Extra 12V-aansluiting via zekeringkast

Maarten79

Nieuw lid
Hallo forumlezers,

Na een tijdje geleden m'n account verwijderd te hebben, bleek ik deze toch weer nodig te hebben.
Heb mij weer wat ingelezen en ben gaan zoeken naar eerdere topics, maar kwam niet precies tegen wat ik zocht.

In m'n Ocatvia III wil ik m'n telefoonlader (Apple magsafe lader, geknutseld op een balhoofd welke in het ventilatierooster zit, geschakeld aan een zware autolader met USB-c aansluiting) aansluiten op een extra sigarettenplug, zodat de bekabeling ook netjes weggewerkt kan worden.
Ik weet waar de zekeringkast zit, welke zekeringen ongebruikt zijn en waar spanning op staat en dat ik de aarde via het chassis kan koppelen (genoeg montagepunten van de zekeringkast aan chassis middels torx-bouten). Ik kan de kabel doortrekken achter de middentunnel tot onder het handschoenenkastje aan passagierszijde waar ik het geheel achter de zijkappen kan tie-rappen.

Om de juiste piggyback fuse te bestellen: neem ik er 1 met een grote of kleine zekering? En zijn er voorkeursplekken op de zekeringkast welke ik kan gebruiken (lege positie zonder functie of lege positie met functie trekhaak bijvoorbeeld)? Omdat er veel lege plekken zijn, weet ik niet of de draden voldoende zijn voor de zekering welke ik wil gebruiken (de positie van het 12v stopcontact in de middenconsole is gezekerd met 20A).

Elke tip is welkom.
 

MacRembrandt

Forumguru
Zo had ik het in mijn O3:
FxWpVDY.jpg

RsDobIV.jpg


Uit mijn hoofd positie 47, van de achterruitenwisser.
 

Maarten79

Nieuw lid
Dank voor de foto’s. Dat is inderdaad de achterruitenwisser (bij mij al gezekerd, 15A). En dan de min op chassis met een u-vormige klem achter een bout? Van hoe het er bij mij uit ziet:
 

Bijlagen

  • 26FAB10F-B7F9-4884-A2CD-B1FC2409A7DE.jpeg
    26FAB10F-B7F9-4884-A2CD-B1FC2409A7DE.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 39

MacRembrandt

Forumguru
Ja, min op een bout. En een dubbele USB-stekker erop.
Één voor de dashcam, één voor de telefoon.
Heb het in de Tiguan weer (bijna) net zo geïnstalleerd.

En piggyback zorgt er juist voor dat je dus geen lege plek hoeft te gebruiken. Oorspronkelijke zekering zit daar nog in.
 

Maarten79

Nieuw lid
Nogmaals dank. Heb mij nog wat ingelezen en vond een goede uitleg op internet. Zekeringhouder + sigarettenaansteker (female) besteld. Dikke kabel heb ik nog liggen. Aansluiting op de massa maak ik zelf wel een oog voor uit de draad en netjes solderen :thumbsup:
 
Aansluiting op de massa maak ik zelf wel een oog voor uit de draad en netjes solderen :thumbsup:
nooit gesoldeerde draad tussen een schroefverbinding klemmen...soldeer is relatief zacht en vervormd onder mechanische druk en "veert" niet terug in zijn oorspronkelijke vorm daarom ontstaat er alsnog ruimte op en dus slecht contact.
En een dikke kabel heb je niet nodig voor een telefoonlader.
 

Maarten79

Nieuw lid
nooit gesoldeerde draad tussen een schroefverbinding klemmen...soldeer is relatief zacht en vervormd onder mechanische druk en "veert" niet terug in zijn oorspronkelijke vorm daarom ontstaat er alsnog ruimte op en dus slecht contact.
En een dikke kabel heb je niet nodig voor een telefoonlader.
Dus beter de koperen kern van de nul-draad niet solderen en gewoon opdraaien en goed strak achter de schroefverbinding klemmen? Of beter: een dicht kabeloog aan draadeinde solderen (geen beschikking over kneltang, vandaar).
De dikke draad heb ik toevallig nog liggen, dus meer uit kostenbesparing.
 

Tees

Donateur
Een kabeloog is sowieso de beste oplossing, en dan de draad daaraan solderen. Mijns inziens is er niet heel veel (elektrisch) verschil tussen klemmen en solderen, mits goed gedaan. Een ongesoldeerde draad tussen een moer klemmen kan, maar is niet heel elegant.
 

EdK

Forumguru
Of beter: een dicht kabeloog aan draadeinde solderen (geen beschikking over kneltang, vandaar).
Tsja krimpen met de juiste tang is het beste en dan niet zo'n lullig dingetje waar je ook boutjes mee kunt knippen tot m5
Dus dan kun je beste een oog eraan solderen en dat monteren onder bout of moer.
Draad los vertinnen moet je weten wat je doet zeker als je hem dan onder een schroefverbinding klemt ! Want dan creëer je snel een breekpunt.
Moet je een massadraad met een kabeloog monteren op gelakt deel dan zijn er kartel ringen die na aandraaien van moer zich door de lak heen vreten en dus een goede massa verbinding creëren
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Maarten79

Nieuw lid
@EdK
Dank voor de toevoeging. Met de spanningsmeter was bij de lichtste aanraking al een zuivere 12V meetbaar. De bout is blank. Zekerheidshalve kan die kartelring altijd natuurlijk, aangezien ik toch naar de bouwmarkt moet voor een kabeloog. Misschien bestaat er ook wel wat met een kroonsteentje erop, zodat ik de blanke draad kan vastknellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan