Extra kosten DSG versnellingsbak

van_der_P

Senior Member
Na wat op het internet zitten te surfen viel het mij op dat het VAG-concern verschillende prijzen telt voor de DSG-versnellingsbakken
Als je een 1.2 TSI motor met 77 kw besteld en je wil daar een DSG versnellingsbak achter, ben je bij Seat (Ibiza) het voordeligste uit daar kost die DSG € 800 extra. Bij Skoda (Fabia) kost dezelfde combinatie € 1400 extra. En bij VW (Polo) ben je voor de DSG zelfs € 1600 extra kwijt.

Waarom zijn die verschillen zo groot ?
Eigenlijk zou ik verwachten dat het bij Skoda het voordeligste zou zijn. Zeker omdat Skoda vaak de laatste in de rij is als het om moderne techniek gaat, vreemd.
 

Figaro75

Senior Member
Is de rest van de uitrusting dan precies hetzelfde...?
Volgens mij heeft elk merk een eigen prijsbeleid en staan ze ook min of meer los van elkaar.
Ze beconcurreren elkaar natuurlijk ook gewoon want ze brengen voor dezelfde doelgroep auto's uit.

Tegenwoordig heb ik juist het idee dat de volgorde is: Audi, VW, Skoda en Seat........
 

veld94

Lid
Er zit helemaal geen logica in de prijsstelling van de versie's met of zonder DSG. Ik heb dit zelf ervaren met de Yeti die ik uit mocht zoeken. De keuze was inmiddels gevallen op de 2.0 TDI met 140 pk Ambition. Omdat het bij mij om een grijs kenteken uitvoering zou gaan, betaal je alleen de auto, dus zonder btw en zonder bpm. Op 1 januari 2011 werd deze auto met handversnellingen aangeboden voor 21522 euro en met dsg voor 21360. Dat is dus 162 euro goedkoper dan met versnellingen. De bruto prijs , dus incl btw en bpm, was resp. 35290 en 37490, dan zie je dat je voor de dsg 2200 euro meer betaal dan voor de handversnellingen. De dsg versie heeft net iets meer uitstoot waardoor deze in een hogere energieklasse valt en aanmerkelijk meer bpm betaald moet worden. Maar kijk je gewoon naar de kale kostprijs, zonder belastingen , dan werd deze met dsg goedkoper aangeboden dan met handversnellingen. In de nieuwe prijslijst van 15 juli 2011 is dit een beetje aangepast: handversnellingen voor 21884 en met dsg voor 21939, hier betaal je dus 55 euro meer voor dsg. In een half jaar tijd is de dsg dus 162+55=217 euro duurder geworden ????? Het verschil in de bruto prijsstelling is inmiddels 2500 euro meer voor dsg. Logica zet er dus totaal niet in.
 

van_der_P

Senior Member
Is de rest van de uitrusting dan precies hetzelfde...?
Een Elegance met handbak is het zelfde als een Elegance met DSG.
Het zelfde verhaal voor de Ambition
De uitrusting heeft geen invloed op de meerprijs van de DSG, en dat is volgens mij bij Seat en VW ook zo.
 

MarcoO2

Forumguru
Da's volgens mij niet altijd het geval, omdat de DSG bij bepaalde uitrustingen standaard gecombineerd wordt met ESP. Scheelt ook alweer. En zo zijn er wellicht nog meer verschillen.
 

The bone collector

Senior Member
Heeft misschien iets te maken met vraag en aanbod? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze bij Seat (of bij bepaalde modellen) de DSG wat meer moeten promoten, omdat de verkoop niet echt vlot bij gelijke prijzen (bv: niet geassocieerd met sportieve imago van Seat)? Het is maar een idee, ik zie er anders ook de logica niet van in.
 

Neptukker

Forumguru
Hoe kleiner/goedkoper de basisauto, hoe minder ze durven te vragen voor de DSG omdat het dan procentueel wel een enorm bedrag extra zou worden. Het onderscheid per merk wordt vast bepaald door de inschatting hoeveel een klant er voor over heeft. VAG kijkt duidelijk niet naar: kosten + winstmarge + belastingen = verkoopprijs, maar beoordelen de klant op draagvermogen en doen een graai in de portemoinee.
 

sitechris

Donateur
Eens. Een automatisch dimmende binnenspiegel kost bij audi twee keer zoveel als bij Skoda. En het is exact dezelfde spiegel.
 

Captain Hook

Forumguru
...maar beoordelen de klant op draagvermogen en doen een graai in de portemoinee.
Goh, echt? Dat had ik nou nooit gedacht...:grin:

Hetzelfde geldt voor onderdelen die gebruikt worden tijdens een onderhoudsbeurt. Datzelfde lucht- of oliefiltertje gaat in een Audi/VW/Skoda/Seat, maar de prijzen zijn niet gelijk... zelfs de logo's van al die VAG toko's staan op het onderdeel en de verpakking.

BTW: ik ben zeer tevreden met de DSG in mijn VAG/Skoda product. Voor een redelijke meerprijs (1350 in mijn geval) kreeg ik EN een DSG-7 (ipv een vijf-bak) EN ESP. :xyxthumbs:
 

van_der_P

Senior Member
Hoe kleiner/goedkoper de basisauto, hoe minder ze durven te vragen voor de DSG omdat het dan procentueel wel een enorm bedrag extra zou worden.
Dat gaat dan toch niet op, de goedkoopste fabia kost € 9990,-- de Ibiza € 11395,-- en de Polo 12490,--. Bij de Fabia kost DSG € 1400,-- extra, en bij de Ibiza 'maar' € 800,-- extra.
Ik kan niet ontdekken waar die € 600,-- extra inzit.
Captain Hook@ Dat is toch vreemd dat er voor dezelfde onderdelen verschillende prijzen geteld worden, je wordt dus gewoon gen.... met de broek aan als je een duurdere merk rijdt.
Tja, vroeger had je struikrovers, en tegenwoordig ?:winkie:
 

Canon-Eye

Forumguru
VAG kijkt duidelijk niet naar: kosten + winstmarge + belastingen = verkoopprijs, maar beoordelen de klant op draagvermogen en doen een graai in de portemoinee.

Da's geen graaien, dit heet "marktwerking". De wet van vraag en aanbod... zolang er mensen zijn die het er voor over hebben zullen ze daar gebruik van maken.
Blijkbaar wordt er bij die goedkopere auto's toch ook nog geld verdiend aan die DSG, anders zouden ze de moeite niet doen om die klanten binnenboord te houden inplaats van hen te laten wegdrijven naar andere merken die wel een kleinere auto met automaat aanbieden.
 
Bovenaan Onderaan