Extreem harde knal uit de luidsprekers

RVDK

Nieuw lid
Hoi allemaal,
Stilstaand en luisterend naar Andre Bocelli (CD-amore)werd de rust heftig verstoord in mijn O2. Vanaf fabriek ingebouwde Stream radio/CD-speler liet het afweten. Met een enorme knal. Mijn eerste gedachte was dat ik van achteren
werd aangereden, maar m'n auto stond stil en in de directe omgeving geen enkele auto te zien. De knal werd gevolgd door een onophoudend repeterend tikkend geluid (ontladen van een condensator)door de luidsprekers. Aan en uitzetten van de stream had geen effect op het tikkende geluid. Direct naar topgarage Lakeman gereden. Onderweg de auto een keertje
van het contact gehaald. Toen verdween het tikkende geluid en liet Andre Bocelli zich weer horen. Lakeman had nog nooit gehoord van de gemelde storing maar stelde zich behulpzaam op en gaf aan de auto door te meten bij een eerst volgende keer. (situatie niet nog een keer voorgekomen). Van de week echter vertelde mijn collega (Audi A6, met af fabriek radio/navigatiesysteem) dat.... je raadt het al, na een enorme knal zijn radio er mee stopte en hij het vermoeden had, dat het geluid afkomstig was zijn radiosysteem. Uiteraard aangeboden aan zijn VAG-dealer.

Zijn er meerdere ervaringen met af-fabriek ingebouwde (VAG)audio-apparatuur?

Overigens een uiterst tevreden skodarijder.

Jpoers

Lid
dit komt zeker vaker voor,
tis ook al een keertje eerder gepost:
Knal Stream

ken zelf dit probleem niet, heb geen VAG audio.

(misschien was de stem van andre toch iets te zwaar /forum/images/graemlins/1884.gif, /forum/images/graemlins/smile.gif)

Ralph

Lid
Ik heb het ook al verscheidenen malen gehad met mijn MFD2 RNS systeem, heel vervelend!

ook gehad met de Audience, tot nu toe maar 1 keertje...
En was snel verholpen door zekeringetje d'r ff uit te halen.

Heb ik ook last van gehad.
Mijn dealer kende het probleem niet maar zou het voorleggen aan Pon. Zodra ik meer weet zal ik het in dit topic melden....

Kreeg zojuist dit bericht van m'n dealer...

---------------------------------------------------------

Geachte heer Gek,

Vanuit de importeur heb ik begrepen dat men het probleem kent. Het zal ook een werkplaatsactie gaan worden. Ik weet echter nog niet wat de oplossing gaat worden en wat de termijn ervan is.
Zodra wij die informatie hebben ontvangen laten wij u dat zo spoedig mogelijk weten.

Met vriendelijke groet,

Rolf van Laar
Van Laar's Autobedrijf BV

RVDK

Nieuw lid
Aanvullend bericht: Opnieuw vreemde geluiden uit de luidsprekers. Harde knal en niet ophoudend getik, ook niet na uitschakeling van het kontakt en/of het afsluiten van
de auto. De display gaf aan NO CD, terwijl er zeker weten een cd inzat. Niets van de radio/CD werkte nog. Volgende dag met een nog steeds knetterende auto naar de dealer gereden. Direct aan de computer gehangen en een upgrade uitgevoerd. Alles binnen 45 minuten opgelost.

___JC___

Forumguru
Ik ben net gebeld door mijn dealer of ik weleens een knal hoor in mijn boxen. Heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, maar het is een bekend probleem bij de importeur dus.

surfincrow

Nieuw lid
Zelf 2 maal gehad in 6 maanden, nu een software update gehad. Tijd zal het leren, update is pas 1 maand geleden uitgevoerd. Maar de knal niet meer gehoord.

pbor

Nieuw lid
Ik heb het soms bij starten/contact maken, volgt dan een korte knal door de speakers, gebeurt zo'n 6x per jaar. ik rij een O2 met audience. Zal bij de volgende beurt nogmaals melden dat er een 'upgrade' uitgevoerd moet worden ;)
maar uh, ik was eigenlijk op zoek naar info over aim, dus ik zoek effe verder.

Migliore

Senior Member
Ik heb de knallen ook al gehad. Ik heb een audience. Ook bij het plaatsen van de gsm in e carkit komt het wel eens voor. Ik heb ook al één keer de leasmaatschappij gebeld en dus de wegenwacht laten komen, omdat mij O2 's avonds op de oprit stond, uiteraard uit, maar er nog steeds diepe ploffen uit de boxen bleven komen. Na herhaaldelijk starten en stoppen ging het niet weg. Toen de monteur er was en we de auto 10 meter naar voor reden, onder de carport uit, was het opeens weg. Tot nu toe ook niet meer gehad.
Is het dus wijselijk om bij de volgende beurt dit even aan te geven en om een softwatre update te vragen???

harry

Senior Member
Overspanning op radio

Interessant onderwerp. Ik heb een ingebouwde sony radio (dus met din stekkers) en heb hiermee het volgende probleem: Geregeld valt de radio uit en wordt deze helemaal gereset naar fabrieksinstelingen. Heb heel lang gezocht wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Ligt het aan de radio of aan het stroomcircuit in de auto, overspanning of iets dergelijks?

Nu ben ik net terug van vakantie en had continue een 12v koelbox aangesloten. Ik heb totaal geen problemen gehad met de radio. Toen de koelbox weer uit de auto was viel de radio weer uit en wel 5x in een heel kort tijdsbestek. Raar maar waar ben ik nu weer een week verder en doet de radio het weer ok.

Is er toevallig iemand met soortgelijke problemen?
Harry

Sorry voor het omhoog schoppen van dit draadje maar het probleem doet zich nu pas voor bij onze Octa Stream.
Een knal alsof er iets volle fors tegen de auto botst. De eerste keer ben ik gestopt en uitgestapt maar niets gevonden (ook niets gevoeld trouwens) maar gisteren kwam het voor de tweede keer op zes weken voor. Direct erna speelde de radio een ogenblik niet meer. Zo ben ik er dus achter gekomen dat de oerknal uit de luidsprekers kwam.
Heeft er momenteel nog iemand last van en wat is de oplossing?

Sorry voor het omhoog schoppen van dit draadje maar het probleem doet zich nu pas voor bij onze Octa Stream.
Een knal alsof er iets volle fors tegen de auto botst. De eerste keer ben ik gestopt en uitgestapt maar niets gevonden (ook niets gevoeld trouwens) maar gisteren kwam het voor de tweede keer op zes weken voor. Direct erna speelde de radio een ogenblik niet meer. Zo ben ik er dus achter gekomen dat de oerknal uit de luidsprekers kwam.

Ik heb het in 4 jaar tijd ook 2 of 3 keer meegemaakt. Ik kan niet zeggen in welke situatie dit precies wel of niet gebeurt. Ik heb de indruk dat het misschien ook te maken heeft met de timing van het in de achteruit-versnelling zetten (het activeren van de PDC sensoren/radio), het starten van de auto (en daarmee het inschakelen van de radio), en misschien nog wel andere aparatuur zoals de climate control. Een vreemd fenomeen, maar bij mij heeft het nooit tot een probleem/defect geleid. Indien nodig effe contact uit en weer aan en hatsikidee. Scheuren maar!

Inderdaad verder een fantastische auto!!! (op een klein euvel met de koppeling na dan, zie ander draadje ;))

Octavia_II

Actief lid

Ik weet de oplossing niet. Heb het zelf ongeveer 4 keer in 2 jaar tijd gehad en na een software update geen problemen meer gehad.

Ik weet wel hoe ik het op mijn auto kan oproepen. (heb het na de software update niet meer geprobeerd trouwens.....)
Gewoon de aan/uit knop een seconde of 10 ingedrukt houden eh voila een luide knal! :945:

Groet,

Charlie

Ik heb de indruk dat het misschien ook te maken heeft met de timing van het in de achteruit-versnelling zetten (het activeren van de PDC sensoren/radio), het starten van de auto (en daarmee het inschakelen van de radio), en misschien nog wel andere aparatuur zoals de climate control.

Ik weet wel hoe ik het op mijn auto kan oproepen. (heb het na de software update niet meer geprobeerd trouwens.....)
Gewoon de aan/uit knop een seconde of 10 ingedrukt houden eh voila een
Bij ons was het gewoon tijdens het rijden, eenmaal op een binnenweg net voor een kruispuntje tegen 50 per uur en een tweede keer was ik gewoon de snelweg aan het oprijden tegen 100 per uur.
Het is gewoon verschieten maar voor de rest heeft het momenteel geen andere nevenwerkingen.
Ik zal nog afwachten dan want het kan weer geld kosten om het probleem te verhelpen.

Bedankt!!!

Ik weet de oplossing niet. Heb het zelf ongeveer 4 keer in 2 jaar tijd gehad en na een software update geen problemen meer gehad.

Ik weet wel hoe ik het op mijn auto kan oproepen. (heb het na de software update niet meer geprobeerd trouwens.....) Gewoon de aan/uit knop een seconde of 10 ingedrukt houden eh voila een luide knal! Groet, Charlie

Ik vraag me toch echt af hoe je daar nou achter bent gekomen... Waarom ga je 10 seconden die knop ingedrukt houden...? ;)

Octavia_II

Actief lid
Ik vraag me toch echt af hoe je daar nou achter bent gekomen... Waarom ga je 10 seconden die knop ingedrukt houden...? ;)

Nou simpel,

omdat er meerdere knoppen in mijn (en jouw) auto zijn die als je langer inhoud er "verborgen" menu's achter zitten......
Bv.
- Als de knop <INFO> lang inhoudt verschijnt er op je radio een scherm met het VIN nummer
- Als je de knop <MENU> lang inhoudt verschijnt er een scherm met info omtrent de ontvangst van je radio (RDS, signaalsterkte, mono/stereo, etc...)

Wist je zelfs dat als je climatronic er hier een heel systeem achter zit waarmee je o.a. het volgende uit kunt lezen:
- binnen temp.
- snelheid (de echte en niet die je snelheidsmeter aangeeft)
- snelheid (in mijlen per uur)
- motor temp. (je zult versteld staan dat als je meter op het dashboard 90 graden aangeeft de motor in werkelijkheid van 65 graden is...)
- info over software versies
- en een heleboel info over temps, kleppenstanden, etc...

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan