Externe audio-aansluiting

mensFaber

Nieuw lid
Ik heb een Yeti Tour in bestelling. Nu lees ik dat deze ook is uitgerust met een Externe audio-aansluiting. Wat is dat precies en is dit hetzelfde (of wat is er anders aan) dan de MDI die in de optie lijst staat?

Skodadude

Actief lid
Hier kan je de koptelefoon aansluiting van je MP3 speler o.i.d. op aansluiten en via de Aux op de radio de muziek laten afspelen.
Met een Mobile Data Interface heb je veel meer mogelijkheden, o.a. weergave titel & artiest op Maxidot en/of scherm navigatie, afspelen vanaf USB stick.

Heb zelf geen MDI, dus misschien kan een van de leden je verder op weg helpen.

hemi24

Forumguru
Zal de Aux-aansluiting zijn, zoals mij voorganger aangeeft, 3½ jackplug om een externe audio-bron op aan te sluiten. Eigenlijk gebruik je je auto dan als koptelefoon... ;)

MDI geeft je de mogelijkheid bijvoorbeeld een ipod, usb-stick of externe harde schijf aan te sluiten die je dan vervolgens vanaf je stuur of de radio zelf kunt bedienen, waarbij de info af is te lezen op het radioscherm of op het maxidot tussen de tellers.

mensFaber

Nieuw lid
Ik lees in de handleiding van de Amundsen dat er ook een SD kaart ingestoken kan worden. De muziek die ik daarop zet, wordt dat wel beschikbaar via stuur en radio en afleesbaar op de MaxiDot?

hemi24

Forumguru
Ja, Mp3's kun je als folderstructuur rangschikken en vanaf de SD-kaart benaderen via radio of stuurwiel.

Rallye

Forumguru
Inderdaad zie ik het nut van een AUX niet als je een MDI hebt: op een MDI kun je toch alles (en meer) aansluiten wat je op een AUX ook kunt aansluiten?

hemi24

Forumguru
Inderdaad, Aux ten opzichte van MDI is ongeveer hetzelfde als een inbelmodem t.o.v. breedbandverbinding..!

Gerke

Forumguru
@Gerke, op welke manier gebruik je de AUX, met een Ipod oid?

Ik heb geen carkit, want vond dat veel te duur voor hetgeen ik er mee doe, maar af en toe moet ik ook vanuit de auto wel eens zaken regelen. Dan gebruik ik mijn telefoon gekoppeld aan de aux, zodat ik met een kabeltje van 3 euro een zeer goed werkende carkit in de auto heb. Nadeel is dus dat de MDI dan eerst moet worden ontkoppeld.

En voor de twijfelaars, het geluid van muziek op de aux afgespeeld doet absoluut niet onder voor muziek via de MDI, dus dat is ook geen argument ;)

Fabia86

Actief lid
@gerke
Ik ben benieuwd hoe je de aux i.c.m. je telefoon gebruikt. Ik heb een iphone en krijg het niet voor elkaar om gesprekken te voeren met het geluid over de boxen. De iphone is aangesloten met een kabel die digitaal (onderkant iphone) naar een jackplug in de aux zit.

Muziek afspelen gaat overigens wel prima. Any id?

NWN

Nieuw lid
@Gerke
Het argument is dat de AUX aansluiting gewoon een geluidsaansluiting is en meer niet. Alle bedieningen moet je aan het aangesloten toestel uitvoeren, dus volgende track, genre kiezen, enz. Enkel voor het volume kan je berusten op de autoradio. Een ipod bv bedienen aan de ipod terwijl je rijdt....enfin, je ziet het plaatje wel :)

Gerke

Forumguru
@Gerke
Het argument is dat de AUX aansluiting gewoon een geluidsaansluiting is en meer niet. Alle bedieningen moet je aan het aangesloten toestel uitvoeren, dus volgende track, genre kiezen, enz. Enkel voor het volume kan je berusten op de autoradio. Een ipod bv bedienen aan de ipod terwijl je rijdt....enfin, je ziet het plaatje wel :)

Ik zie het plaatje niet ;) , ik zet de muziek op party shuffle en alles gaat vanzelf, de telefoon zit in een ventmounthouder. En for the record, ik heb geen Apple, wil geen Apple, ben zelfs anti-appel :D

En mijn HTC heeft voice-control, dus volgende nummer etc gaat gewoon via spraakopdrachten ;)

Fabia86

Actief lid
Prima dat je geen Apple-fan bent maar kun je misschien nog wel vertellen of en hoe je via je aux aansluiting telefoongesprekken voert mét het geluid over de boxen?

Gerke

Forumguru
alle geluid gaat over de boxen als ik de aux gebruik, gewoon een kabeltje met 2 3,5mm plugjes, meer heb je niet nodig. Wel de Aux activeren met de mediaknop van de radio natuurlijk.

[edit]Ah ik begrijp nu je vraag, ik gebruik dus gewoon de koptelefoonaansluiting van de telefoon [/edit]

Bovenaan Onderaan