Even voorstellen

Goedemiddag allemaal,

Ik ben Sergio, 33 jaar en woon samen met mijn vriendin en onze 2 kinderen (3 jaar en 10 jaar) in Dordrecht. Dagelijks rijdt ik naar Vlaardingen en/of Rotterdam voor mijn werk. (+/- 70km per dag) Op jaarbasis rijdt ik zo'n 25k km per jaar.

Wij zijn op zoek naar een ruime auto, welke toch zuinig te berijden en te onderhouden is. Ik ben zelf geen "hard rijder" maar vind het wel fijn, om wat vermogen achter de hand te hebben.

In mijn zoektocht naar een andere auto (+/-€ 8000,-), ben ik bij het volgende model uitgekomen:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/octavia/30325117

Vorige week, heb ik in de auto proefgereden. De auto reed naar mijn gevoel wel goed. De airco deed het alleen niet, (geen koude lucht), koelvloeistof lampje bleef knipperen en de lederen bekleding was gescheurd op de bestuurdersstoel en sloot niet goed aan op de achterbank(rugleuning/zitgedeelte). Dit alles wordt met een eventuele verkoop wel allemaal opgelost volgens de verkoper.

Ondertussen heb ik even contact gehad met de dealer, welke de auto afgeleverd heeft. Deze vertelde mij dat de auto "goed" onderhouden is. O.a. in 2013 de distributieketting en waterpomp vervangen. Verder is het navigatiesysteem, parkeersensoren en vloeistoffen eerder al eens vervangen/onderhouden tijdens verschillende beurten. De volgende beurt moet plaatst vinden op 182.000km. Dit zou gezien de aantal kilometers welke ik rijdt, volgend jaar zijn. Tijdens deze beurt, zouden de luchtfilter, interieurfilter en bougies vervangen moeten worden. Tevens ook een grote beurt. (is dit zo?)

Voordat ik de knoop doorhak wel of niet voor dit model te gaan, ben ik op zoek naar wat tips mbt de auto. Waar zou ik op moeten letten bij dit type voertuig? Alle tips zijn welkom...

Alvast bedankt.

Gr. Sergio
 

RefleCs

Forumguru
Welkom op ons gezellige en informatieve forum.

Dat van de distributieketting (mits gecheckt) is absoluut goed. De airco kan afvullen zijn maar als er ergens een lek zit kan dat weer terugkomen. Dat zou ik zwart op wit vast laten leggen. Het knipperende koelvloeistoflampje zou ik wel de oorzaak van willen weten voor ik de auto zou kopen. De bekleding kan ik alleen maar van zeggen dat dat je eigen inschatting is of je daaraan gaat irriteren of niet.

Verder ziet hij er best netjes uit en met een beetje onderhandelen zou ik bij koop een servicebeurt uit onderhandelen. Hoe staan de banden erbij? Dat kan ook een onderhandel puntje zijn.

Onder voorbehoud dat de geconstateerde zaken in orde worden gemaakt en je gevoel er goed bij is kan je een beslissing nemen.

Wat ik wel vreemd vindt... waarom heeft de dealer deze zaken niet behandeld voor er proef zou worden gereden met de auto. Je wilt een auto toch verkopen en de kopende partij wil toch vertrouwen krijgen bij de koop van de betreffende auto? Persoonlijk, maar ik ben daar vrij kort door de bocht in misschien, zouden dat soort euveltjes bij een proefrit niet in het voordeel van de betreffende auto werken.
 
Ik vraag mij ook altijd af, waarom sommige bedrijven, de 'reparatie punten' niet direct oplossen, voor de auto de verkoop in gaat. Mogelijk heeft dit te maken, met het feit dat sommige kopers de auto op basis van ' meeneemprijs' kopen. Maar goed, alle punten welke ik vind/constateer met een eventuele 2e rit komen op papier. Door eerdere ervaringen met auto's laat ik dit zeker op papier zetten bij een eventuele koop.

Heeft er iemand verder nog tips waar op te letten bij deze auto's?
 

B.Stuurder

Forumguru
Welkom Sergio, aanvullend op reflecs, de lederen bekleding kan soms gerepareerd worden, maar als dat niet zo is en je hebt een nieuw interieur nodig, dan zal dat zomaar €1.500 kosten als je heel goed kunt onderhandelen.
Je zou kunnen kijken of 1 stoel gedaan kan worden, als je dan niet al te veel kleurverschil krijgt.
Dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe al die zaken opgelost gaan worden bij de verkoop.
Er zijn best veel occasions van de Octavia en als je hier op het forum een beetje rondneust krijg je ook een indruk waar je op moet letten. En wat reparaties kosten bijvoorbeeld. De distributieketting is één van de dingen, (reparatie minimaal€1.000) maar ook olieverbruik kan een issue zijn wat met een reparatie van minimaal €3.000 opgelost moet worden.

Ik zou zeggen neem de tijd en staar je niet blind op deze ene Octavia, er zijn er nog veel meer. Wel heb ik begrepen dat een Octavia 2 een goede bouwkwaliteit op zich heeft.
 

RefleCs

Forumguru
De O2 is inderdaad een prima auto. Wat @B.Stuurder ook al aangeeft, staat je niet blind op deze ene auto. Er zijn er veel meer.

Uiteraard zoals elk merk heb je zaken waar je op moet letten bij een occasion. De distributieketting is er daar inderdaad een van. Een ander puntje is het olieverbruik bij de 1.8 TSI zodra je over een auto nadenkt met die motor dan is dat een aandachtspunt. Een ander puntje die ik een paar keer voorbij heb zien komen is dat er kans bestaat dat er roest bij de kentekenverlichting kan optreden. En uit eigen ervaring, met de 1.2 TSI motoren werd vaak een blok bobine gebruikt en die gaven ook nog wel eens de geest (in alle modellen ook die van de andere VAG merken).

Verder zijn er zover mij bekend geen gekke zaken.

Naast de merkgebonden zaken voor de rest altijd letten op rammeltjes kraakjes en meer van dat soort zaken. Rij meerdere auto's van hetzelfde model proef om een goed beeld te kunnen vormen van wat normaal rijgedrag is. Desnoods zet je hier een oproep neer of je eens met iemand mee kan rijden om te ervaren hoe andere O2's rijden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Naast de merkgebonden zaken voor de rest altijd letten op rammeltjes kraakjes en meer van dat soort zaken. Rij meerdere auto's van hetzelfde model proef om een goed beeld te kunnen vormen van wat normaal rijgedrag is. Desnoods zet je hier een oproep neer of je eens met iemand mee kan rijden om te ervaren hoe andere O2's rijden.

Dat laatste zou ik zeker doen, ik denk dat je wel wat respons zal krijgen
 

RefleCs

Forumguru
Ik zou er even een apart topic voor openen. Het voorstellen is net wat minder zichtbaar dan de normale fora onderdelen.

Sent from my VF-895N using Tapatalk
 
Zo...Vanmorgen voor de 2e keer met de Octavia gereden. Mijn vriendin ging dit keer mee voor de extra paar ogen. En..dat was maar goed ook...De auto vinden wij beide prettig rijden, toch hebben wij een lijstje met herstelpunten:
  • Airco koelt niet
  • Windgeruis op snelweg. Stationair is de auto muistil!
  • Koelvloestof lampje knippert. Later zelfs de melding, de koelvloeistof bij te vullen. Na controle bleek er echt geen druppel meer in te zitten!
  • De auto is voorzien van lederen bekleden. Dit is door de gehele auto erg beschadigd en niet erg netjes meer.
  • Draaiknop lendensteun bestuurderssteol ontbreekt
  • Bij de armsteun op de achterbank, miste een afdekpaneel
  • Ventilatierooster achter stuk
  • Wat kleine deukjes rondom
  • Instapverlichting werkt niet
  • Gordelverklikker bleef piepen
Bij terugkomst bij de garage/dealer, de punten overhandigd en gezamenlijk de auto geinspecteerd. Alle punten worden bij de koop hersteld/vervangen/gerepareerd. Dit is ook vastgelegd in de offerte.

Inmiddels was de auto, € 300,- in prijs verlaagd. Voor mijn auto kreeg ik
€ 150,- extra inruil. Verdere kortingen of opties zijn nog niet aan de orde.

Morgen ga ik samen met mijn vriendin nog een andere auto bekijken. (Ford Mondeo). Hierna zullen wij de keus gaan maken.

 
De auto wordt naar een specialist gebracht. Schades worden hersteld en leer wordt gewaxed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Sergio. Eerlijk gezegd, zou ik niet voor deze Octavia kiezen: er zijn heel wat puntjes die wijzen op een verwaarloosde/mishandelde auto (rijden zonder koelvloeistof, gescheurde leren bekleding, ontbreken verstelknop van de lendesteun, geen airco). Je loopt het risico dat klachten even tijdelijk gefixt worden, en na een weekje weer boven komen. Met name airco en koelvloeistof kunnen wel eens uitlopen op dure reparatie, en het is de vraag of een verkoper dat inderdaad verhelpt als je de auto eenmaal hebt betaald.

Gordelpiep zou kunnen komen doordat stekker onder de stoel niet vastzit of is beschadigd, instapverlichting wijst meestal op microswitch in het portierslot. Reparatie bij dealer/garage betekent een nieuw slot erin en dat kost grofweg zo'n 200 euro (incl. arbeid). In Apeldoorn zit ook iemand die dat repareert met garantie en dan kost het 50 euro.
 
Hi Cordoba, het is op het eerste gezicht een pracht van een auto. Maar wat jij zegt...het is een redelijk uitgeleefd model voor zijn leeftijd en dat is jammer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan