extra vraag aan electronica guru's over trekhaak

WimN

Nieuw lid
ik had al een vraag gesteld over de montage schema voor een trekhaak maar ik heb een volgende.
het betrefd een 7 of 13 polige aansluiting.
ik weet dat 13 polig tegenwoordig redelijk standaard is maar zowel mijn caravan als mijn aanhanger zijn 7 polig
maakt het voor het aanmelden iets uit of er een 7 polig ( voertuig specifiek) of 13 poilg(idem) word gemonteerd.
het verschil is nl dat de 7 polige via stekkers rechtstreeks op de lampen worden aangesloten ( en dus een veel kortere inbouwtijd) en de 13 polige via de zekeringskast.

x-ray

Lid
Een 7 polige set die direct op de achterverlichting word aangesloten gaat niet werken en veroorzaakt allemaal storingen.
Die 13 polige set word niet alleen aangesloten op de zekeringenkast maar ook op het boardnetregelapparaat ivm met de canbus communicatie waar je auto over beschikt.

Ook zal je het boarnetregelapparaat opnieuw moeten coderen ivm de trekhaak regelapparaat.
Als je auto beschikt over pdc zal je deze ook moeten aanpassen ivm de trekhaakkogel welke zo'n 10cm uitsteekt.

Gr Raymon

hemi24

Forumguru
Voor beide varianten wordt er gewoon een kabel naar voren getrokken, waar je aansluit op de CAN-bus van de wagen.
Winst valt er niet te behalen, dus ik zou gewoon voor de 13 polige variant gaan, voor het geval je de caravan, aanhanger of fietsendrager omruilt voor een versie met 13 polige aansluiting.
Aanmelden is snel uit te voeren door een dealer. Zorg wel dat je een kabelset krijgt met uitschakeling van je parkeersensoren.

andrehj

Forumguru
het verschil is nl dat de 7 polige via stekkers rechtstreeks op de lampen worden aangesloten ( en dus een veel kortere inbouwtijd) en de 13 polige via de zekeringskast.
Dat eerste kan niet meer bij de huidige CAN-bus auto's. Onder andere omdat bijv. de remlichten meestal ook gewoon als achterlichten worden gebruikt, maar dan worden gedimd.
Ook kan de bedrading de grotere belasting van de aanhangerverlichting helemaal niet aan.

Bakkertje

Forumguru
Je zou ook nog een multicon stekker kunnen laten monteren, daarin past zonder adapter een 7 polige stekker en heeft daarnaast nog de additionele 6 pinnen van de 13 polige.
Zelf heb ik een Jaeger aan de auto zitten met een kort verloopje naar 7 polig. Aanhangers die ik tot nu toe deraan heb gehad, hadden allemaal een Jaeger stekker..

andrehj

Forumguru
Probleem met de multicon (west) is alleen dat geen enkele caravan- of aanhangerfabrikant deze nog monteert. Zelfs fietsenrekfabrikanten (Thule) monteren momenteel al 13-polige Jaeger stekkers. Aan de multicon heb je dus niets. Dus gewoon een Jaeger monteren. Dan kun je voor oude aanhangers of fietsenrekjes gewoon een adapter gebruiken en even een Jaeger stekker aan de caravan monteren. Heb je gelijk ook het probleem van de constant brandende mistlampen (van de aanhanger, door de foutief gebruikte constante stroomdraad op het 7-polige stopcontact) niet meer.

Bovenaan Onderaan