Eye-opener aangaande zitpositie Octavia II Combi in combi met Sportstoelen

Falcon

Donateur
Letterlijk 2 jaar zitten te klooien met de instellingen van mijn Sportstoelen en nu heb ik de ideale zit gevonden. Misschien ook handig voor iemand anders.

2 dagen terug een Golf 6 mee gekregen als vervangend vervoer. Hier stonden de stoelen extreem laag en de rugleuning ver naar voren ingesteld. Stuur goed naar je toe. Een hele sportieve zit. Dit resulteerde in een verrassende houding toen ik het zelfde ging doen in mijn Skoda:

1. Veel betere ondersteuning voor rug, lende en benen
2. Gewicht laag in de auto, zorgt voor stabielere wegligging (trust me, bij mij maakt dat verschil ;))
3. Je hoofd ligt echt tegen de hoofdsteun aan. Heel relaxed.
4. Controle over het stuur is veel beter
5. Ik kan mijn ellebogen laten rusten op de armsteun aan de linkerkant en rechterkant. Ideaal voor lange ritten!
6. Kleine jongen hoeft niet naar boven meer te kijken voor het DVD scherm in hoofdsteun!
7. Je auto lijkt sneller te gaan omdat je zo laag zit :smirk: :D

Nu alleen nog zorgen dat mijn koppeling minder zwaar gaat, want dit geeft nu te veel druk om mijn kniebanden. (sportblessure jaren geleden).

Misschien heeft iemand hier iets aan :)
 

___JC___

Forumguru
Laatst een cursus bij Prodrive gedaan. Die beginnen met je zitpositie. Daar hadden ze drie handige stappen:

1. Zet de stoel zo hoog of laag als je prettig vind.
2. Schuif de stoel zo naar voren en naar achter tot je linkerbeen iets gebogen is als je de koppeling helemaal ingetrapt hebt.
3. Zet de stoelleuning zo dat je je polsen op het stuur kan leggen zonder uit je stoel te komen.

Wel nog ff je hoofdsteun op de goede hoogte en eventueel je lendesteun instellen.
 

Neptukker

Forumguru
Voor mij is dit een a-b-c'tje. Stoelen gaan bij mij altijd in de laagste stand (iedere keer als de auto van een ander bestuur is dat actie 1) en het stuur naar mij toe.
Heb zelf OII FL 2009 (standaard stoelen, spotstoel niet als optie leverbaar) en die is mede aangeschaft om de goede stoelen die laag kunnen. Als ik hoog wil zitten was ik wel buschauffeur geworden zeg ik altijd. Bij een Ford Focus is de zit bijvoorbeeld al te hoog. Dat is één van de redenen dat we geen Focus op de shortlist hadden staan (de andere minpunten waren het interieur en de ouderwetse benzine motoren).
 

LenK

Forumguru
Veel mensen denken dat stoel zo ver mogelijk naar achteren en omlaag, zodat je met gestrekte armen net bij het stuur kunt dé sportieve houding is.
 

Darkside

Forumguru
Het is soms nog knap lastig om een goed positie te verkrijgen. In mijn huidige opel is het zo. Dat wanneer de benen goed zitten ik met mijn armen niet lekker uitkom. Of de leuning staat zo rechtop dat ik bijna voorover zit. Zit ik lekker met mijn armen dan zitten de knieen weer te hoog. Vandaar dat ik een stoel met kantel functie nodig heb. En dat is ook de reden voor de sportstoelen in mijn astra. Helaas is de hoofdsteun dan nog niet ideaal. Wel moet ik zo laag mogelijk zitten en het stuur lekker dicht bij.

In de proefrit met de O2, welke geen kantelbare stoelen heeft, bleek het makkelijker te zijn om de juiste positie te krijgen. En straks met de DSG bak hoef ik met ook geen zorgen te maken over de koppeling en zal het alleen maar beter worden.
De stoel kan nog lager dan in de Astra en het stuur dichterbij. Hij zat verrassend comfortabel (voor dat uurtje dan...)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zit ook het liefst zo laag mogelijk, met het stuur ver naar me toe. Lekker om relax te kunnen rijden en indien gewenst ook sportief. Stap na een hele dag in de auto nog steeds soepel uit, ook als ik 80 x op één dag in- en uit ben gestapt. Ondanks de dan toch wel diepe zit heb ik daar gelukkig geen last van.

In de Fiat 500 van mijn vrouw zit ik dus echt veel te hoog... op die stoelen zit je echt "op de bok" en da's niet fijn!
 
3. Zet de stoelleuning zo dat je je polsen op het stuur kan leggen zonder uit je stoel te komen.

Met daarbij wel de opmerking dat je je stuurwiel niet helemaal naar voren zet.

Ik zet eerst de leuning in een fijne stand en trek dan mijn stuur genoeg naar achteren.
 

sitechris

Donateur
Laagste stand is heerlijk imo, stuurtje staat bij mij ook op maximaal naar voren.

Als ik vergelijking maak tussen Skoda en BMW (sportstoelen). De Skoda zit aardig, de BMW top.

Bij BMW erg fijn:
1) Uitschuifbare steun voor de bovenbenen (goddelijk)
2) De BMW is de eerste auto waar je ook de zithoek van de stoel kunt instellen. Je kunt de stoel dus meer achterover kantelen, waardoor je bovenbenen nog meer steun hebben. Als je dan je leuning meer naar voren zet, zit je echt als een vorst plus plus.

Echt jammer dat deze twee simpele zaken niet op iedere auto zitten. Maakt het vinden van een ideale zitpositie zoveel lekkerder en zo duur is zo'n kantelfunctie en uitschuifje voor de benen toch niet?
 
E

Ex-lid 2926

De O2 zit prima. De verstelbaarheid in lengterichting is erg groot. Prettig als je lange benen hebt. Ik vind alleen de koppeling een erg lange slag hebben. Om zonder verrekkingen de koppeling volledig in te kunnen trappen, zit ik t.o.v. het gaspedaal een tikje te ver naar voren. De stoel staat bij mij wel vrij laag, echter niet op de laagste stand. In de laagste stand kan ik niet lekker ontspannen de armen laten leunen op de armsteun in de deur of op de middenarmsteun. En zo heb ik nog een mooi overzicht over de fraaie lange motorkap. Bij het parkeren is dat wel zo handig.
De opmerking die sitechris maakte over het plezier van kantelbare stoelen kan ik alleen maar be-amen (zonder - zou het bijna een BMW woord zijn). BMW is daar niet uniek in. Opel heeft deze verstelbaarheid ook op de stoelen van de laatste versies van de Astra H en de Zafira B. Het is in ieder geval zeer bevorderlijk voor het zitcomfort.
 

hemi24

Forumguru
Vandaag in een Golf 6 Variant Highline (=Golf 5¼) gezeten: sportstoelen met middenbaan in alcantra; Wat me opviel is dat de zitting een stuk korter is dan de (standaard) stoelen van de O2..! Staat trouwens wel leuk die Alcantara bekleding...
 

Bakkertje

Forumguru
@Harrie, jouw puntje over het verschil in afstand tussen het koppelingspedaal en het gaspedaal komt me heel bekend voor (daar is zelfs ooit een draadje over geweest hier op het forum).
Ik heb het opgelost door normaal goed te zitten voor het gaspedaal en als ik in een file terecht kom zet ik de stoel 1 tandje naar voren.

@sitechris: die kantelbare stoelen zitten ook in onze Golf 1 cabrio uit '86 en het is inderdaad een goede optie om de stoel echt goed te krijgen. Volgens mij zijn er O2 waarbij je dit ook in kunt stellen met electrische stoelverstelling volgens mij..
 

___JC___

Forumguru
Bij een Superb met elektrische stoelen kan je de zitting ook kantelen inderdaad. Nadeel van elektrische stoelen vind ik wel dat ze niet zo laag kunnen omdat het motortje eronder zit.
 
Bovenaan Onderaan