dlmh
Senior Member
Beste allen,
Vorige week vertoonde onze Mazda 323F (2001, LPG3) het zoveelste euvel en hebben we besloten deze in te ruilen. We wilden meteen een stapje groter en hebben ons kunnen vinden in een Fabia Combi (< 2004) vanwege de uitstraling, degelijkheid en zeer een groot aanbod occasions. Afgelopen zaterdag een goede deal kunnen doen bij een handelaar en sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Fabia Combi Comfort (1.4 MPI) uit 2002, met slechts 50k op de teller. Onderhoudsboekjes aanwezig en is door de vorige eigenaar goed verzorgd. Reden voor verkoop was een probleem met de stuurbekrachtiging, maar die is door een garage gerepareerd (stuurbekrachtigingspomp vervangen + uitgelijnd).
Proefrit ging bijzonder soepel en ik was aangenaam verrast door het vermogen laag in de toeren en de redelijk stille motor. Dit was dan ook wel de reden dat ik vrij specifiek op zoek was naar het MPI model, naast de "onderhoudsvrije" distributieketting.
Het benzineverbruik schijnt alleen niet bijzonder te zijn, de 16V zou het op dat gebied beter doen. Aangezien we van LPG3 komen zullen de benzinekosten wel even slikken worden (van 0,06 EUR per kilometer naar 0,12 EUR per kilometer), wat met 10.000 - 15.000 kilometer per jaar toch wel aardig aantikt.
Dus dan ook maar meteen een vraag: zijn er mensen hier die weten in welke mate de 1.4 MPI motor (en dan specifiek de kleppen) geschikt zijn voor het rijden op gas? Persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom.
De Mazda was reeds voorzien van een LPG3 installatie toen we deze aanschaften, maar blijkt in retrospect misschien toch minder geschikt voor rijden op gas. Deze reed af en toe nog maar op 3 cilinders wat verholpen is door de kleppen te stellen. Nu, 1,5 jaar later, is dat probleem weer terug.
Puur kijkend naar installatiekosten (± 1600 EUR) en de kostenbesparing t.o.v. benzine zouden we na ongeveer 27.000 kilometer, dus ongeveer 2 jaar, de investering terug hebben verdiend. Moeten we daar kosten gaan bijrekenen voor regelmatig kleppen stellen en een koprevisie over 50k dan wordt het al een stuk minder interessant.
Alvast bedankt, gegroet,
David, Utrecht
Vorige week vertoonde onze Mazda 323F (2001, LPG3) het zoveelste euvel en hebben we besloten deze in te ruilen. We wilden meteen een stapje groter en hebben ons kunnen vinden in een Fabia Combi (< 2004) vanwege de uitstraling, degelijkheid en zeer een groot aanbod occasions. Afgelopen zaterdag een goede deal kunnen doen bij een handelaar en sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Fabia Combi Comfort (1.4 MPI) uit 2002, met slechts 50k op de teller. Onderhoudsboekjes aanwezig en is door de vorige eigenaar goed verzorgd. Reden voor verkoop was een probleem met de stuurbekrachtiging, maar die is door een garage gerepareerd (stuurbekrachtigingspomp vervangen + uitgelijnd).
Proefrit ging bijzonder soepel en ik was aangenaam verrast door het vermogen laag in de toeren en de redelijk stille motor. Dit was dan ook wel de reden dat ik vrij specifiek op zoek was naar het MPI model, naast de "onderhoudsvrije" distributieketting.
Het benzineverbruik schijnt alleen niet bijzonder te zijn, de 16V zou het op dat gebied beter doen. Aangezien we van LPG3 komen zullen de benzinekosten wel even slikken worden (van 0,06 EUR per kilometer naar 0,12 EUR per kilometer), wat met 10.000 - 15.000 kilometer per jaar toch wel aardig aantikt.
Dus dan ook maar meteen een vraag: zijn er mensen hier die weten in welke mate de 1.4 MPI motor (en dan specifiek de kleppen) geschikt zijn voor het rijden op gas? Persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom.
De Mazda was reeds voorzien van een LPG3 installatie toen we deze aanschaften, maar blijkt in retrospect misschien toch minder geschikt voor rijden op gas. Deze reed af en toe nog maar op 3 cilinders wat verholpen is door de kleppen te stellen. Nu, 1,5 jaar later, is dat probleem weer terug.
Puur kijkend naar installatiekosten (± 1600 EUR) en de kostenbesparing t.o.v. benzine zouden we na ongeveer 27.000 kilometer, dus ongeveer 2 jaar, de investering terug hebben verdiend. Moeten we daar kosten gaan bijrekenen voor regelmatig kleppen stellen en een koprevisie over 50k dan wordt het al een stuk minder interessant.
Alvast bedankt, gegroet,
David, Utrecht