Even voorstellen!

kevinbel

Actief lid
Hallo allen!

Mijn naam is Kevin, 32 jaar en woonachtig in Goes, Zeeland.
Ik ben officieel een ambtenaar aangezien ik bij de gemeente werk. :pardon:
Hier ben ik in de functie van Helpdesk medewerker ICT en zorg er samen met collega's voor dat totaal 2 gemeenten en 2 organisaties digitaal kunnen werken.
Leuk werk en sluit ook goed aan bij mijn achtergrond en dat ik graag ook met mijn handen bezig ben.

Als hobby doe ik aan mountainbiken en ga daarvoor ook graag naar het buitenland/de bergen voor het echte ruige(re) werk naar beneden.
Nederland is dan maar plat en redelijk saai :shutup:

Voordat ik echt volop deed mountainbiken reed ik nog rond in een VW Golf 3 uit 1995 (mijn eerste auto) die me goed beviel, reed echt top, goeie rijervaring en altijd veel plezier van gehad. Maar het is geen ruime auto. Toen kwam er een leaseauto om deze te vervangen. (Renault Megane die erachter staat, station).

golf.jpg

Aangezien ik stopte met het werk waar de leaseauto bij hoorde, was ik op zoek naar een andere auto, dit was in 2012.
Doordat ik telkens meer naar het buitenland ging, wilde ik graag een redelijk ruime auto waarbij nog wel 2 mountainbikes achterin zouden kunnen liggen door alleen de voorwielen eruit te halen. En anders in ieder geval achterop een fietsendrager zodat de rest van de inboedel achter in de auto kan.

Dit is de jaren daarna wel aardig gelukt doordat ik een Citroen Xsara uit 1999 heb gehad die eigenlijk vrij ruim van binnen was ook. Vaak genoeg helemaal volgestouwd met spullen om op vakantie te gaan, zoals hieronder te zien :D
Deze is echt overal mee naartoe geweest, reed comfortabel en heb er ongeveer 120.000km mee gereden. Tot het klokje mooi de 310.000 was gepasseerd.

xsara.jpg
xsara2.jpg

Deze was na 6,5 jaar helaas aan vervanging toe, omdat een achterste aslager rot was waardoor mijn achterwiel scheef stond en aan liep. Dit door altijd de zware belasting die de auto gehad heeft. De auto miste ook dingen die ik graag zou willen (airco/climate control, cruise control).

Dus als vervanging heb ik in 2019 een Hyundai i30CW uit 2010 gekocht met een aardig uitgebreid elektronisch pakket erop.
Zeer ruime en degelijke auto met zelfs nog meer ruimte als de Xsara en dat beviel wel aardig. Alleen de rijervaring met deze auto is nooit helemaal geweest zoals ik wou, altijd moeite met de pedalen om vloeiend te schakelen, file rijden was echt een marteling en zuinig was de auto ook niet te noemen (1op12 gemiddeld denk ik?, en dat voor een 1.4 motortje..).

i30.jpg

Dus een 3 maanden geleden besloten om de Hyundai te koop te zetten en op zoek te gaan naar wat anders.
Deze is eind maart verkocht dus toen op zoek naar wat anders.

Het moest in ieder geval een auto worden die wat korter en lichter is als de Hyundai, 450cm met 1211kg, maar eigenlijk wel grotendeels dezelfde ruimte/lengte achterin. Verder qua eisen dezelfde opties houden, clima, cruise, trekhaak en veel elektrisch enzovoort.
Aangezien ik al meerdere malen lange ritten heb gereden in de Octavia3 diesel uit 2014 van een fietsmaat, en deze echt top rijdt, dacht ik gelijk aan een Skoda. Want ik neigde sowieso al heel erg naar VAG. :lezen:

Skoda Fabia3 Combi 2015+ was het eerste waar ik eigenlijk volop naar aan het kijken was, maar na deze bekeken te hebben, vond ik de beenruimte op de achterbank nogal erg krap, als de stoel goed stond voor mijn houding, en ik zelf achter de stoel zat, had ik misschien een centimeter ruimte voor de knieën.
Dat vond ik niet erg jofel aangezien ik zo nu en dan nog iemand op de achterbank heb zitten, en wanneer er niemand zit en er spullen in de auto gaan, de banken meestal toch plat gaan.

Dus na wat meer onderzoek kwam ik uit bij een Rapid Spaceback, die is bijna dezelfde lengte als een Fabia Combi, 430cm tov 426cm, maar wel dezelfde kofferbak volume als de i30 ook had. Verder veel zelfde opties als de Fabia, ook qua motor, maar de kofferbakruimte is wat korter wat resulteert in meer beenruimte op de achterbank. En met de banken plat past er met gemak een mountainbike in zonder voorwiel. Dus helemaal de goeie mix.

Na er 2 gezien te hebben en proef te rijden wist ik dat dit hem wordt, dus op zoek naar de geschikte kandidaat maar wel met eigenlijk een budget van ongeveer 10k. Ik wou wel graag de Spaceback vanaf 2015 aangezien dan de CJZ motor er weer in ligt met de riem ipv ketting, en wat technische/elektronische dingen toen zijn veranderd.

En de zoektocht is geslaagd! Sinds 12 april ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Rapid Spaceback 1.2tsi 90pk uit 2016 in de kleur Quartz Grey :yeehaa:
De auto gekocht met 121.000 op de teller en intussen na een vakantie naar Italië zitten we alweer bijna op de 124.000.
Door de vorige eigenaar is de 1.2tsi al getuned bij JD engineering in Lochem en zou in feite nu 140pk met 235nm moeten hebben.
Dit is ook wel te merken want hij gaat goed van zijn plek af :D Rijdt echt top en is in de file een stuk fijner.
Ook aardig zuinig! 1op17,33 gemiddeld was de heen en terugreis naar Italië.

Verder heeft de vorige eigenaar de emblemen voor en achter met zwarte plastidip gespoten. Is opzich wel vet, alleen beginnen er bellen onder te komen dus ziet het er nu niet zo netjes uit meer. Spuitbussen in Quartz Grey en Black Magic zijn onderweg om zelf aan de slag te gaan om dit er van te maken.
Ook heeft hij het frame van de grill al veranderd van chrome naar Black Magic zoals ook op de Monte Carlo is. De mistlampen zijn ook vervangen door armaturen met een zwarte binnenkant ipv standaard chrome.

Ook heeft hij er 17" Savio's onder gezet, staan er super dik onder, maar ze geven mij helaas niet het comfort wat ik gewend ben, vooral op de buitenlandse wegen, in België en Italië was het goed te merken, je voelt echt hard elk klein kuiltje en wegmarkering. Ik kan hier ook wel het 1 en ander over terugvinden op internet. Zeker in combinatie met de al wat mindere (budget) vering van de Rapid. Dus besloten om naar een kleinere velgmaat te gaan. Dus ik ga morgen een mooie set 15" wielen ophalen. Hopelijk gaan die mij geven wat ik verlang. We gaan het zien! Nieuwe foto's volgen dan nog. :thumbsup:

Verder wacht ik op 2 bestellingen van Skoda-parts en Kopacek om wat dingen netjes te maken of toe te voegen.
- Spray Paint "Black Magic" Škoda
- Spray Paint "Grey Quartz" Škoda
- Wheel Bolt Cover Škoda - Grey-silver (er mist er 1 :itwasntme:)
- Wheel Bolt Caps Set Škoda - Matte black
- Windscreen Washer Tank Cap Škoda (die met zon reservoir dop)
- 5-Speed Leather Gearshift Lever Plaquette Škoda (er is wat chome af bij de versnellingspook)
- Mudguard Flaps Front Škoda
- Rear Mudguard Flaps Rapid Spaceback Škoda
- Tow Rope (EU)
- rear bumper protective panel MARTINEK AUTO - VV DESIGN - basic

rapid1.jpg

rapid2.jpg

rapid3.jpg

rapid4.jpg

rapid5.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan