Extra USB aansluiting

Beekforel

Actief lid
Ik overweeg een draadloze Android Auto stick te kopen. Voor de snelle ritten lijkt mij dat toch wel praktischer.

Maar, bij een langere rit zal ik dan behoefte hebben aan wat usb stroom. Ik kan natuurlijk een simpel ding kopen voor in de "sigaretten" plug maar misschien zijn er nog andere oplossingen?

Ik had sowieso al gezien dat er in de middenconsole achterin iets mogelijk is, maar dat lijkt mij voor voorin wat onhandig.

Iemand iets creatiefs bedacht hiervoor?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik volg deze even, want ik heb ook maar 1 usb aansluiting in m’n Passat.
In mijn geval zijn er uitvoeringen waarbij er in de “asbak” voorin een Ian aansluiting zit. De mijne is echter ooit als rokers uitvoering geleverd dan heb je dat niet.
 

Smeeuwis

Donateur
De module voor achterin heeft twee USB A en een 220v / 150 watt aansluiting. Hiervandaan een snoertje naar voren heb ik regelmatig gedaan als ik onderweg was en zowel telefoon als iPad wilde laden. Werkte voor mij prima. Die module is achteraf in te bouwen.

Bij Conrad zijn inbouw USB stekkers te koop, die kan je met twee draadjes en een zekering op de accu zetten en ergens in je middenconsole monteren. Niet heel fraai misschien maar wel effectief. Over aansluiten van zoiets op de juiste wijze kunnen meerdere leden van dit forum wel adviseren wat wijsheid is. En anders de good old 12 volt plug. Werkt ook gewoon goed.
 

Smeeuwis

Donateur
Nu ik er over nadenk, je kan overwegen om in de loze knoppen in de middenconsole, voor (of achter zo je wil) de versnellingspook, een USB A connector in te zagen en aansluiten. De O3 heeft daar een dubbele balk met loze ruimtes voor knoppen. Vereist wel enige handigheid en een dremel of ander fijn gereedschap. Er staat me iets bij dat dat hier op het forum voorbij is gekomen in het verleden.
 

Bakkertje

Forumguru
Zou het niet gewoon met een usb-a splitter op te lossen zijn? Ik heb even gegoogled en zo’n wireless CarPlay adapter verbruik 0,25w dat is dus nagenoeg niets.
Dus usb-a splitter erin dan de do hoe en een laad snoertje erin en klaar?

Bij mij zit de usb aansluiting in de armsteun en is het uit het zicht..
 

Antera

Donateur
Splitter is geen goede oplossing. Je kan een dubbel plaatsen maar je hebt dan meer nodig dan alleen een usb poort Heb ergens een ombouw gezien met wat er nodig is. Mocht ik deze weer vinden zal ik hem delen,
 

hemi24

Forumguru
Hier meer over inbouw van extra usb aansluitingen:
 

1983jeroen

Forumguru
je kan overwegen om in de loze knoppen in de middenconsole, voor (of achter zo je wil) de versnellingspook, een USB A connector in te zagen en aansluiten. De O3 heeft daar een dubbele balk met loze ruimtes voor knoppen. Vereist wel enige handigheid en een dremel of ander fijn gereedschap. Er staat me iets bij dat dat hier op het forum voorbij is gekomen in het verleden.
Voor de Golf e.d. zijn daar kant en klare modules voor te koop, maar voor de Octavia heb ik die helaas nooit gevonden. Kan me voorstellen dat die wel bestaan.
Zelf heb ik zo'n bakje in de bekerhouder waar de sleutel, wat muntgeld en telefoon in past. Die zit zo dicht bij de 12V aansluiting dat ik daar een 20cm kabeltje in een 12V USB adapter heb gestoken. Geen last van rondslingerende kabels en toch erg handig.
 

Beekforel

Actief lid
Ik ga dit inderdaad eerst maar eens proberen. Ik zag dat er wel wat 3D prints zijn. Zal eerst een goed plugje bestellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Ik vind rijden met telefoon in broekzak irritant, dus elke rit gaat hij in de houder en dus meteen wired AA + charge.
Ben je dan niet bang dat de accu van je telefoon daar erg onder leidt?
Dat is namelijk voor mij de reden om juist draadloos CarPlay te willen hebben..
 

1983jeroen

Forumguru
Ik plug al jaren bijna elke rit mijn telefoon in de lader. Niets van gemerkt dat de accu dat niet fijn vindt
 

Slider

Forumguru
Precies zoals @1983jeroen doe ik dat al een jaar of 14, met meerdere telefoons.
Merk ook dat de telefoon erg langzaam laadt via de O3's usb. Soms met volledig scherm aan constant (en hoge brightness) of navigeren, laadt ie niet eens op of loopt alsnog terug langzaam haha.

Het aantal ampere uit die usb port is laag, tegenwoordig zijn alle telefoons voorzien van turbo chargers. Tussendoor beetjes bijladen is echt geen probleem met li-ion accu's.


Are short charges bad for your phone?

No. Lithium-ion batteries like to be charged in short spurts, so plugging in for five percent here and 10 percent there is not only fine, but advisable.

Is it bad to charge your phone 5 times a day?

Lithium-ion batteries, which do not obey the same laws as regular batteries, are used in practically all phones nowadays. The number of charges your phone receives in a day will not affect its battery health
 

serum

Forumguru
Bij mij weten heeft de lithium ion accu het meest te lijden op 100% lading. De capaciteit neemt dan sneller af.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij mij weten heeft de lithium ion accu het meest te lijden op 100% lading. De capaciteit neemt dan sneller af.
Alleen wanneer je die accu lange tijd op 100% houdt, tot 100% laden en die lading meteen gaan gebruiken is niet slecht voor zo'n accu.
 

Tees

Donateur
Technisch gezien is dat niet helemaal correct: een Li ion accu tot 100% laden is nooit goed ervoor. Echter bouwen alle fabrikanten een beschermingsmechanisme daarvoor in, hij wordt vaak niet meer dan zo'n 90% van de technische lading opgeladen. Dan geeft ie overigens keurig 100% aan, dus je zult het nooit merken.

Hetzelfde geldt trouwens voor volledig ontladen, dat is minstens zo schadelijk
 

Beekforel

Actief lid
Weet iemand hoe dat draadloze oplaadpad stroom krijgt? Daar passen telefoons van tegenwoordig toch niet in dus die zou ik op kunnen offeren.
 

Slider

Forumguru
Volgens Google direct vanaf de zekeringkast lijkt het.
https://www.venderparts.nl/inbay-ve...Hy_uT1rTXpFj9SdP9UCZsH9-lFP0_yURoCKhsQAvD_BwE

acv-inbay-vervangings-paneel-skoda-octavia-5e-2013.jpg


Edit: Al betwijfel ik dat, Skoda zou nooit een piggyback zekering gebruiken. Deze replacement is niet zoals het origineel is denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan