Even voorstellen

LaurensOfferman

Actief lid
Beste skodisten

Even snel voorstellen, ik ben Laurens, 22 jaar oud en wegens een falend oud Peugeotje terecht gekomen bij mijn nieuwe liefde namelijk: een skoda fabia 1 uit 2002 met een gigantische 1400 aanboord het snoepje was in afgrijselijke staat, sloop auto's zijn netter en schoner (leuk jong gezien die zelfs de halve kleuter klas inboedel onder de voorstoelen hadden verstopt met chocomel in ongeveer elk stukje stof)

Na 4 dagen ploeteren staat mijn Groeneraket eindelijk te blinken in de oprit.

Prima autootje pas 164 dkm gelopen!

Doe maar eens een gokje voor de prijs haha!

IMG_20180706_175247.jpeg

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

LaurensOfferman

Actief lid
Ja ben er blij mee, geloof alleen dat het kettinkje wat meer ratelt dan hoort al weet ik niet hoeveel die krengen (AQW) normaal ratelen

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Op een dergelijk atmosferisch blok, zou ik absoluut geen turbo gaan plaatsen: dat kost je veel geld en de vraag is hoe lang het blok (lagers, koppakking) het volhouden. Dan zou ik nog eerder voor een motorswap gaan, bijvoorbeeld deze 1.4 met 68 pk vervangen door een 1.4 16V met 100 pk (bijvoorbeeld motorcode AUB, BBZ), dan blijft het een 1.4 blok, maar heb je wel een autootje met behoorlijk wat meer power.

Wat heb je met het interieur gedaan? Met een extractor er doorheen? De buitenkant ook nog aangepakt? Mijn vorige auto had zo te zien dezelfde lakkleur, maar daar heb ik later een grill met chromen spijlen in gezet, en dat staat wel bij deze kleur.

En natuurlijk welkom op het forum. In mijn handtekening staat een linkje naar het topic van mijn Fabia I, daar kun je veel terugvinden.

SAM_1965Moerdijk.jpg
 

LaurensOfferman

Actief lid
Hey Cordoba, ja dat chromen neusje ziet er goed uit! Nee het klopt dat zo'n blokje dat geweld niet geweldig dragen kan, ook is het de bedoeling heel veel te fabriceren om het blokje zo rap te maken. Hiervoor had ik een 206 met een 1400 (8v 75pk) die ik zo ver heb aangepast (van andere lagers tot costum made koppakking etc..) dat het blokje uiteindelijk 133pk produceerde en pas met 263 dkm de geest gaf. Al met al vind ik het een leuke uitdaging zo'n blokje te laten brullen. Wel is het een plan voor de toekomst en wordt hij voorlopig gewoon netjes onderhouden en gepoetst.

Interieur heb ik met een extractor, stoomreiniger en de nodige partij bloed zweet en sop. Het exterieur heb ik meerdere malen goed gepoetst (meguiars profi line) en vervolgens grondig aangepakt met de (DAP) polijstmachine en klei.

Die grill is die overigens direct bij skoda gekocht?

Alvast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
welkom
een AQW is trouwens geen kreng maar een heerlijk soepele motor door een goed koppel bij relatief laag toerental. De distributieketting behoeft alleen vervanging wanneer hij gaat ratelen (bij het inruilen na vijftien jaar en 190 dkm zei een Amsterdamse Skoda-dealer dat hij de ketting begon te horen ...).
Bij een zestienkleps 1.4 moet je veel vaker schakelen. En die heeft een distributieriem die je periodiek moet vervangen.
Wat de "koppaing" betreft: onze Fabia verloor vanaf nieuwkoop koelvloeistof en pas bij 60 dkm kwam onze toenmalige Drentse Skoda-dealer erachter dat onze Fabia toch een lekke koppakking had ... Uiteraard buiten garantie of coulance. Sindsdien bij een betrouwbaarder Skoda-dealer, net in Overijssel. De hele riedel van andere zwakke punten die ook in dit forumdeel beschreven zijn hadden we toen wel zo'n beetje achter ons en we hebben nog bijna tien jaar plezier van de auto gehad.
 

LaurensOfferman

Actief lid
Hey Erik,

Sorry voor het spelfoutje, ook bedoel ik kreng niet negatief want het is inderdaad een heerlijk motortje om te rijden. Wat kost zo'n kettinkje ongeveer om te vervangen? Aan materiaal geloof ik zo'n 50-100 euro. Heb helaas de tijd momenteel niet om het zelf te doen.

Groetjes en een fijn weekend!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Die grill is die overigens direct bij skoda gekocht?

Ik geloof dat ie destijd óf als accessoire óf bij Superskoda.com aangeschaft is (Superskoda.com levert veel OEM-onderdelen, en goed passende niet OEM-onderdelen, zoals andere modellen spoilers en dergelijke). Ik heb mijn chromen grill geruild met een ander forumlid, die (vanwege de lakkleur van zijn auto) juist op zoek was naar de zwarte versie. Dus op een zatermiddag daar naartoe gereden, en ter plekke de grill gedemonteerd, en het midden deel omgewisseld. De grill bestaat namelijk uit 3 delen, het midden deel (zwart resp. chroomkleurig) een chroomrand en daar omheen nog een rand in de lakkleur.

Mijn auto staat volgens mij nog steeds bij de dealer waar ik 'm 6 weken terug heb ingeleverd, en op de sloop zie je die chromen grilletjes ook maar zelden, en volgens mij worden ze ook niet meer geleverd.

Overigens complimenten voor het detailwerk aan de auto, op de foto die je hebt geplaatst ziet het er in elk geval goed uit.
 
Bovenaan Onderaan