Even voorstellen

Hallo allemaal,

Eerst even een kleine introducie!:tongue:
Ik ben dus Dietmar (corollaWRC) ben 24jaar en kom uit België.
Ik ben in het bezit van een Toyota mr2 turbo. Dat is altijd mijn droomwagen geweest en die is nu bijna 7 jaar in mijn bezit. Ik ben dan ook altijd Toyota liefhebber geweest (en nog steeds).
Tot voor kort zijn wij altijd die hard toyota rijders geweest, maar die zijn gwn te duur geworden en die hebben geen interessante motoren meer. Dus vorig jaar is mijn vader op zoek gegaan naar een alternatief ter vervanging van zijn avensis. En aangezien ik nogal een voorliefde heb voor Tsjechië en we de rallysport op de voet volgen, zijn we bij Skoda beland! Sinds augustus 2011 is hij dus in het bezit van een Skoda Octavia combi TSI (1.8) en hij is er nog altijd tevreden over!

Mijn daily was tot voor kort een auris hsd, maar die is ondertussen ook weer de deur uit. Dus nu ben ik opzoek naar een nieuwe daily en natuurlijk gaat mijn voorkeur uit naar Skoda!
Alleen zit ik nog met een dilemma. Ik weet niet goed naar welk model ik moet gaan.:crazy:
Ik heb 3 opties:
- Een octavia combi 1.8 tsi (nieuw)
- Een fabia RS (nieuw)
- Een octavia combi RS in CZ gaan halen. (okkazie)

Van 1 ding ben ik wel zeker, het MOET een Skoda worden!:grin: Maar ik kan mijn keuze niet maken. Daarom had ik eens graag naar jullie ervaringen/meningen gepolst. Jullie zijn tenslotte ervaren Skoda rijders en dus ook de specialisten!;)

Voor mij moet mijn daily in de eerste plaats praktisch zijn, maar ook een beetje vooruit komen. En dat doen ze in mijn ogen alle 3 (alleen heb ik met de fabia nog niet gereden). De fabia RS heeft eig. mijn voorkeur, maar ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van het blok. Een 1400cc met 180PK vind ik veel. Voor kleinere afstanden zal dat perfect zijn, maar ik vrees voor de betrouwbaarheid over lange afstanden. Ik rijd een paar keer per jaar naar Tsjechië, en ik weet niet of die 1400 te vertrouwen is als je een dikke 800km rond de 170km/u zit te rijden. Volgens mij moet hij dan veel harder gaan werken dan pakweg een 1800 of 2000. Correct me if i'am wrong!
En een octavia RS gaan halen in CZ is op zich niet zo slecht, maar dan heb ik weer mijn twijfels over de betrouwbaarheid. Op Tsjechische sites staan er genoeg RS'en voor rond de 15.000€, maar het is wel een serieuze gok om hem zo ver te gaan halen vind ik.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen/willen helpen!;)
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier op dit leuke en leerzame forum!
Mijn keuze zou vallen op de Octavia Combi 1.8 TSI...
 

Rolle

Senior Member
ik zou sowieso voor een octavia gaan. Fiscaal denk ik dat 1.8 het aantrekkelijkste zal zijn, qua looks de RS natuurlijk.
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Lastige keuze voor je. Ik zelf zou een O2 1.8TSi gaan. Dan heb je een ruime auto met genoeg pk's.
 

sitechris

Donateur
Ik zou allereerst de Fabia RS laten staan. De twincharged 1.4 tsi's zijn zeer onbetrouwbaar. Veel ellende daar mee. Kijk maar eens op autoweek.nl bij MyReview en zoek op reviews van Polo GTI 1.4 TSI en VW Golfjes 1.4 TSI 160 pk. Echt een drama.

De Octavia 1.8 TSI is een fijne auto, maar mist imo net wel wat beleving. Blok klinkt niet echt sportief, auto is ook niet echt sportief. Auto rijdt prima, maar ook niet meer dan dat. Je mist een klein beetje het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. De Octavia RS geeft je net wel dat gevoel. Onderstel is beter, scherper en blok klinkt en is agressiever. En de auto ziet er ook stuk bruter uit. Echt een headturner. Kun je in Belgie niet een gebruikte RS kopen? Als je budget hebt voor een nieuwe 1.8 TSI moet je voor hetzelfde geld in Belgie toch ook een jong gebruikte RS kopen? Ik zou overigens wel de facelift RS proberen te pakken. Die is mooier (ook interieur), stiller (minder windgeruis dankzij de grotere buitenspiegels) en heeft stiekem hetzelfde blok onder de kap als de VW Golf GTI VI.
 

MarcoO2

Forumguru
En als je er met die RS niet uitkomt, is de 1.8TSI ook geen straf. Ben nu aan mijn 2e Octavia 1.8TSI bezig, en heb er veel plezier van. ALs je voor een O2 1.8TSI Elegance Business Line (met sportonderstel!) gaat, en je laat de motor chippen, dan heb je in mijn ogen the best of two worlds. De luxe van de Elegance Business Line, en het vermogen en (min of meer) het onderstel van de RS. Ik had mijn vorige 1.8TSI laten chippen door JD, met als resultaat zo'n 225PK en 350 Nm. Da's méér dan een standaard RS.

Kortom, opties genoeg... ;)
 

RefleCs

Forumguru
Zelf heb ik ook voor een dergelijke keuze gestaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de minder dure fabia in de Scout uitvoering omdat die zo lekker eigenwijs oogt. Ik had niet meer ruimte nodig dus zou ik een dief van mijn eigen protomonaie zijn als ik een grotere auto zou gaan rijden. Kortom je kan je keuze ook af laten hangen van je behoefte van ruimte.
 
Allemaal bedankt voor de nuttige info!!!
De knoop is ondertussen doorgehakt. Mijn vader heeft zijn oog laten vallen op de fabia monte carlo, nu heeft hij mij voorgesteld dat ik de fabia zou kopen en dat we dan zouden ruilen. Dus ik de octavia en hij de fabia. En dat leek mij een goede deal!:xyxthumbs:

sitechris
Ik zou allereerst de Fabia RS laten staan. De twincharged 1.4 tsi's zijn zeer onbetrouwbaar. Veel ellende daar mee. Kijk maar eens op autoweek.nl bij MyReview en zoek op reviews van Polo GTI 1.4 TSI en VW Golfjes 1.4 TSI 160 pk. Echt een drama.

De Octavia 1.8 TSI is een fijne auto, maar mist imo net wel wat beleving. Blok klinkt niet echt sportief, auto is ook niet echt sportief. Auto rijdt prima, maar ook niet meer dan dat. Je mist een klein beetje het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. De Octavia RS geeft je net wel dat gevoel. Onderstel is beter, scherper en blok klinkt en is agressiever. En de auto ziet er ook stuk bruter uit. Echt een headturner. Kun je in Belgie niet een gebruikte RS kopen? Als je budget hebt voor een nieuwe 1.8 TSI moet je voor hetzelfde geld in Belgie toch ook een jong gebruikte RS kopen? Ik zou overigens wel de facelift RS proberen te pakken. Die is mooier (ook interieur), stiller (minder windgeruis dankzij de grotere buitenspiegels) en heeft stiekem hetzelfde blok onder de kap als de VW Golf GTI VI.​

Ik heb de reviews is doorgenomen, en het is idd beter om de RS te laten staan dan. Ik ben altijd een beetje wantrouwig geweest voor een 1400 met 180pk, lijkt mij toch wel wat te geforceerd. Bedankt iig!!!


MarcoO2
En als je er met die RS niet uitkomt, is de 1.8TSI ook geen straf. Ben nu aan mijn 2e Octavia 1.8TSI bezig, en heb er veel plezier van. ALs je voor een O2 1.8TSI Elegance Business Line (met sportonderstel!) gaat, en je laat de motor chippen, dan heb je in mijn ogen the best of two worlds. De luxe van de Elegance Business Line, en het vermogen en (min of meer) het onderstel van de RS. Ik had mijn vorige 1.8TSI laten chippen door JD, met als resultaat zo'n 225PK en 350 Nm. Da's méér dan een standaard RS.

Kortom, opties genoeg...​

Dat is mss ook nog een optie om de octavia te laten chippen. Maar hoe zit het met de garantie als je hem laat chippen? Ik neem aan dat, als hij op onderhoud gaat, en ze hangen hem aan de computer, dat hij mijn dealer dan gaat vertellen dat hij een vitaminekuur heeft gehad.:crazy:
Ik zou het zonde vinden om de garantie op zo'n manier te verliezen. Al kunnen die extra paardjes niet veel kwaad zou ik denken.
 
Bovenaan Onderaan