exacte velgenmaat

flip

Lid
friends,
ik overweeg de aanschaf van 4 winterbanden, inclusief stalen velgen. Ik heb de standaard 15 inch wielen op, met de standaard bandenmaat: 196/65 r15.
Wie kan mij de exacte maat van die stalen velgen meegeven? Waar koop ik ze best (=goedkoopst)?

hemi24

Forumguru
Flip,

Stalen velg: 6Jx15 ET47 112/5 Centerboring 57

Kijk even op autobandenmarkt.nl daar heb je bovenstaande velg met een Vredestein Snowtrac 3 in de gevraagde maat voor € 110,40

Weet iemand toevallig ook een zaak/site waar stalen velgen (16 inch) zonder banden worden verkocht?
Banden worden toch door de leasemaatschappij betaald ;), maar zo kan ik m'n LM velgen een beetje netjes houden.

VEEJAY

Forumguru
Staat het wel mooi 15" stalen velgen onder een O2? Ik bedoel wordt de ruimte in de wielkasten niet te groot? Ik moet daarover beslissen.

flip

Lid
Dat is persoonlijk. Ik ga er van uit dat ik IN mijn wagen zit, en dus liever geld uitgeef voor iets waar IK als bestuurder/inzittende iets aan heb. Mijn looks, da's bijkomst. (daarom trouwens koos ik voor een Skoda, labels zijn niet aan mij besteed). De kwaliteit van de band is belangrijker dan de looks van de velg. Hoeveel mensen betalen zich niet blauw aan de juiste velg, en besparen dan op de kwaliteit van de band? Ik heb het liever omgekeerd. En voor winterbanden zijn LMvelgen nu ook weer niet ideaal...
Maar, zoals ik al stelde: dat is allemaal zeer persoonlijk.

hemi24

Forumguru
@Veejay: in mijn fotoalbum staat wel een afbeelding van mijn vorige O2 op 15". Dit is wel LM, maar voor de "ruimte" bij de wielkasten zou dit moeten volstaan.

Buitendiameter van de banden is uiteindelijk weer hetzelfde, het lijkt optisch alleen wat minder gevuld doordat er meer hoogte zit in het rubber...

Wil je geen lelijke zwarte velgen, bestel deze dan zilvergrijs gespoten of haal een setje wieldoppen bij de Skoda-dealer...

Cyrus

Actief lid
Los van het optische aspect dat 16" mooier staat dan 15", zou ik 16" verkiezen: de wang van de band wordt minder hoog en dus stugger. Daar knappen de rij-eigenschappen aardig van op, weet ik inmiddels uit eigen ervaring.

Mijn Octavia is recent van 195/65-15 naar 205/55-16 gegaan en het weggedrag is er flink op vooruit gegaan zonder echt qua comfort in te leveren.

EdK

Forumguru
Staat het wel mooi 15" stalen velgen onder een O2? Ik bedoel wordt de ruimte in de wielkasten niet te groot? Ik moet daarover beslissen.

Gaat het winterbanden niet om de veiligheid en doet mooi zijn er minder toe ?
Zet je maar een opblaaspop in je wagen, kijken de mensen daar na en niet naar je velgen.;)

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Gelieve on topic te blijven a.u.b. , ik zie het hier weeral verzanden [/MODERATORBREAK]

flip

Lid
Net terug van dealer: velg kost 66.56 euro per stuk, met band (Uniroyal MS plus66, aanbod Skoda) erop 109.67 euro.
Kan de velgen echter veel goedkoper 'op de kop tikken', en keek al uit bij de bandenboer naar betere banden dan het aanbod van Skoda (TS 830, Wintersport 3D, Ultragrip 7+ of 190 Snowcontrol).
Verwacht binnenkort antwoord en zal dan beslissen!

flip

Lid
uiteindelijk toegehapt op een Duits-Nederlandse site: 4 maal Goodyear Ultragrip 7+ in snelheidscode H, inclusief stalen velg. Op vrijdag betaald, en de woensdagmorgen erna lag de bandenset in m'n garage, alles correct tot in de puntjes! Dat is snelle service! Nu nog een klein maandje wachten op de kou (dit weekend echt geen winterweer, dachtikzo) en we doen 'm zijn snowboots aan.
Snelheidscode H (ipv T) werd me aangeraden op de technische keuring (jullie apk?): als je bandenprofiel onder de 4 mm komt, dan rij je gewoon door op de winterbanden. De laatste sleet is dan gratis!

Flip, welke site is dat geweest. Misschien dat er meer forumleden er hun voordeel kunnen doen. Bovendien een goede ervaring met een webwinkel is altijd welkom.

Grtz,
Jurgen

flip

Lid
Op het gevaar af hier ongeoorloofde publiciteit te maken (maar goed werk is goed werk!): novarota.be, of voor de Nederlandse vrienden novarota.nl. Ik ben alvast héél tevreden (banden DOT 2410, dus géén ouwe bocht!)

reeseend

Forumguru
Begin dit jaar toen het nog volop winterweer was heb ik via Marktplaats 4 mooie LM velgen met Winterbanden gescoord. Steekmaat 112 wordt voor heel veel VAG auto's gebruikt. Mijn setje kwam onder een A4 vandaan, maar past perfect. Dus met een beetje zoeken en geduld kun je ver komen.

Adoks

Senior Member
Je kan nog wat spelen met de ET-waarde zodat je nog wat meer keus in velgen hebt. Behoorlijk wat meer zelfs --> audi velgen, seat velgen...
Maakt het ongetwijfeld goedkoper.

Je mag overigens niet te veel van de originele ET waarde afwijken om verschillende redenen, maar tot een mm of 3 (plus en min) zou zeker geen probleem op moeten leveren. Dus ET waardes van 44 - 50 moeten mogelijk zijn.

Misschien had ik ook eerst bladzijde twee kunnen lezen ;)

E

Ex-lid 2926

Volgens mij is de afrolomtren van de 195/65x15 vrijwel gelijk aan de 205/55x16. De ruimte in de wielkast blijft dus gelijk. Kies je voor zwarte stalen velgen (zonder wieldop) dan is het optische verschil tussen 15 en 16 inch te verwaarlozen. Alles is gewoon zwart. Het zou me ook niet verbazen als de smallere 195 band in sneeuw een iets betere tractie geeft dan de 205. Het stuurgedrag is door de hogere wang echter weer wat minder strak.

Bovenaan Onderaan