Even voorstellen

Dag iedereen
Ik heb mezelf een occasie Skoda Octavia 1.6tdi DSG7 stationwagen gekocht met 150dkm. En ik schreef me hier in om wat kennis op te doen en te delen natuurlijk. Ik heb zelf nooit een automaat gekocht dus weet ik er eigenlijk niet zo veel van. Ik dank jullie allemaal.

Groetjes Abdel

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Abdel. Strikt genomen is DSG eigenlijk geen automaat, de Duitse afkorting DSG staat dan ook voor Doppel SchaltGetriebe, oftewel 'dubbele schakelaandrijving'. Dat zie je ook omdat een DSG 2 koppelingen heeft, koppeling A is bijvoorbeeld voor het schakelen tussen 1-2, 3-4, 5-6, en koppeling B is voor schakelen tussen R-1, 2-3, 4-5 en 6-7.

Canon-Eye

Forumguru
Strikt genomen is DSG eigenlijk geen automaat,
Niet geheel on topic, maar toch ben ik wel benieuwd naar jouw strikte definitie van een automaat... :pieker:

Ik ben namelijk sterk geneigd om een versnellingsbak die desgewenst "geheel uit zichzelf", d.w.z. zonder dat daar handelingen van de bestuurder voor nodig zijn , naar behoefte kan op- en terugschakelen te beschouwen als "automatisch schakelend" of kortweg als "automaat". Dat de mens eventueel alsnog kan ingrijpen doet daar niets aan af; het kán, maar het hoeft niet persé.
De DSG maakt daarbij gebruik van twee koppelingen die elk een deel van de versnellingen bedienen, en niet van één koppelomvormer die alle versnellingswisselingen mogelijk maakt en ook niet van een cvt (Variomatic c.q. duwband) die een oneindig aantal "versnellingen" (oftewel overbrengingsverhoudingen) faciliteert.
Maar dit zijn verschillende uitvoeringsvarianten en en dat doet m.i. allemaal weinig tot niets af aan het grondbeginsel dat het kiezen en instellen van die overbrengingsverhoudingen wordt gestuurd door sensors en uitgevoerd door het apparaat zelf.
Ik noem dat "automatisch", net als trouwens Van Dale ("automatisch: 1. niet bestuurd door de hand van de mens").

Rallye

Forumguru
Bovenaan Onderaan