Extra garantie van 2 jaar

Er bestaat een mogelijkheid om de garantie met twee jaar te verlengen dit tegen ongeveer 560€ daarvoor heb je de tijd tot drie maand na inschrijving om in te tekenen.
En ben aan het twijfelen om dit te doen. Als ik het profiel opmaak hoe de wagen gaat gebruikt worden kom ik tot het volgende.
Het eerste jaar zal hij weinig km doen denk Max 5000 km jaar dit om de reden dat wij de oude wagen nog behouden en daar het meest zullen mee rijden(thuis-station). De afstanden zullen ook korte ritjes zijn van 5 km.
Het tweede jaar schat ik dit op 7K na die periode zal dit naar een 13K gaan per jaar maar steeds korte afstanden.
Door de korte afstanden vraag ik mij af of mijn wagen storingsgevoeliger zal zijn of juist niet? Want hoeveel defecten doen zich bij een superb voor de eerste 4 jaar, dat is moeilijk te meten natuurlijk er is nergens een tabel terug te vinden van eigenaars die iets zijn tegengekomen.
Dus heeft iemand hier ervaring mee (techniekers, gebruikers, kenners).
 
Op je vraag kan niemand een zinnig en éénduidig antwoord geven denk ik.
Heb je niks voor de eerste vier jaar ga je spijt hebben dat je ooit die 560€ betaald hebt. Anderzijds, als je die optie niet hebt genomen en je hebt na twee jaar een probleem zal die 560€ er rap doorgedraaid zijn.
Als ik veel zou rijden zou ik het nog overwegen maar met de afstanden die jij doet zou ik het persoonlijk niet doen.
Wij doen een 18000km per jaar met onze Superb Combi 2.0TDI en hebben die optie ook niet genomen (misschien off topic maar wij nemen ook nooit omnium bij een nieuwe wagen).
 

Noord26

Forumguru
Als er echte problemen zijn zullen die in 90% van de gevallen zich openbaren binnen de 2 jaar van de normale garantietermijn. Alleen als er echt veel kilometers gemaakt worden kan het lonen om verlengde garantie te nemen. Mijn pa rijdt tussen 60 en 70Dkm per jaar en die gaat het wel doen.
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet is de extra garantie voor een veelrijder inderdaad ook NL geen optie i.v.m. kilometerbeperking.
 

Noord26

Forumguru
Wat hij vertelde is dat als hij het afsluit net voor de 150Dkm er geen beperking aan zit qua kilometrage, mits dealer onderhouden met stempels? Je kan in ieder geval kiezen voor 100Dkm of 150Dkm voor de verlengde garantie.
Hoe het nu exact zit na 150Dkm vraag ik mij ook af. Hij denkt dat hij na 2 jaar nu namelijk op 140Dkm zit. Beetje zonde om dan voor 10Dkm extra garantie te kopen..
 

hemi24

Forumguru
Ik verwacht niet dat er na 150k nog onderdelen opeens kapot gaan en dat het daarbij aannemelijk kan worden gemaakt dat dit geen normale slijtage is...
 

Noord26

Forumguru
150k zegt niet veel over het gebruik van de auto. M'n pa die heeft werktijden die beginnen op 3 uur 's nachts en hij komt rondom het middaguur weer thuis. Zet hem op de CC en het motortje en overige onderdelen hebben ivm stadsrijders niets te lijden; hij heeft alleen snelweg. Maar goed, ergens moet er een grens getrokken worden natuurlijk.
 

EdK

Forumguru
Zodra dat motortje gestart wordt is deze aan het slijten, hoe of wat je rijstijl ook is !
 

Noord26

Forumguru
Het gaat niet alleen over de motor, maar ook natuurlijk alle overige onderdelen. Verlengde garantie omslaat de gehele auto en niet alleen de motor. Er zal veel verschil zitten tussen een koppeling van een stadsrijder en iemand die alleen snelweg km's draait. Evenals remmerij, etc.

En of er nu meer gescheurd wordt, of alleen op de CC mee wordt gereden zal ook zeker uitmaken voor het behoud van je motor. Lijkt mij in ieder geval stug dat het gebruik van je motor onafhankelijk staat van de staat van de inwendige onderdelen daarvan..
 

EdK

Forumguru
Op moment dat je je motortje start dan zal deze slijten en dat is met alle draaiende onderdelen !
Al smeer je ze nog zo goed, al draai je de boel nog zo voorzichtig warm, alles slijt bij gebruik !

Sterker nog je lak slijt zelfs bij stilstand.

En ja als je met koude motor gaat scheuren dan zal deze sneller slijten, maar rij je voorzichtig volgens alle protocollen dan slijt hij evengoed nog !


:regels::koffie:
 

Noord26

Forumguru
Natuurlijk slijt alles, maar de mate waarin verschilt gewoon. En daar zegt een km-stand niets over.

Wat ik zeg is dat een auto op de CC en 100km in een vlak landschap wellicht minder te lijden heeft als dezelfde auto in een drukke stad met 25km.

Zou graag willen weten hoe het nu zit met de limiet van het uitbreiden van de garantie. Ipv een discussie aangaan over de mate van slijtage van bepaalde onderdelen in een auto..

:rolleyes:
 
Dat is het juist de korte afstanden die ik maak kunnen mogelijk voor meer problemen zorgen. Alhoewel ik bij mijn vorige wagens geen problemen heb gehad met deze afstanden.
Maar dat zijn "oude" wagens en daar steken minder technische snufjes in en het zijn juist die snufjes die voor problemen kunnen zorgen.(lees kosten)
Natuurlijk als je een auto moet kopen met het idee dat hij meer bij de dealer gaat staan ben je beter af met de fiets.
 

jalex_h

Forumguru
Tja, het blijft natuurlijk zoals ernieken al schreef. Wat ik wel weet, is dat mijn vorige leasemaatschappij de verlengde garantie er, als dat mogelijk was, altijd bij kocht. Dit onder het motto "Er hoeft maar één slechte tussen te zitten en...". Maar goed, als je veel auto's op de weg hebt, zit er altijd wel een paar pechvogels tussen.

Sec naar het gebruik gekeken, kan ik alleen aangeven dat de auto's van mijn vrouw (die alleen korte afstanden rijd) net iets meer malheur hebben dan de mijne. Dat was de auto's van mijn moeder (ook korte ritten) t.o.v. die van mijn vader al niet anders. En altijd waren de boodschappenautootjes van minder technisch vernuft voorzien dan de auto van de heer des huizes. Nu mijn vader ook vrijwel alleen nog maar korte ritjes maakt, zien we daar ook het malheurgehalte stijgen.
 
Bovenaan Onderaan