[F2] korte test GL in Auto, Motor und Sport

peperskoda

Forumguru
Ik las vandaag een korte test van de GL in het Duitse Auto motor und sport. De GL werd daar nogal afgebrand. Volgens de Duitse journalist doet de 1.2 TDi in combinatie met de versnellingsbak afbreuk aan het concept van de Fabia Combi.
Ik vind het een nogal subjectief verhaal waarin het testverbruik(dus het verbruik van de totale periode inclusief alle proeven) 5,5l/100km bedroeg. Inmiddels weten de gebruikers wel mooie verbruikscijfers te scoren. Is dit niet typisch autojournalistiek zoals deze niet bedreven zou moeten worden? Zou het niet beter zijn als autojournalisten iedere auto waardeerden op de manier zoals de fabriek de auto bedoeld heeft? Wat is jullie mening?
 
Ik vind het ook bijzonder dat de mensen die hem nu rijden tevreden zijn.
Niemand klaagt over traagheid enz. Als je een snelle stoere auto wilt mag dat maar dan koop je geen GL. Kijk door de bril van de aanstaande koper en dat gebeurd niet zo vaak.
Al dat gedoe over verbruik snap ik op zich wel als dit een van de speerpunten van de marketing van dit soort auto's is. Maar als je gemiddelt onder de 1 op 20 scoort snap je het concept van deze auto niet.
 

LenK

Forumguru
Zou het niet beter zijn als autojournalisten iedere auto waardeerden op de manier zoals de fabriek de auto bedoeld heeft?
Elke producent wil zo veel mogelijk verkopen. De Greenline is niet meer of minder dan een middel om dit te bereiken.

Een test is oa kijken of de fabrikant zijn beweringen waar maakt.
Het is geen tell sell, waarin alles opgehemeld wordt.
 

peperskoda

Forumguru
Dat hoeft ook niet, maar als je als autojournalist in een auto stapt moet je je rekenschap geven van het type auto waar je mee op pad gaat. De GL is bedoeld om zo zuinig mogelijk mee te rijden, dan moet je m.i. niet liggen drammen dat het ding niet snel genoeg is en daarna proberen toch snel te zijn. De test van een NL autoblad met de GL laat zien hoe het wel moet(ik geloof dat de video hiervan nog wel ergens op dit forum rondslingerd)
 

sitechris

Donateur
als een auto onder een bepaald toerental niet thuisgeeft moet je om veilig te accelereren toch terugschakelen en meer toeren draaien. En stijgt je verbruik fors. Dan is gebrek aan power wel degelijk relevant. Ik heb dit zelf aan den lijve mogen ondervinden toen ik 3 maanden lang vervangend vervoer reed, een Corsa Ecoflex. Onder de 2000 toeren gebeurde er helemaal niks. Leverde soms hachelijke situaties op.
 

Captain Hook

Forumguru
Zo kunnen we nog wel ff door blijven redeneren.
Dan zouden alle auto's met minder dan (laten we zeggen) 100pk en een fors koppel niet veilig zijn... want die kunnen niet snel genoeg accelereren.
Goh, wat waren we vroeger dan onveilig bezig en nu veel veiliger met al die potente racemonsters. :ahum:

Daarom moeten we ook allemaal een dikke snelle auto, da's veel veiliger.:koffie:
De mens zelf is de bepalende factor, niet de hoeveelheid power onder de motorkap.

Er is ook nog zoiets als je aanpassen aan de omstandigheden. Maar ik geef toe, we zijn verwend geraakt. :smirk:
 
Ik snap er niks van. Een groot deel van Nederland rijd in auto's met een beperkt vermogen. Als je niet veilig kan rijden als je auto niet binnen 10 sec. op 100 zit dan twijfel ik aan je inschattingsvermogen.
 

corsaar

Senior Member
Alle kleintjes met beperk vermogen naar de B wegen.
Alleen V8 op de A wegen. Alle zondagsrijders van de weg.
Discriminatie? welnee veiliger ! Ruimer.
Onzin dus !!
 

sitechris

Donateur
Zo kunnen we nog wel ff door blijven redeneren.
Dan zouden alle auto's met minder dan (laten we zeggen) 100pk en een fors koppel niet veilig zijn... want die kunnen niet snel genoeg accelereren.

Is niet wat ik zeg. Er zijn zat auto's die 75 pk leveren maar wel voldoende accelereren bij laag toerental. Probleem van de Corsa (en wrsnl ook die van de Polo) is dat beneden de 2000 toeren er echt helemaal niets gebeurde. Daarboven kwam power wel los. Dit had 2 nadelen. Wegrijden in 1e versnelling betekent soms zelfs dat je motor afslaat. Tweede nadeel is dat als je toerenteller beneden de 2000 toeren staat je noodgedwongen moet terugschakelen om uberhaupt te kunnen accelereren. Dat is geen probleem, want schakelen kunnen we allemaal. Alleen betekent dit wel dat je eco voordeel in de praktijk verwaarloosbaar is.
 
E

Ex-lid 2926

Ik lees al een kleine 30 jaar zeer regelmatig Auto Motor und Sport. Over het algemeen kan ik hun testen zeer waarderen. Een beetje chauvinisme is hun niet vreemd in hun vergelijkingen van Duitse tegen "ausländische" producten (en Skoda beschouwen zij al als bijna Duits) Zij kunnen een auto echter wel goed beoordelen op hun kwaliteiten. Dat zij de trekkracht beneden de 2000 toeren van een Fabia GL onder de maat vinden kan ik mij wel voorstellen. De Fabia Combi is een zeer ruime auto, waarin gemakkelijk 4 personen en hun bagage plaats vinden. Als je dan met zo'n gewicht op stap bent is trekkracht bij lage toeren zeer wenselijk. Dat zij dan met de conclusie komen dat deze motorkwaliteiten afbreuk doen aan de kwaliteit van de Fabia combi "an sich" dan zou ik mij daar wel in kunnen vinden.
Het lijkt mij in ieder geval een objectief oordeel. Bij een kleinere auto als de Polo BM of Ibiza zal het misschien iets minder gewicht in de schaal leggen.
Als de GL kopers deze mindere trekkracht geen probleem vinden dan is dat toch prima?
Ik zou de GL, BM of Ecomotive zelf ook niet kiezen vanwege het karakter van de motor (en de overbrenging), maar de Fiat of Opel showroom bezoeken.
Autoweek heeft de Polo BM ook vergeleken met de Punto Evo. De redactie en de deelnemende lezers aan de test waardeerden het motorkarakter van de Fiat ook veel positiever dan dat van de VW. AMundS staat dus niet alleen in hun oordeel.
Maar nogmaals, als heel bewust voor de Fabia GL wordt gekozen dan heb je natuurlijk de goede keuze gemaakt.
 
Ik kan maar 1 ding zeggen zoals bij alle auto's; bevalt hij niet koop dan lekker een andere auto.
Voor alle mensen die uit de folder besteld hebben, die wisten ook dat ze geen strepentrekker zouden kopen en konden wel in een Polo proefrijden.
 
Bovenaan Onderaan