Even voorstellen...

Mijn naam is Erwin Houben,
Ben sinds een kleine maand de bezitter van mijn 2e Skoda Octavia.
De vorige auto was een zwarte Octavia II, 1.9TDi, businessline edition uit 2006.
Nu heb ik een Octavia III, 1.6 TDi, 81 kW, Race blue (denk ik, ofwel blauw metalic), ditmaal een Greenline Businessline van eind december 2013.
Ik heb deze auto gekocht om verschillende redenen, maar heb in het begin al gelijk wat pech gehad met deze auto. Na de koop was afgesloten en we op weg gingen naar huis, ging na 20/25 km alle alarmbellen af.
De temperatuur stond in het rood en kreeg gelijk de melding dat de motor oververhit was.
Auto aan de kant, garage gebeld, en intussen zakte de temp. naar normalere waarden. Toch even teruggereden naar de garage, bleek niks aan de hand...(volgens de garage).
De hele weg terug naar huis (kleine 130 km) niks aan de hand...
Tot maandags morgens, op weg naar mn werk... je raadt het al, na 20/25 km weer die temp. maar toen ik de snelheid verminderde zakte deze weer naar normaal.
's Middags niks aan de hand, dinsdags hetzelfde verhaal, nu niet alleen in de ochtend maar ook in de middag weer naar huis. Toch maar de garage gebeld, daar kreeg ik te horen dat het de temp. sensor was (volgens hem, had ie nagevraagd), en kon ik bij mn eigen plaatselijke Skoda-dealer laten repareren.
Echter toen ik deze belde, werd mij verteld dat het voor 90% zeker was dat het de waterpomp was en dit best een prijzig grapje bleek te zijn.
Na overleg met de verkopende garage afspraak gemaakt en de auto werd gerepareerd op zijn kosten.
Echter wat de verkoper mij niet had verteld was dat de afneembare trekhaak alleen bedoeld is voor fietsendragers. Hier werd ik door mijn eigen plaatselijke dealer op gewezen.
Dit verhaaltje loopt nog daar ik nu met PON bezig ben uit te zoeken of mijn trekgewicht toch omgezet kan worden...(duurt al 14 dagen)...

Maar goed, nu vind ik die trekhaak nu nog niet zoooo belangrijk dus heeft niet zoveel haast, maar wat mij wel opviel is dat het daadwerkelijke verbruik toch aardig wat te wensen overlaat tov de oude auto.

Toch zitten er ook wat positieve dingen aan deze auto, met name de opties:

Zwarte lederen bekleding met wit stiksel
Getinte achterramen
Navigatie-systeem ( en zelf ge-update zonder moeite)
Metalic lak
El. inklapbare zijspiegels
Verwarmbare voorstoelen

en zo nog een aantal dingen die ik toch weer beter vind dan de oude..
Ook vind ik het een pluspunt dat deze ook weer een stuk rustiger is (en met name stiller!), maar lijkt ook wat pittiger dan de andere, ondanks dat deze een kleinere motor is.

Al met al toch een fijne auto en als dadelijk de winterbanden eraf zijn, mss dat het verbruik dan ook beter wordt, laten we het hopen!!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Erwin, en hopen dat je binnenkort zorgeloos mag genieten van de Greenline. Het trekgewicht op kenteken hangt volgens mij samen met de Greenline badge, en mogelijk dat technisch het koelsysteem kleiner is uitgevoerd. Als je niet met grote zware caravans de bergen intrekt, zal het in de praktijk nogal meevallen, alleen blijf je natuurlijk wel zitten met het feit dat het volgens de regels niet mag (en dus ook verzekeringsproblemen kan geven in geval van aanrijding of iets dergelijks).

Het hoge brandstofgebruik, kan ook nog wel samenhangen met de temperatuurproblemen: mogelijk laat de ECU extra brandstof inspuiten om de motor te koelen.
 

RefleCs

Forumguru
Welkom op ons gezellige en informatieve forum :) Ik ben heel benieuwd of je het trekgewicht omgekeurd gaat krijgen.
 
Bovenaan Onderaan