Even voorstellen

goedenavond allemaal.

Mijn naam is Nick en kom uit Limburg.

Aangezien ik mijn zaken auto moet inleveren , was ik op zoek naar een andere auto.

Nu is mijn oog op een Fabia I station , 2001 ,182.000 km, 1.4 MPI gevallen.Deze staat in Megen te koop.

Ik wil morgen gaan kijken , waar moet ik op letten ?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt.
 

Japanese Power

Donateur
Ha Nick,

Welkom op het forum, hoop dat vanavond nog een aantal trouwe leden zo op de valreep zullen reageren voor je.
Succes met je zoektocht!

Johan
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn diverse aankoop/advies topics te vinden. Bij een MPI in het bijzonder letten op de koelvloeistof (roze, niet bruinig want dan zit er olie doorheen), motorolie mag niet zoetig ruiken (koelvloeistof) en uitlaatgassen moeten niet zoet ruiken, dat allemaal om problemen met de koppakking te herkennen. Regelmatig wordt de koppakking vervangen, maar slordig gewerkt, waardoor cilinderbussen verschuiven en het probleem alleen maar erger wordt.

Daarnaast voel of de vloerbekleding achter de voorstoelen droog is (8 jaar terug heb ik er maar 2 gevonden die droog waren, en 1 daarvan had allerlei andere problemen).
 

Hakar

Donateur
Hakar rijdt er eentje, klopt echter bouwjaar 2005.
De 2001 is een MPI, blok ken ik niet, maar volgens mij @turboturbo en @Cordoba wel.

Eerste tip, de algehele staat van de auto, en dan met name daar waar je door de verkoop poetsbeurt heen kunt kijken.
Check distributieriem wanneer vervangen.
Meen dat die zo rond de 120k moet worden vervangen, en zeker eens in de 6 jaar.
Vocht, veel Fabiaatjes hebben last gehad of hebben dat ng van vocht op de vloer in het passagiergedeelte.
Ga goed na of de vloer vochtig is, en het liefste ook onder de vloerbedekking.
Kijk of de sticker met opties van de auto nog links achter in de kofferbak geplakt zit.
Zit onder de vloerbedekking van de kofferruimte.
Remmen remblokken en schijven controleren.
Schokdempers controleren, zijn waarschijnlijk af.

Alles wat electrisch wordt aangedreven en uitproberen.
kachelradiator wil op stand 2,3 en 4 wel eens heel erg rammelen, betekend moet een nieuwe aanjager in.

Kluitjes en riet gaan op gebied van electronica in de auto niet samen, en kan veel tijd en geld kosten.
Bijvoorbeeld, de verkopende partij van mijn auto heeft er drie weken over gedaan om de electrische raambediening van 1 raam werkend te krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar ik had ook een 1.4 16V en dus geen MPI meer, maar in de loop der jaren genoeg gelezen hier op het forum van de MPI-problemen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Door de afgelopen Paasdagen was ik niet in de gelegenheid om eerder te reageren. Mijn Faab mk1 Combi met MPI motor is vandaag op ruim 294.000 km gekomen. Motor loopt als een zonnetje. Omdat het een "ouderwetse" motor betreft met een drie maal gelagerde krukas i.t.t. de 16 klepper welke 5 maal gelagerd is, is theoretisch deze motor kwetsbaarder voor hogere toeren. Ik kom zelf zelden boven de 4000 t/m uit. Daar staat tegenover dat ik regelmatig naar Bordeaux in zw. Frankrijk rij via de A10 en dan rij ik constant 130 tot 135 km/h. Dan zit ik constant rond 4000t/m. Dat houdt de wagen uitstekend vol. Maar ik blijf uiteraard rekening houden met het wat oudere ontwerp en mogelijke kwetsbaarheid daarvan. Omdat het een lange slag motor is heeft de motor een hoger koppel bij lagere toeren. Iets wat ik zelf buitengewoon plezierig vind omdat ik dan wat rustiger kan rijden zonder de motor continu op toeren te moeten houden. Dit vinden anderen wellicht een vreselijke manier van autorijden. Die prefereren liever een wat nerveuzere motorkarakteristiek waarbij de motor pas begint te trekken boven de 4000 toeren.
Aan het mechanische geluid te horen wat de motor maakt heeft de motor bij gelijkblijvende manier van gebruik nog een hele tijd van prettig gebruik voor de boeg. Ik ga nu dus eerst maar eens lekker naar de 3 ton toe en daarna rij ik gewoon door.
Ik rij de auto uiteraard wel steeds netjes warm voordat ik meer vermogen ga aanspreken. Dat betekent bij mij dat ik zodra ik de snelweg op rij, gewoon een kilometer of 5 op de rechterbaan met vrachtwagensnelheid blijf rijden om alles netjes op temperatuur te brengen. Pas daarna ga ik naar 120. Tussen de beurten door hoef ik nog steeds geen olie bij te vullen. Als ik een vinger door de uitlaat haal zit er absoluut géén roet op. Bewijs van het nauwelijks waarneembare olieverbruik.
De koppakking is inderdaad vervangen. Dat is keurig netjes gebeurd en ook op de lange ritten van Bordeaux vv. met airco aan en rijdend met Franse maximum toegestane snelheden geeft de auto geen krimp. Omdat de auto eigenlijk geen afschrijving heeft maar slechts af en toe wat reparatiekosten, zijn de werkelijke kosten zeer beperkt.. Vervangen zijn de distributieketting met tandwielen, de koppakking en de waterpomp. Dit allemaal wanneer het nodig was. Door mijn rustigere manier van rijden is het verbruik over iets van 80.000km gemiddeld 1 : 15.65. Ik ben dus nog steeds uiterst content over het wat oudere vehikel.
Heeel vroeger reed ik een oude Peugeot 404. Deze had ook een 3 maal gelagerde krukas bij ik meen 1.6 liter inhoud. Na ongeveer 50.000km ná volledige motorrevisie dus inclusief krukas slijpen met nieuwe lagers etc. begon de motor weer duidelijk steeds rauwer te lopen. Iets wat bij de Fabia met de oorspronkelijke lagering etc absoluut niet het geval is.
Ik vind die MPI blokjes gewoon prima motortjes op die koppakking na dan. Iets wat waarschijnlijk terug te voeren is op een montagefout van de fabriek die gemiddeld echter pas heel laat optreedt zodat er geen verhaal te halen is. Ook het vervangen van de koppakking is vanwege de losse bussen een klusje waarbij terdege rekening moet worden gehouden met de opbouw van de motor en de manier van los halen van e.e.a.
Ook mag de motor als hij open ligt beslist niet worden verdraaid. Dit om losraken van de bussen van hun voet in het blok te voorkomen!!
Verder is het een probleemloze en comfortabele auto met voor zo'n kleinere combi veel ruimte.
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Even tussen alle drukte door:

Een fijne auto waarmee je zuinig KAN rijden.

Ik kwam er pas achter dat er problemen waren na lange afstanden te rijden (de temperatuur liep terug). Geen sludge, geen zoete lucht niks. Na het vervangen van het thermostaathuis begon ik KVS te verliezen.

- thermostaathuis vervangen (thermostaat bleef open staan).
- het KVS reservoir (begon lekkage op te merken).
- de koppakking incl kopbouten (ook meteen de andere pakkingen en filters meegenomen).

Geen problemen meer betreft de lekkage (inmiddels 1600+km's ermee gereden na reparatie).

Draagarm rubber moet binnenkort (is natuurlijk wel een slijtage onderdeel).

Ik heb soms dat met het starten ik een stuursymbool krijg. Opnieuw starten of even een klein stukje voor uit, achter uit, auto uit, aan en stuurtje is weg (moet ik nog naar kijken).

Heb in Torque Pro wel wat fouten staan maar dat zou met mn accu te maken kunnen hebben / stuursymbool? (Ben ik nog niet over uit).

Raamrubber piept wat (moet ik nog naar kijken).

Verder na 16.000km ermee gereden te hebben geen gekkigheid gehad. Iedergeval beter te vertrouwen dan een van de twee Franse wagens die ik hiervoor had.

Ik denk dat het vooral ook opletten is hoe de verkopende partij overkomt op je. Er kan een heleboel verstopt worden waar je later pas achter komt, maar dat is met elke auto.

Misschien handig om vast te laten leggen wat er mankeert en als er dan in X tijd iets toch niet goed blijkt te zijn dat het gerepareerd wordt of dat de auto terug genomen wordt.
 

Edwinz

Forumguru
Bovenaan Onderaan