[F2] Radio vraagje

stonesrip

Nieuw lid
Ik heb net een proefrit :680: gehad, maar heb nog een vraagje over de radio die erin zit. Wanneer ik hem uitbreid met MDI en BT heb ik eindelijk een complete radio.

Kan ik er een kleine USB harddisk op aansluiten? werkt dat? Wanneer ik de USB poort gebruik, begint hij dan weer te spelen vanaf het punt waar die gebleven is of begint hij weer van voren af aan?

Heeft iemand ervaring met de inbouw van een andere radio incl. BT en USB aansluiting?
 
Op de radio die ik nu heb, kan je niet meer dan 1000 nummers op een USB stick zetten.
Doe je er meer, dan is de kans erg groot dat de stick of hardisk niet gelezen word, of dat de boel vast loopt.
Dit heb ik eens geprobeerd met een USB stick van 16 gig.
Precies na nummer 1001 liep de boel vast en was het stil in de auto.
999 nummers en ik had geen probleem.
Wat ik niet geprobeerd heb is de boel te verpakken in mappen met 999 nummers.

Wat wel kan is een I pod of andere MP3 speler aansluiten die je dan bedient
Dus ik denk niet dat een kleine HD een oplossing is, tenzij je mappen kunt openen.

Maar dan is een 16 gig USB stick handiger denk ik.

Groetjes Ruud
 

Gieliovd

Forumguru
Het is toch ook bezopen om meer dan 1000 liedjes in de root van je stick te gooien?

Die sorteer je toch altijd per album in je root, met mapjes?

Dan kan je tenminste ook albums zoeken en wisselen.

Voor zover ik weet kan een 2,5" HDD gewoon op die poorten.
 

stonesrip

Nieuw lid
bedankt voor de info. Volgens mij is er een beperking van de diskindeling (FAT of FAT32) dat de speler er na 1000 nummers in de root ermee ophoudt.

Wordt het nummer weer afgespeeld vanwaar het gestopt is of begint het nummer opnieuw wanneer de auto opnieuw gestart wordt?
 

Julius

Nieuw lid
Is er nog iemand die een ntfs geformatteerde harde schijf eraan heeft gehangen?

Waarschijnlijk een beetje oneerbiedig maar aan voorzover ik weet kan het wel hebben we eigenlijk niets.

Ik denk er aan om te kiezen voor de parrot 9200 aangezien dit aanzienlijk in kosten scheelt en beter ondersteund is met software updates. Daarnaast heb je meteen alle kabels met usb en ipod aansluitingen. Op dit systeem kan volgens de reviews geen 2.5 inch disc draaien ivm te weinig power om op te kunnen spinnen. Een alternatief hiervoor zou zijn een extra usb voeding kabeltje trekken.
 
Volgens de gebruikaanwijzing moet de speler fat-16 of fat-32 zijn, dus geen ntfs. Een harde schijf zou geen probleem mogen zijn, alles wat men aansluit moet USB 2.0 zijn, mag niet via een USB hub verbonden worden, maximaal 1000 bestanden per map, en er kan een vertraging optreden als er een ingewikkelde mapstructuur is en/of als het om een grote harde schijf gaat.
 

stradje

Actief lid
Ik heb vandaag uitgebreid zitten testen met de MDI gekoppeld aan een 16GB USB-schijfje. Volgens de handleiding moet die dan inderdaad FAT32 geformatteerd zijn, dus dat heb ik maar braaf gedaan. Vervolgens heb ik er een gevarieerde mix van WMA en MP3 bestanden op gezet. Tevens heb ik wat via iTunes aangeschafte albums omgezet naar MP3 m.b.v. de gratis m4a-to-mp3-converter (http://www.maniactools.com/soft/m4a-to-mp3-converter/?ref=m4a-home&version=6.1&b=6100).

Er staat nu zo'n 10GB op het schijfje. Vanaf het moment dat de sleutel in het contact gaat duurt het ongeveer zo'n 10 seconden voordat de melding "Initialising PD" verdwijnt en het afspelen start. Dat gebeurt bij het het laatst gespeelde nummer op de positie waar de radio werd afgezet. Het duurde even voor ik door had dat je op INFO moet drukken om de MP3-informatie op het radioscherm te krijgen i.p.v. Track 01, en dan kun je kiezen uit diverse INFO-velden van de spelende track. Maar dat werkt dus prima. Het selecteren van een album gaat via Browse en Up en dan volgende. Dat gaat in vergelijking met de albumselectie op een iPhone natuurlijk tergend langzaam, maar uiteindelijk kom je waar je moet wezen. Waarschijnlijk helpt het wanneer je een mappenstructuur maakt van enkele niveaus diep. Ga ik nog uitproberen.

Wat verder opvalt is dat de Shuffle (of "mix" zoals dat bij de Swing heet) zich altijd beperkt tot het album dat wordt afgespeeld. Ik wil normaal nog wel eens een Shuffle voor een playlist van al mijn nummers instellen, maar dat lijkt dus niet mogelijk.

Verder is de ontvangst van de radio uitzonderlijk goed. Dat zal wel komen door de "dual antenna". Ik krijg wel 15-20 zenders meer (met acceptable geluid!) dan op de radio van mijn vorige wagen. Ook de 3 x 6 FM-voorkeurszenders zijn erg handig.
 

stradje

Actief lid
Ik vroeg mij eigenlijk af of ik niet een beetje zot was geweest om nog MDI mee te bestellen, omdat ik mijn iPhone ook kan aansluiten op de AUX-ingang. Maar na de geluidskwaliteit te hebben vergeleken is het geluid via de MDI-ingang echt beduidend beter dan via de AUX-ingang. En met de MDI-ingang kun je de nummers wisselen via je stuur. Wat nog ff onhandig is is dat je AUX-ingang niet meer geselecteerd kan worden wanneer er iets aan de MDI hangt.

En de plaats van de 12V en AUX-ingang is echt SUPER-KNULLIG gekozen. Heel veel mensen zullen dat willen gebruiken voor navigatie. Kennelijk kon de ingenieur van dienst dat zelf niet bedenken, want dan zou hij nooit de 12 volt en AUX onder de handrem hebben geplaatst, aan de foute kant van de versnellingspook. Ik heb dat enigzins opgelost door een 12V-verdeler van Conrad (http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/855671/reviews.htm). Maar daar liep ik tegen een 2e design fout van die zelfde ingenieur aan: de 12V heeft permanent stroom, ook als hij niet op contact staat. Ik vermoed dat die ingenieur maar één obsessie had: het pompje van de reparatieset, dat zo handig mogelijk te gebruiken moest zijn met de 12V-aansluiting. Vandaar die belachelijke plaats en die constante stroom. Hij/zij heeft waarschijnlijk niet bedacht dat >90% van de berijders die 12V gebruikt voor navigatie (bijv. TomTom carkit voor iPhone), telefoondock of handsfree oplossing. En dan is permanente stroom helemaal niet handig.

In de rechtspraak zouden ze dat "tunnelvisie" noemen. Maar daar staat tegenover dat ik de audio van deze wagen wel het beste vind dat ik tot nu toe heb meegemaakt.
 

ebmc

Lid
Met je bewering over de constante stroom op de 12V ben ik het niet eens.
Ik vind dit namelijk wel een hele handige optie.

Stel je voor je hebt 2 kinderen op de achterbank zitten en je rijdt naar Italie. Dat is 12-15 uur rijden (noord Italië). Onderweg stoppen om te tanken of voor een plaspauze. De kids zitten net midden in "Finding Nemo". Je moet dan de motor laten draaien om niet bij het wegrijden het hele apparaat opnieuw in te stellen (inclusief irritante menu's en voorfilmpjes welke je niet kunt skippen). Moet hier wel bij vermelden dat ik een goedkoop type heb, welke geen geheugen heeft. Deze speelt dus niet door waar ie is gebleven. Ik vermoed dat er vele mensen zijn die hetzelfde regelmatig ervaren.

Ik vind het dus meer dan prettig dat ik constante stroom heb op de 12V.
 

vincefra

Actief lid
constant in koffer
voor en midden op sleutel;

Dat is de meest gangbare oplossing in wagens ... nu skoda bespaart hier ook een beetje door dat niet te doen ... wat hun recht is ...
 

Rallye

Forumguru
Hij/zij heeft waarschijnlijk niet bedacht dat >90% van de berijders die 12V gebruikt voor navigatie (bijv. TomTom carkit voor iPhone), telefoondock of handsfree oplossing. En dan is permanente stroom helemaal niet handig.

Waarom is constante stroom niet handig, cq. wat is het nadeel van constante stroom? Ik ben juist blij met deze keuze van Skoda: op het moment dat ik geen stroom voor mijn TomTom wil trek ik eenvoudig de stekker uit de aansteker, of sluit hem bij het wegrijden niet eens aan op de stroom. Bij schakelen over contact onderbreek je bij elke start het laadproces van de batterij van de TomTom of iPod, met alle gevolgen van dien voor de batterij.

Kortom: bij constante stroom (mijn voorkeur) heb je de keuze om deze al of niet te gebruiken, bij schakelen over contact zit je opgescheept met de, wat mij (en ebmc) betreft, onlogische keuze van de fabrikant van je auto.

Met een iPod of TomTom trek je toch de accu niet leeg?
 
ik weet niet of het in een F2 kan maar vaak kan je door de zekering anders te pluggen zelf kiezen tussen constante en geschakelde stroom op je 12 volt aansluiting.
Maar even nakijken dus
 

stradje

Actief lid
Waarom is constante stroom niet handig, cq. wat is het nadeel van constante stroom?

Met een iPod of TomTom trek je toch de accu niet leeg?
Ik heb er zelf geen goed gevoel bij wanneer er een kleine stroomverbruiker continue blijft aanstaan. Maar ik zie al aan de discussie dat er verschillend gedacht kan worden over die permanente stroom.

Ik heb al bij de dealer gevraagd aan een monteur of die permanente stroom "onoplosbaar" was en die dacht dat daar weinig aan te doen zou zijn. Maar misschien weet iemand meer over die aanpassing van de zekering. Ik kan me nog niet goed voorstellen hoe dat dan precies zou functioneren.
 

Trucker

Actief lid
Ik denk dat het ook wennen is ,soms is het een voordeel en soms niet.
Er zijn wel meer dingen waar je aan moet wennen.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb er zelf geen goed gevoel bij wanneer er een kleine stroomverbruiker continue blijft aanstaan. Maar ik zie al aan de discussie dat er verschillend gedacht kan worden over die permanente stroom.

We raken wat ver weg van je radiovraag; mijn excuses.

In je eerder postings beschrijf je de constante stroom als een ontwerpfout; daar kun je inderdaad anders over denken. Toch blijft mijn vraag waarom je er geen goed gevoel bij hebt als een kleine stroomverbruiker constant aan blijft staan. Wat kan er gebeuren? Een Skoda heeft bovendien meer van dit soort stroomverbruikers die langer aan kunnen staan bij een zonder dat de auto op contact staat; het parkeerlicht bijvoorbeeld. Dat is toch ook onschadelijk?
 

FredV

Banned
een lampje van 6 watt verbruikt 0,5 A
Bij een accu van 36Ah is de accu dus na 36/0,5= 72 uur leeg.
Laat je dus je auto drie dagen staan met een verbruiker van 0,5 A aan, dan is je accu mooi leeg. Komt nog bij dat tegenwoordig de accu's geeneens helemaal leeg hoeven te zijn om niet meer te kunnen starten...

Je moet dus oppassen wat je op een permanente spanningsbron aangesloten laat.
Een binnenlicht dat je laat branden, kan dus na een paar dagen een lege accu veroorzaken.
 

Rallye

Forumguru
OK. Een constante stroom op de aansteker voor vraagt dus van de gebruiker dat hij nadenkt: niet zijn iPod of TomTom drie dagen aan de stroom in de ongebruikte auto laten hangen (stoppen die dingen overigens niet met laden als ze vol zijn?). Ook uit andere oogpunten is het beter die zaken te verwijderen als je de auto verlaat (inbraakgevoelig). Voor mij weegt dat op tegen de nadelen van via het contact schakelen (belasting batterij, contact aan moeten zetten om de TomTom te laden).
 
ik weet niet of het in een F2 kan maar vaak kan je door de zekering anders te pluggen zelf kiezen tussen constante en geschakelde stroom op je 12 volt aansluiting.
Maar even nakijken dus

ik heb nagezocht maar die mogelijkheid is er dus net, andere merken kan je zekeringen soms op 2 manieren plaatsen waardoor het wel kan maar helaas. ik vind het prima zo iets achterlaten in je auto is idd toch niet erg verstandig.
 

FredV

Banned
Rallye, mee eens, ik reageerde ook meer op jouw opmerking dat een parkeerlicht laten branden onschadelijk is.
 
Bovenaan Onderaan