Even voorstellen

hey mede Skoda-rijders,

Ik ben Victor, 53 jaar en sinds 04-10-22 bereider van een Skoda Enyaq iV80 sportline. Na een bezoekje aan “Breda” ben ik nog blijer met mn Enyaq dan daarvoor. Behalve dan over de actieradius die me met name als het wat kouder is best tegenvalt.

Ik rijd zo’n 30.000 per jaar en ben blij met de bagageruimte, de supercomfortabele cabine en de wegligging. Van de voorkant van het operating system maak ik weinig gebruik behalve dan van Carplay
 

Bijlagen

  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 21
Ga je geen spijt van krijgen, alvast veel plezier

Breda tips:
- Contact aanlaten bij in en uitstappen
- Welkom scherm overslaan
- Easy entry bestuurdersstoel
- Activeren grootlicht assistent
- Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact
- (waarschijnlijk al native) Adaptieve Lane assist activeren
- (waarschijnlijk al native) Travel assist activeren (Alleen modellen met ACC en Travel assist button) Meerprijs € 50
- Melding Lane assist gedeactiveerd uit zetten in het display
- ACC rechts in laten halen
- Aircare standaard altijd aan
- Geheugenstand Grootlicht assistent activeren ( 10 Min)
- Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
- Dagrijverlichting achter aan
- Dagrijverlichting instelbaar in het menu
- Comfort knipperlicht aanpassen naar 4 keer knipperen
- Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
- Ramen automatisch sluiten bij afsluiten auto ( software afhankelijk)
- bestuurdersstoel easy entry
 

Eltjo

Forumguru
Welkom!

Het in de winter nog korter rijden op de accu is voor mijn collega een rede geweest om over te stappen naar Tesla Y, die heeft dat minder.
In de winter gebruik je je (stoel)verwarming en heb je minder accucapaciteit.
 

Duijzer

Donateur
Bedankt! Het is helaas precies waar ik bang voor was. 300 km als het koud is, en met mijn rijstijl, belading en comfortgebruik kom ik dan nog een stuk lager uit. Misschien maar net boven de 200 km. Wat effectief inhoud dat ik niet verder dan 100 km van huis kan zonder onderweg bij te laden. Dus ff op een avond heen en weer naar Duitsland om boodschappen in te slaan moet ik dan echt plannen. Sterker nog, dat haal ik waarschijnlijk niet als het koud is, 250 km heen en terug.
Het is een prachtige auto om te zien, maar ik hou het nog maar even bij m’n oude RS dieseltje.
Ik snap dat je het rijbereik tegen vindt vallen. Als je 500 km beloofd wordt is 300 wel een verschil. De dealer zal onmiddellijk zeggen dat die 500 in optimale omstandigheden is en dat het alles te maken heeft met jouw rijstijl en gebruik. Dus als je 90 achter een vrachtwagen blijft rijden met je kachel en stoelverwarming uit, dan haal je het wel. Maar daar tel je toch geen 55.000+ euro voor neer…
Het probleem van een accu is dat het niet goed te meten is. Als hij stil staat loopt hij ook langzaam leeg, als hij voluit gaat zijn er heel veel omstandigheden die invloed hebben. Eigenlijk kun je het alleen in de praktijk meten. Dat is het mooie van dit forum, daar zitten de mensen die de praktijk meten en dat kun je naast het verhaal van dealer/importeur leggen.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, de fabrikanten zijn ook niet geheel eerlijk over het brandstofverbruik en milieuaspecten.
Dus wat dat betreft is er hooguit in de mate van verschil tussen elektrisch en brandstof.
Mijn keuze is ook nog een aantal jaar door te dieselen. Dat is sowieso voordeliger om langer te rijden met dezelfde auto.
Maar als ik nu een andere auto zou moeten uitkiezen, zou de keuze naar een benzinevariant met stekker gaan die elektrisch zo’n 40-60 km kan rijden.

Met elektrische auto’s heb ik m.b.t. milieubelasting zo mijn bedenkingen. Het is maar wat je allemaal meeneemt.
Financieel gezien is, zeker als je een leasewagen hebt de keuze duidelijk, zolang het duurt.
Maar bij elektrische auto’s is er een veel hogere en dus duurdere wegbelasting, hogere bandenslijtage en dus meer bandenstof, meer milieubelasting bij productie, uitputting van andere (lithium)bronnen, etc. En wat gebeurt er met een oude elektrische auto? De accu zit geheel ingebouwd.... moet je dan de hele auto maar weggooien als die slecht is? Nog erger dan bij de olieverslinderde benzineversies van mijn Superb als de motor gereviseerd moet worden.
Daarentegen rijden er nog steeds brandstof auto’s rond de enkele decennia oud zijn. Ze zijn steeds roestbestendiger en de gemiddelde leeftijd is hoger geworden.

Maar goed, met dit verhaal kom je elektrisch geen kilometer verder. Wel met een zijden voet (ik 1:>21 de 4000 km sinds de vakantierit door Duitsland en Polen).
Duidelijk is dat het “schoner” moet en het een moeilijke berekening is wat je daar allemaal in meeneemt.
In NL lopen we wat betreft elektrische auto’s voorop en met een elektrische auto is het pionieren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan