Even voorstellen..

Hallo Skoda fans! Mijn naam is Huib, ben 40j jong, getrouwd en vader van 2 kids van 3 en 5.

Even een korte autogeschiedenis: Mijn oude autoliefde is Peugeot, na mijn eerste autootje, een aftands 205je. Na div. 405en en 306en (meer uit liefde en francofiele neiging) mocht ik in 2007 een lease auto uitzoeken van mn werkgever. Zolang t maar VW of Audi was. Maar binnen t budget kon ik alleen een kale Golf of A3 uitzoeken. En ik wilde toch graag een luxere station. Mijn vader tipte me over de toen nieuwe Skoda Octavia II. Ruime station, veel leuke opties en binnen budget.
Ik moest mijn werkgever even overtuigen, met 'VAG' en 'representatief'. 2 jaar later was bijna het hele wagenpark Skoda. . Volg de Skoda rijder zullen we maar zeggen. Maar wat een heerlijke auto. Ik maakte veel lange ritten in de Benelux maar stapte altijd fit uit. T was de 1.6 TDI Greenline Business. Mijn collegas stapten ook snel over :)

Door verandering van functie moest ik m op een gegeven moment weer inleveren. Weer op zoek naar een prive auto voor veel woon werk verkeer en file en een kind op komst heb ik een Toyota Prius aangeschaft. Financieel en qua betrouwbaarheid de beste auto die ik ooit heb gehad. Geen spannende auto om te rijden, maar supercomfortabel, veel luxe gadgets en heel goedkoop om te rijden. Afschrijving van net 1500,- in 4 jaar. Na een ernstige aanrijding (BMW 530i met 90km/u door rood gereden vol in mijn linkerportier) waar ik redelijk heelhuids uit kwam, heb ik niet getwijfeld en exact een zelfde, iets jongere, Prius gekocht.

Deze staat nu na 2 jaar toch te koop. Ik rij bijna geen woonwerk weer. Mijn werk is nu op fietsafstand. Maar voor vakanties en de keren dat we rijden willen we toch weer een lekker rijdende ruime station. En zowel mijn vrouw als ik zijn de Skoda nooit vergeten. We kijken nu dus naar een Octavia Combi O3 (ons budget is voor 2013-2015 model). Ik twijfel op dit moment over 1.4/1.8 TSI of 1.6 TDI, gezien de bekende problemen met TSI motoren. Aangezien we dus een occasion zoeken met 100-150k op de teller, weet ik niet of TSI een goed idee is..
Vandaar dat ik hier weer eens flink ga rondkijken!

Bedankt als je t lezen tot hier hebt volgehouden ;)
 

VAG-man

Forumguru
Welkom Huib, leuke introductie.
Ik denk dat een diesel niet uit kan tenzij je nog heel veel privé kilometers maakt. Ik rijd momenteel een S2 1.8 TSI en daarmee rijden wij 22k km mee. Een diesel kan voor ons niet uit. Ik heb de berekening wel gemaakt met de 2.0 TDI, dus 1.6 TDI is wellicht het omslagpunt nog lager.
Veel plezier op dit forum en succes met de zoektocht.
 
Welkom Huib, leuke introductie.
Ik denk dat een diesel niet uit kan tenzij je nog heel veel privé kilometers maakt. Ik rijd momenteel een S2 1.8 TSI en daarmee rijden wij 22k km mee. Een diesel kan voor ons niet uit. Ik heb de berekening wel gemaakt met de 2.0 TDI, dus 1.6 TDI is wellicht het omslagpunt nog lager.
Veel plezier op dit forum en succes met de zoektocht.

Hallo VAG-man. In dit geval zouden wij evt bewust voor diesel kiezen ondanks 15-20k km per jaar. De Octavia is vrij licht, dus belasting zou € 50 p/m hoger zijn. Een besparing van € 20 op brandstof, dus voor die € 30/maand meer een hele goede en fijn rijdende motor zou ik wel overwegen (ik vind diesel prettig rijden). Maar als ik overtuigd kan raken van de duurzaamheid van de 1.4 of 1.8 TSI dan zou t misschien ook nog een Superb kunnen worden :) :)
 

Okki

Donateur
Ik moest mijn werkgever even overtuigen

Klinkt bekend...toen ik een O1 voor ogen had riep iedereen 'dat krijg je nooit voor elkaar'
Skoda werd door de meeste nog geassocieerd met een auto met motortje achterin....

Na een aantal slOpels gingen een aantal vertegenwoordigers ook over op Skoda..

Welkom trouwens
 
En nu wordt Skoda juist geassocieerd met “verstandige keus”, “representatief” etc. Het oude, overigens onterechte, wat negatieve imago van Skoda hebben ze inmiddels van zich af geschud. (In den beginne waren de Skoda’s juist echte luxe wagens). Ik vind het huidige design geweldig. Octavia is een prachtige auto geworden en die Superb.. pfff. Als ik toch besluit voor benzine te gaan, dan is zelfs de Superb nu een optie. Ik heb inmiddels al biedingen op Mn Prius, dus zal niet lang meer duren :) :)
 

Cordoba

Forumguru
Een Prius op leeftijd geeft het risico dat je het accupakket mag vernieuwen, dat is volgens mij kwa kosten nog meer dan het vernieuwen van een motorblok! Als je voor een diesel kiest, heb je in de toekomst ook grote kans dat je niet meer in allerlei steden mag komen met je auto. Benzine is volgens mij dus een goede keuze, en de auto's die rond 2010-2012 problemen hadden met de distributieketting, hebben ondertussen vrijwel allemaal óf een nieuwe ketting, óf het blok is in elkaar gelopen, dus nauwelijks nog een item voor het nu aanschaffen van zo'n TSI. Als je bij de jongere exemplaren uitkomt, overigens ook alle kans dat er weer een distributieriem in plaats van ketting in zit.
 

VAG-man

Forumguru
Als je voor een diesel kiest, heb je in de toekomst ook grote kans dat je niet meer in allerlei steden mag komen met je auto.

Precies mijn reden geweest.
Ik was tot een half jaar geleden ook een groot liefhebber van dieselen. Nu gekozen voor de TSI terwijl ik niet minder kilometers rijd. Zoals eerder gezegd met 22k per jaar kan voor mij een diesel ook niet uit.
 
Bovenaan Onderaan