Even voorstellen

Hoi allemaal,

Aangezien alle Skoda-gerelateerde namen bezet waren, maar gekozen voor mijn (nog steeds, sorry) dierbare Citroen Saxo.

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Skoda Fabia Combi 1.4 16v uit 2003 met 119.000 op de klok. Gekocht van een particulier die niet blij was dat hij afscheid moest nemen (goed teken zou ik zeggen)
Het was wikken, het was wegen, maar uiteindelijk bleef ik op Skoda uit komen. Wat is toch die aantrekkingskracht?! Uiteindelijk eraan overgegeven en ik moet zeggen: tot dusverre is het me niks tegen gevallen.

Verder ben ik sinds afgelopen september kersverse trotse vader (vandaar de combi). Afgelopen week een weekje Centerparcs gedaan en de Faab heeft het fabulous gedaan!

Er vallen me wel wat zaken op aan de auto:
- Wanneer het geregend heeft ontstaat er behoorlijk wat condens (meer dan normaal) aan de binnenzijde van de voorruit. Iemand hier ervaring mee?
- Ik heb de auto gekocht met winterbanden (want zomerbanden waren afkeur). Iemand tips qua zomerbanden/velgen
- De distributieriem is nog niet vervangen, dus die komt eraan. Mijn Saxo gaat een dezer dagen (met pijn in het hart) op marktplaats, dus die reparatie (met bijbehorende spanrollen en waterpomp) samen met banden en velgen zou te doen moeten zijn.

Maar goed, ben benieuwd hoe de auto het gaat doen. De eerste ritten zijn in ieder geval veelbelovend.

Groeten,
Erik

RefleCs

Forumguru
Welkom op ons gezellige en informatieve forum. Qua velgen zou ik zeggen dat is heel persoonlijk. Kijk eens door het fotoalbum heen van de Fabia 1 ik weet dat er heel wat mooie combinaties te vinden zijn. Veel plezier met je auto!

Dank jullie wel voor het welkom heten.
En fijn dat ik al wat tips krijg.

Welkom bij ons geweldige Skoda forum.
Controleer of de bak van de luchtinlaat onder de voorruit aan de motorkapzijde niet vol bladeren zit en de waterafvoer vrij is.
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik zal eens een kijkje nemen of dat wat oplevert.

Welkom op ons gezellige en informatieve forum. Qua velgen zou ik zeggen dat is heel persoonlijk. Kijk eens door het fotoalbum heen van de Fabia 1 ik weet dat er heel wat mooie combinaties te vinden zijn. Veel plezier met je auto!
Dat zal ik inderdaad eens doen. Ik snap dat het persoonlijk is, maar wellicht zijn er standaard aandachtspunten waar ik op zou moeten/kunnen letten bij VAG-velgen.

Laatst bewerkt:

Blacky

Forumguru
Bekijk bijlage 46597
Hoi allemaal

Er vallen me wel wat zaken op aan de auto:
- Wanneer het geregend heeft ontstaat er behoorlijk wat condens (meer dan normaal) aan de binnenzijde van de voorruit. Iemand hier ervaring mee?
- Ik heb de auto gekocht met winterbanden (want zomerbanden waren afkeur). Iemand tips qua zomerbanden/velgen
- De distributieriem is nog niet vervangen, dus die komt eraan. Mijn Saxo gaat een dezer dagen (met pijn in het hart) op marktplaats, dus die reparatie (met bijbehorende spanrollen en waterpomp) samen met banden en velgen zou te doen moeten zijn.

Maar goed, ben benieuwd hoe de auto het gaat doen. De eerste ritten zijn in ieder geval veelbelovend.

Groeten,
Erik
image.jpeg
Heb nog een set liggen,205/45/16. 7.5x16. Komen onder een Fabia vandaan.

Zit al een tijdje op het forum maar nog niet officieel voor gesteld.
De afgelopen maanden al veel plezier en kennis vergaard.
Afgelopen vrijdag mijn S3 opgehaald en het weekend heerlijk kunnen cruisen:yeehaa:
Morgen weer lekker aan het werk. ;)

Cordoba

Forumguru
Welkom Erik. Wat je Fabia betreft:
  • voor de condens: voel eens achter/onder de stoelen of het tapijt niet vochtig is (ook de opstaande rand tussen vloer en portier checken), vooral de achterdeuren willen nog wel eens lekken (is een kwestie van de plaat in de achterdeur opnieuw afkitten, zijn genoeg topics over te vinden)
  • als je de distributiewissel niet zelf doet, neem eens contact op met Vagtechniek in Nuenen: ze zijn betrouwbaar, leveren goed werk en beter tarief dan dealers, en voor jou is het 'om de hoek'.

RefleCs

Forumguru
Dat zal ik inderdaad eens doen. Ik snap dat het persoonlijk is, maar wellicht zijn er standaard aandachtspunten waar ik op zou moeten/kunnen letten bij VAG-velgen.

Ik ken de waardes niet precies maar als je voor aftermarket velgen gaat zal je je even in ET waarden e.d. moeten verdiepen. Je kunt ook nog denken aan iets verlagen aangezien Skoda's over het algemeen wat hoog op de poten staan.

Persoonlijk vind ik deze erg geslaagd:
full

Cordoba

Forumguru
Sommige Fabia's (van de 1e serie) zijn geleverd met 14" anderen met 15" en ik geloof dat er ook nog speciale versies met 16" geleverd zijn. Verder heb je steek 5x100 nodig, en standaard ET-waarde is 43 mm en daar mag je 5 mm vanaf wijken, zonder dat je problemen hoeft te verwachten.

Ik heb onder mijn Fabia velgen van het eerste model Audi A3 gelegd, met een ET-waarde van 38, waardoor de auto een cm (2x 5mm) breder op de poten komt te staan. Velgen van VW Polo, Fox, en waarschijnlijk de juiste generatie Golf, van Seat Ibiza/Cordoba en Leon/Toledo (1M), en dus ook de eerste generatie Audi A3 kun je allemaal gebruiken. Let hierbij op de steek en de ET-waarde (die staan bijna altijd in de velg geperst), de naafgatdiameter is voor bijna alle VAG-modellen hetzelfde, en de J-waarde (breedte van de velg) is meestal ook geen probleem. Let er wel op dat je onder je Fabia soms een andere bandhoogte nodig hebt, dan onder de auto waar de velg van afkomt (zelfs een Fabia II kan een andere bandhoogte hebben).

Jeetje jongens wat een informatie! Daar ben ik wel even zoet mee om dat allemaal helder te krijgen voor mezelf. Want ik ben een ontzettende leek op dit gebied.
Cordoba je info is echt super!
En Reflecs: die ziet er idd smakelijk uit.
Geen verkeerd idee om ook eens naar de suspension te kijken

Bovenaan Onderaan