Even voorstellen

Santi

Lid
Goeden avond,

Mijn naam is Lennart Santifort, 39 jaar en woon met mijn vrouw en twee dochters in Hoofddorp.

In mei heb ik mij voor het eerst aangemeld op het skoda forum. Op dat moment was ik mij aan het orienteren om een O3 combi te gaan rijden. Met de hulp van het forum heb ik mijn keuze kunnen maken.
Het is een O3 combi 1.6 TDI Edition BL metal gray MY2016 geworden.
Opties: Panorama dak, hill hold, DAB radio en afneembare trekhaak.

In juni besteld en eind oktober geleverd.

Mijn vorige auto was een Golf 6 Variant Highline uit 2010 en had ook een 1.6 TDI.
Heb 5 jaar met zeer veel plezier en zonder problemen gereden.

Vind het nu een mooi moment om mij voor te stellen en de eerste rij ervaringen te delen.

Inmiddels al bijna 6000 km op de teller en ben zeer tevreden met deze mooie, ruime wagen.

Wat heerlijk dat de bediening het zelfde is als de Golf, alles voelt vertrouwd en degelijk. Prettig is dat op detail nivo eigenlijk veel is verbeterd.
-Navigatie (amundsen 6,5 inch)is groter en sneller, wat een fijn systeem!
-Stuurt veel directer en strak (MQB platform is top en de bredere Dunlop maxx banden hebben veel grip)
-1.6 TDI is alerter en lijkt toch wat sterker te zijn dan de TDI uit 2010.
-Lederen stuurwiel houdt lekker vast en stuurwielbediening is prettig.
-Mooie tellers (edition versie wijkt af)
-Wat een ruimte! Ben 1.95m en zit behoorlijk ver naar achteren. Kan dan nog achterin plaats nemen.
-Panoramadak geeft een ruimtelijk gevoel.

Minpuntje
-Achteras is wel wat nerveuzer dan de Golf bij hobbels in de weg. (stuitert wat meer) Vindt dit niet heel erg, want Golf was echt te slap geveerd. Bij iets te hoge snelheid klapte je op de eindsteunen)
-binnen 24 uur na levering wilde het panodak niet meer sluiten!. Twee keer terug geweest om de begin/eindstand van het dak opnieuw in te leren. Daarna geen probleem meer geweest. Waarschijnlijk een beetje de geleiders " inlopen"

Groter minpunt (irritatie)

De nieuwe euro 6 motor met 5-speed handbak heeft tussen 100 en 120km/u bij constate snelheid een irritante monotone brom. Zelfs met radio harder hoor je dit goed. Dat is echt jammer, want dat had ik bij de Golf niet en was veel stiller. Heb in een 2015 model O3 proefgereden en die had deze brom absoluut niet.

Heb inmiddels onder de isolatie van de motorkap extra dempend materiaal (bitume plaatjes en extra schuimdemping) aangebracht. Gaf mij wel het idee dat er iets meer demping was (blijft natuurlijk subjectief)
Vond het niet voldoende en heb ook zover mogelijk het schutbord voorzien van schuimdemping (speciale schuimmat waarmee motorruimten geisoleerd kunnen worden en bestemd zijn tegen hogere temperature) Heb dit besteld bij een acoustic winkel in de Meern.

Moet zeggen dat dit absoluut een verbetering heeft gegeven en de brom wat heeft gedempt zodat dit meer naar de achtergrond is gedrongen (ook dit is mogelijk subjectief want een db meting was zo variabel dat het een demping verschil van 1 a 2 dbA lijkt te geven tov oude situatie zonder demping)
Is niet te doen om hele schutbord aan te pakken.

Dacht om het geluid nog wat meer te beinvloeden om chip tuning te laten doen. Bij VAG Techniek vertelde ze mij dat het MY2016 model een Delphi computer heeft die nog niet is gekraakt! Afwachten dus, helaas.

Hoor het graag als iemand nog een suggestie heeft om wat meer aan de demping te doen.

Eind van de week worden de winterbanden gemonteerd bij Profile . Ben benieuwd wat voor LM velgen het zijn en welk merk band (is geregeld door bedrijf)

Heb nog een paar foto's van de auto en het isoleren toegevoegd.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 20
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 18
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 18
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 17
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 18
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 19
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 18
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 19

Cordoba

Forumguru
Welkom Lennart, en veel toch veel plezier met de Octavia gewenst met niet teveel gebrom.
Wat de isolatie betreft: misschien kun je hier een how-to van maken, voor anderen met hetzelfde probleem en dat uploaden in de kennisbank?

Je kunt kijken of je aan de binnenkant (onder/achter dashboard, en bij de voetruimte) nog extra isolatie aan kunt brengen om meer verbetering te krijgen, andere optie is om te kijken of je makkelijk bij de bodemplaat kunt op plekken waar de uitlaat onderdoor loopt: ik vermoed dat een deel van de brom ook via uitlaatresonantie binnenkomt. Overigens zou je eigenlijk moeten bepalen op welke frequentie die brom zit, en dat het frequentiegebied rond die brom meten vóór en na isolatie, dat geeft een beter vergelijk dan een dBA meting, waarbij de irritante frequentie mogelijk heel weinig meeweegt in het eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan