Even voorstellen

Henko

Lid
Goedendag allemaal,

Mijn naam is Henko en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een jong gezin en was al enige tijd op zoek naar een ruime occasion waar we met het gezin zo’n 6.000 km per jaar mee kunnen rijden. Dat is een Skoda geworden. Gewoon omdat ik het leuk vind, en jullie misschien ook neem ik jullie mee in mijn voorafgaande historie met auto’s en de zoektocht naar de voor ons ‘nieuwe’ auto.

Voorafgaande historie met auto’s
Eerst: welke auto’s heb ik allemaal gehad / gereden – in chronologische volgorde:
- Volkswagen Polo 6n2 (uit 2000) benzine – privé bezit, gekocht met circa 160.000 km op de teller en verkocht met circa 297.000 km op de teller;
- Ford Fiesta (uit 2011) benzine – lease;
- Peugeot 308SW (uit 2014) diesel – lease;
- Peugeot 208 (uit 2017) diesel – lease;
- Peugeot 307SW 2.0 16v automaat (uit 2006) benzine – privé bezit en onze inruiler op de nieuwe Skoda;
- Citroen C3 (uit 2009) diesel – privé bezit;
- Renault Megané Estate GT-Line (uit 2014) diesel – privé bezit. Helaas vroegtijdig afscheid i.v.m. een baan in de buurt;
- Renault Grand Scenic Privilege (2009) – één week in bezit gehad dit voorjaar… Toen weer de Peugeot 307SW terug ontvangen.

Huidige bezit
Nu in bezit:
- Citroen C4 Cactus Shine (uit 2015) benzine;
- En natuurlijk een Skoda

Zoektocht nieuwe auto
Mijn zoektocht naar een geschikte auto ging vele kanten op. Ik zocht een niet al te dure auto waarmee wij weer even vooruit kunnen. En een automaat en PDC; omdat mijn vrouw dat fijn vind rijden. Verder maakte het mijn vrouw allemaal niets uit zei ze, en ik heb met name gekeken naar kleine SUV’s en MPV’s, mijn lijstje met proefgereden auto’s:
- Renault Grand Scenic 2009 en 2010;
- Opel Zafira 2009 (Ook de Tourer 2012);
- Nissan Qashqai 2009;
- Hyundai IX35 2011;
- Toyota Verso 2009 en 2011.

Alles veranderde toen ik met die laatste auto thuis kwam tijdens een proefrit. Mijn vrouw zei: breng hem maar gauw terug; zo’n auto wil ik pas vanaf mijn 60ste. Dat werd hem duidelijk niet.

Na een zeer korte ervaring met een Grand Scenic (één week in bezit gehad, toen weer de Peugeot 307SW terug) ben ik de zoektocht gaan uitbreiden. En ja; toen kwam ik een Skoda Octavia Combi tegen.

Onze Skoda Octavia Combi stamt uit 2014 en had bij aankoop 183.000 km op de teller. Een wat hogere stand dan de andere auto’s waar ik naar keek, maar ook best een stukje recenter.

IMG_20200529_143648[5894].jpg

Het betreft een Business Elegance met een 1.4 TSI motor en een DSG-bak. De auto heeft verder een panorama dak (wauw; wat is dat gaaf) en metallic lak. De auto staat er keurig bij en heeft voor aflevering een grote beurt en nieuwe banden gehad.

Ik hoop zeker 4 jaar te rijden met deze auto en ik zal de komende tijd naar verwachting op het forum actief zijn, met name met het lezen van andere topics / kennis op doen :)
 

JeSko

Forumguru
De auto heeft verder een panorama dak (wauw; wat is dat gaaf)

Kan ik enkel beamen, is het ééntje dat ook open kan of een vast? Degene die open gaan zoals de mijne willen al wel eens beginnen lekken :)

Welkom en veel plezier met de Octi!
 

Henko

Lid
Kan ik enkel beamen, is het ééntje dat ook open kan of een vast? Degene die open gaan zoals de mijne willen al wel eens beginnen lekken :)

Welkom en veel plezier met de Octi!

Dank je wel; dat plezier beleven lukt al aardig :)

Het betreft een versie die ook open kan (bij mijn weten zijn er geen andere versies?). Ik hoop dat de lekkage mij bespaard blijft. Heb je tips?

Ik weet van andere merken dat rubbers invetten belangrijk is; helpt dat ook bij de Skoda?
 

JeSko

Forumguru
Je hebt ook een Pano dak dat niet open kan, dus gewoon één solide geheel, deze lekken bij mijn weten nooit. Wat je kan doen om je Pano hiervan te besparen is de gootjes ( Afwateringskanalen ) proper houden, mij is verteld van dit voorzichtig met een elektro kabel of iets in die trend te doen, maar het gevaar daarin is dat je de neopreene buisjes perforeert, daarom laat ik dit gewoon nazien bij de persoon die mijn auto onderhoud ( vag specialist ), die gasten weten wat ze doen. En ikzelf ben niet handig genoeg dus vertrouw mezelf niet met zulk delicaat werk ;)

Invetten kan nooit kwaad met het juiste product, zeker als je merkt dat je dak soms kraakt of piept, hier voorlopig zelf geen last van.
 
Laatst bewerkt:

Henko

Lid


Hier heb ik zeker wat aan; dank je wel! Ik ga even opsnorren waar ik Krytox kan bestellen. De gootjes ga ik met de compressor doen; weet jij zo waar de de voorste gootjes heen gaan?
 

JeSko

Forumguru
Volgens mij, maar pin me er niet op vast, langs de A stijl vooraan en D stijl achteraan naar beneden toe.

 

Henko

Lid
Je hebt ook een Pano dak dat niet open kan, dus gewoon één solide geheel, deze lekken bij mijn weten nooit. Wat je kan doen om je Pano hiervan te besparen is de gootjes ( Afwateringskanalen ) proper houden, mij is verteld van dit voorzichtig met een elektro kabel of iets in die trend te doen, maar het gevaar daarin is dat je de neopreene buisjes perforeert, daarom laat ik dit gewoon nazien bij de persoon die mijn auto onderhoud ( vag specialist ), die gasten weten wat ze doen. En ikzelf ben niet handig genoeg dus vertrouw mezelf niet met zulk delicaat werk ;)

Invetten kan nooit kwaad met het juiste product, zeker als je merkt dat je dak soms kraakt of piept, hier voorlopig zelf geen last van.

Nogmaals dank voor de info. Ik ben vandaag voor onderhoud van mijn schuifdak naar de Skoda-dealer geweest. Ze hebben het volgende uitgevoerd:
- Schuifdak waterafvoer controleren (waren perfect);
- Schuifdak schoonmaken (schoonmaken + smeren).
De rekening: € 25,-. En drie kwartier tijd. Het ziet er allemaal weer keurig uit in de goten. En netjes (niet te dik) gesmeerd.

De rubbers insmeren vonden ze niet nodig. Zelf wil ik toch een kleine tube Krytox bestelen om ook de rubbers in goede staat te houden / minder te laten kraken. Daar konden ze me helaas niet mee helpen.
 

JeSko

Forumguru
Geen probleem:thumbsup:

25 euro valt goed mee, je bent weer een tijd gerust, ik denk ook niet dat een Pano snel zal verstoppen als de auto niet regelmatig onder bomen staat, maar je weet het maar nooit. En zo'n dak vervangen is heel kostelijk, dus beter voorkomen dan genezen.

Ja dat kan nooit kwaad, zij vinden het misschien niet nodig maar de boel zal er vlot van blijven sluiten en openen, en de Rubbers zullen langer meegaan. Over twee weken gaan ze mijn pano ook nazien, spoelen en normaal ook invetten. Dan laat ik wel weten hoe dat gegaan is.:thumbsup:
 

Henko

Lid
Ik heb vandaag de Krytox (G052172A1) gekocht bij de lokale VW-dealer. De Skoda dealer kon het niet leveren. Het is wel een prijzig spulletje (tegen de € 50,-). Ik heb meteen het merendeel van de rubbers er mee ingevet. Het dak kraakt daardoor aanmerkelijk minder dan voorheen; dat is een mooi neveneffect.

@JeSko : heb jij ondertussen jouw Skoda voor pano-onderhoud weg gebracht? Zo ja: wat hebben ze allemaal gedaan? (bijvoorbeeld wel de rubbers ingevet?)
 

JeSko

Forumguru
@Henko

Jazeker, ze hebben hem inderdaad ingevet, eerst nagekeken op verstoppingen en dergelijke, dat was allemaal goed , dan gekeken of het pano dak nog vlot opende en dichtging, dat was met wat gepiep en moeite ( bij stand volledig open, die gebruik ik zelf zelden vandaar niets van gemerkt ) dus hebben ze het schoongemaakt en daarnz ingesmeerd met een soort spray van Audi/VW, werkt nu weer als nieuw :)

Ik was 164 euro kwijt voor klein onderhoud plus nazicht en verzorging Pano.
 
Laatst bewerkt:

Henko

Lid
Klinkt goed. En nette prijs ook!

Bij mij kraakt het wat als het dak open gaat. Nogal prijzig en nutteloos om er wat aan te laten doen naar wat ik begreep van de garage. Zelf nog eens kijken of de krytox wat kan oplossen; naar het schijnt kun je dit spul ook prima gebruiken op de scharnieren en die kraken vaak.

Ik heb het dak vaak vol open; heerlijk genieten van het zonnetje :)
 
Bovenaan Onderaan