Eventuele aanschaf O1 combi.

Beofiel

Nieuw lid
Heren en dames,

Na jaren met tevredenheid Seat te hebben gereden stappen we waarschijnlijk deze week over op Skoda.

De gezinswagen voor een aanstaand gezin....!

Nou is ons oog gevallen op een O1 (zoals jullie dat zeggen toch?) combi 1.8T automaat. Zover ik kan bekijken is het BIJNA een L&K uitvoering op het Leer, hout en Xenon na.

KM stand is 74000 bouwjaar van 2001. Kleur zwart en creme/beige van binnen.

Graag zou ik ervaringen willen lezen... ook positieve graag. Dingen waar ik op moet letten, door ervaring weten jullie meer dan ik....

Alvast dank, donderdag ochtend gaan we kijken.
Bert.

Hoi, welkom! O1 1.8T (combi) is geweldige auto! Ik heb er een uit 2004 en ben er erg tevreden over. Ik heb drie kleine kinderen en het past (incl. alle bagage...) allemaal in de 01 -> is inderdaad een prima gezinswagen. 1.8T is heerlijke, soepele, stille en krachtige motor. Maak een proefrit en je zal het zelf ondervinden! Zwak punt van alle 1.8T motoren van voor 2003 van de VAG Groep zijn de bobines. Zoek maar even in dit forum op bobine en je zal de threads vinden. Probleem is onderkend door VAG, maar er is nooit een officiele terugroepactie geweest. Indien het een probleem veroorzaakt en ze zijn inderdaad van het oude type, worden ze geloof ik nog onder coulance vervangen? Wellicht weten andere members hier meer over?

TurboBooster

Forumguru
Welkom op het Škoda-forum,

Aandachtpunten voor de O1 zijn oa.,

De elektrische ramen, controleer of deze goed op-en-neer gaan.
De turbo, er mogen bij stationair toerental geen bijgeluiden hoorbaar zijn.
Roest bij de achterklep / onderkant raam.

Over het algemeen is de O1 een probleemloze auto, minder mankementen dan bv. de VW Golf. Bijkomend voordeel bj. 2001 is van na de faselift.

TB.

Octaaf

Forumguru
kan alleen maar bevestigen wat hier al staat (behalve de roest, die heb ik gelukkig nog niet gezien)

heb wel "regelmatig" een euvel dat het motormanagementlampje oranje gaat branden en dat de gasklephuis-sensor stuk is... geen idee of dit een 18.T probleem is, of helaas alleen mijn motortje.

Dutch4x4

Senior Member
Idem hier. O1 1.8T's zijn behoorlijk probleemloze auto's. De aandachtspunten van TB ben ik nog niet tegengekomen, wel na twee jaar het probleem met het gasklephuis, waardoor de turbodruk soms compleet wegviel. Gasklephuis, drukslang en N75-klep zijn toen onder garantie vervangen.

Ik heb nét een van de eerste O1's met de goede bobines, maar van een auto uit 2001 zou ik zéker vragen of alle vier bobines al zijn vervangen.

Wat je waarschijnlijk/hopelijk positief zal opvallen in vergelijking met Seat (en VW), is het volslagen gebrek aan rammels.

purk

Senior Member
NOU geen rammels, niet overdrijven he.
Ik heb hier en daar wel een rammeltje of een kraakje, maar zeg nou eens eerlijk.....welke auto heeft dat niet?

Dutch4x4

Senior Member
Ehm, die van mij. :grin:

Na zegge en schrijve 86.000 km.

Echt.

Niks!

En dan heeft-ie dus een zelfgepimpt sportonderstel en platte banden en steken de putdeksels hier in de straat vijf centimeter boven het wegdek uit.

I'm not kidding you.

purk

Senior Member
ha ha ha, klaperende stabilisatie stang, ook geen last van zeker

dan komt dat nog wel......

Dutch4x4

Senior Member
Best als 't komt, maar 86k zonder rammels blijft een knappe prestatie.

En 't is niet dat ik ze niet hoor, want in de Fiesta (19k) word ik er gek van... :)

Ik heb nu bijna een ton weg binnen twee jaar, nog geen kraak/rammeltje. Rij dagelijks ca. 250 km, gewoon kopen die octavia. Zeker met de 1.8T is het een fantastische bak!

De auto die je omschrijft lijkt trouwens zeer, zeer veel op een auto die een collega van mij ca. een jaar terug heeft ingeruild en die nog steeds bij de dealer te koop staat. Als je aangeeft welke dealer dit is (eventueel via PM) en het zou hem zijn kan ik je wellicht nog aanvullende info geven!

Beofiel

Nieuw lid
GEKOCHT!!

FF LEKKER LATEN POETSEN EN DE BESCHADIGDE DELEN BINNEN VERVANGEN!

Ik heb het gevoel een goede auto gekocht te hebben. Thnx voor alle info.

Binnenkort post ik wel foto's!

Okki

Donateur
Gefeliciteerd met de aankoop
ik heb met de 1.6 MPI station 137000 km gereden zonder noemenswaardige problemen

Bovenaan Onderaan