten op dit forum. De diverse weetjes, tips en trucs geven me het gevoel dat ik, ondanks eerdere bedenkingen, de juiste keuze heb gemaakt. Ik kijk uit naar mijn eerste ritje. (vakantie in Spanje begin augustus, kan ik hem goed testen... :winkie:)

Mijn huidige auto is een Peugeot 307SW (evenals de vorige), welke ik zeer heb weten te waarderen. Daarvoor was het een Ford Focus Stationwagon. Ben erg benieuwd hoe de Skoda me gaat bevallen.

Even wat anders: Toen ik voor het eerst op dit forum kwam viel me op dat er heel erg veel begrippen en afkortingen de ronde doen hier. Zou het een idee zijn om ergens een soort van sticky post of iets dergelijks te plaatsen met wat verklaringen? (of is die er al en heb ik hem gemist)
Ik denk dan iets van in de trant van:
Afkortingen
O2 = Octavia versie II
GL = Greenline
BCM = Boordcomputer
BL = Businessline
DSG = Automaat
EBL = Elegance Business Line uitvoering (denk ik?)
CC = Cruise Control
PDC = ??

Begrippen
VagCom = Programma voor het uitlezen en zetten van computerdata in de auto
MaxiDot = ...
Dagrijverlichting = ...
Start/stop systeem
Columbus = Audio en navigatie apparaat

Enz. enz. Ik zou hier persoonlijk wel blij mee zijn. Had me, zeker in het begin, erg geholpen met het lezen van de vele berichtjes. Af en toe leek het wel chinees... Natuurlijk kom je er wel uit na enig zoekwerk, maar een centrale plaats van dit soort dingetjes lijkt mij wel handig.

Ok, dat was het dan wel. Ik zal zeker regelmatig (waarschijnlijk dagelijks) even rondneuzen op dit fantastische forum. Als ik de auto heb, zal ik hiervan even melding doen en mijn eerste ervaringen met jullie delen.

Groeten, Bert

djmshell

Senior Member
Welkom op het gezellige Forum:)

En het lijkt me idd een goed idee om een afkortingen sticky te maken. Zodat nieuwe leden. gelijk mee kunne in het afkortingen jargon.

Ik heb in het begin ook even moeten spitten om sommige afkortingen te ontcijferen.

PDC: Parking Distance Controle ( parkeer sensoren)
Maxidot: Display in dashbord met allerlei informatie

WillemJan

Forumguru
Goede morgen Bert,

Welkom op dit forum. En antuurlijk alvast vele veilige kilometers, zowel in de 307 als in de nieuwe Octavia.
En persoonlijk denk ik dat zo'n afkortingentopic wel handig zou kunnen zijn: goed idee!

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum en ik denk dat de O2 (Octavia twee) je wel zal gaan bevallen hoor. Ik heb trouwens nog een afkorting voor je namelijk: RR:winkie:. Hint: kijk naar mijn handtekeing.

D

Deleted member 5563

Ik zie je handtekening en toch weet ik niet waar RR voor staat. Eén R is waarschijnlijk Roomster. En de andere? In je handtekening staan overigens nog meer afkortingen die ik (nog) niet ken: HTP, CDE, Ri (Waar staan deze voor?)
Gr. (staat voor groeten :D

Fabia

† In Memoriam
Roomster Rijder:) HTP, High Torck Performance. CDE-112RI is het type nummer van mijn Alpine radio welke ik kocht op aanraden van leden van dit forum.

D

Deleted member 5563

Als ik had moeten gokken was het Roomster Racer geworden :) Voor wat betreft je radio: Alpine CDE-112Ri had wat mij betreft ook een dakkoffer kunnen zijn. Ik bedoel maar....

Zie net de smiley na Ri. Had me op het idee kunnen brengen dat het een radio betreft. Blijft toch dat het wat gokken is wat er bedoeld wordt. Mooie radio overigens...

Miez1

Forumguru
Hi Bert,

Hartelijk welkom op 'ons' forum! Ik ben weliswaar nog niet zo lang lid maar het voelt wel al als 'ons' hetgeen iets zegt over de 'hartelijkheid' die ook op dit forum heerst. Drie dingetjes:

1) Afkortingen Sticky, top idee!
2) Mooie bolide besteld (mijn Skoda wordt ook in week 28 geproduceerd).
3) In tegenstelling tot jezelf was Skoda in mijn geval wel het eerste merk waar ik aan dacht bij het kiezen van een nieuwe leasert. Hoe komt het dat dit bij jou niet zo was ? (omgeving/vooroordelen?)

Ik wens je veel (lees) plezier met ons samen.

Immer gute fahrt!

Miez

D

Deleted member 5563

Hoi Miez,

Bedankt!

Skoda had/heeft bij mij en mijn vrienden/kennissen toch nog een beetje een imago van een submerk (in dit geval van Volkswagen). 'The next best thing', zeg maar. Niet dat het dan minder goed is of zo, meer het idee. Bovendien komt het merk uit oost-europa en wat daar weg komt kan niet het beste zijn (cynisch bedoeld). Zie het als een vooroordeel en ik ben inmiddels helemaal om. Hetzelfde geldt een beetje voor bijvoorbeeld Dacia tov Renault. Dit soort merken moet zich eerst bewijzen. Skoda heeft dat inmiddels gedaan.

Gr. Bert

Miez1

Forumguru
Hi Bert,

Ik snap wel waar het uit voortvloeit, zo'n kennissenkring heb ik namelijk ook. Op dit moment rijd ik nog in een Hybride Honda. Toen ik deze besteld had kreeg ik op een gegeven moment geitenwollen sokken voor mijn verjaardag en als ik binnenkwam deden ze geiten na, ik hou overigens wel van die humor en mag deze vorm ook graag bezigen. Maar over vooroordelen gesproken dus, vervolgens rijden ze een keer met je mee en dan komen ze er wel op terug (als er niemand anders bij is). Met Skoda zal het nog beter zijn. Het ' feel and touch' gehalte is zo goed dat mensen welke een Passat voor de hoofdprijs hebben besteld of rijden ineens het licht gaan zien. In die context klopt de leus van Skoda aan alle kanten, ' wie slim is.........' ;)

Grtz.

Miez

miez

D

Deleted member 5563

Miez,

Wij zijn om! Nu de rest van de wereld nog... :)
Mijn vrienden/kennissen zullen zich nog verbazen over mijn auto. Als je ziet wat je krijgt voor dat geld, ongelooflijk. En als ik moest kiezen tussen een kale A4 of mijn Skoda, dan is de keuze niet zo moeilijk. Zeker als je naar het prijsverschil kijkt.

Gr. Bert

Allereerst welkom op het Skoda forum.

Mijn kennismaking met Skoda verliep ongeveer zo. Niets te doen op een zondagmiddag toevallig was de Skodagarage open en ben ik ook naar binnen gegaan me het idee dat er uit het oostblok niet veel goeds komt. Na een proefrit met een Fabia hatchback in flash uitvoering was ik aangenaam verrast. Zo zelfs dat ik hem gekocht had. Daarna volgde nog een Fabia
combi in equipe uitvoering(sport interieur), een Fabia Combi 2 en nu een O2 (octavia 2) 1.9 TDI. inmiddels rijdt ik dus al 7 jaar na tevredenheid Skoda en er kunnen er wat mij betreft nog vele jaren bijkomen.
De afkortingen hebben we denk ik allemaal aan moeten wennen.

CharlesTucker

Forumguru
Ach, mijn vrouw komt ook uit het voormalig oostblok, en met haar ben ik ook nog steeds blij. Toen we ruim 4 jaar geleden een leaseauto mochten gaan uitzoeken wilde ik ook de Skoda wel een kans geven, maar zij niet, vanwege de vooroordelen die er mede daar ter plekke ook heersten. Het is toen een Zafira geworden, zeer waarschijnlijk in Polen geproduceerd.

Waar Bert absoluut gelijk in heeft is zowel dat merken uit die omgeving zich eerst moeten bewijzen, maar ook in het feit dat Skoda dat inmiddels gedaan heeft. Bij de nieuwe auto, geen lease meer, was het wat mij betreft kiezen tussen een tweedehands Passat (nieuwe is te duur, en het vorige model vind ik ook veel mooier dan het huidige) of een nieuwe O2C. M'n vrouw had geen sterke voorkeur meer voor merk, maar wilde wel erg graag nieuw, dus de keuze was niet moeilijk. We hebben eerlijk gezegd niet eens de moeite genomen nog een proefrit te maken.:)

D

Deleted member 5563

Eindelijk een telefoontje van de dealer: Komende dinsdag kan ik hem ophalen. Pffff.
In maart besteld, in augustus ophalen, ruim 4 maanden levertijd!
En dan heb ik nog geluk, een collega heeft ook een O2 Combi maar dan met DSG. Wordt waarschijnlijk pas in september geleverd en deze was zelfs twee weken eerder besteld...

D

Deleted member 5563

Gistermiddag (2-8-2011) de auto opgehaald in Zwolle bij Korterink. Fijne garage, fijne mensen. Eerste indruk na de eerste kilometers: fijne auto. Binnenkort een paar foto's....

Coevorden

Nieuw lid
Gefeliciteerd met je auto.
ik rij nu een dikke maand in mijn O2C 1,6 TDI Elegance business Line Greentech en het bevalt prima, mijn vorige auto was een opel astra station 1,7 TDi maar deze reed niet zo fijn als deze en de ruimte is enorm.
Even een aandachtspuntje, criminelen vinden je Columbus navigatie een heel leuk roofgoedje die van mij is er na 2 weken al uit gejat s'nachts voor de deur het alarm doet ze niets, dus zet je O2C de komende weken even uit het zicht want het zou mij niet verbazen dat de dealer of de importeur jouw adres gegevens aan onze oostblokvrienden heeft door gegeven.

groeten rene

D

Deleted member 5563

Gefeliciteerd met je auto.
Dank je...
Even een aandachtspuntje, criminelen vinden je Columbus navigatie een heel leuk roofgoedje die van mij is er na 2 weken al uit gejat s'nachts voor de deur het alarm doet ze niets, dus zet je O2C de komende weken even uit het zicht want het zou mij niet verbazen dat de dealer of de importeur jouw adres gegevens aan onze oostblokvrienden heeft door gegeven.
Serieus? Denk je echt dat een dealer/importeur dat doet? Kan het me niet voorstellen. Noem me naïef, maar ik ga er vanuit dat ik de dealer kan vertrouwen. Heb jij serieuze aanwijzingen dat jouw dealer je adres heeft 'verkocht'?

Coevorden

Nieuw lid
Dank je...

Serieus? Denk je echt dat een dealer/importeur dat doet? Kan het me niet voorstellen. Noem me naïef, maar ik ga er vanuit dat ik de dealer kan vertrouwen. Heb jij serieuze aanwijzingen dat jouw dealer je adres heeft 'verkocht'?

Aanwijzingen niet maar het is vreemd dat bij ons in de straat nooit iets is gebeurd, de frontjes van de radio's in de andere auto's zitten al jaren in de auto's en we hebben ook verschillende keren onze deuren vergeten af te sluiten en toch is er nooit wat gebeurd.
en nu staat er 2 weken een nieuwe skoda en bam.....raak in alleen de skoda, kan toeval zijn maar vreemd is het wel.

D

Deleted member 5563

Is geen toeval, meer een geval van vraag en aanbod. De columbus is heel eenvoudig zonder echte schade te verwijderen en heeft een goed 'afzetgebied'. Skoda (en ook andere merken met een columbus) is daardoor een gewild slachtoffer.

Bovenaan Onderaan