Fabia 1.2 HTP ratelend geluid

ovaal

Lid
Afgelopen weken was mijn vrouw wat onzeker over de auto, er was een vage ratel/resonantie te horen. Vorige keer is een jaar later de distributieketting een nok verschoten met alle gevolgen van dien dus ben ik maar even gaan luisteren.
Bij een warme motor, met de koppeling ingetrapt en in de 1e versnelling trilt de auto een beetje meer (voelbaar in het stuur) en is er een rammel hoorbaar. Zo gauw de auto uit de versnelling gaat is het weer weg, maar weer in de versnelling zetten en dan is de rammel weer terug.
Ze rijd vaak in de file en heeft er daarom vaak "last" van.
Nu is mijn technische kennis beperkt, ik heb veel last van het klepel-klok syndroom.

Misschien heeft iemand een idee waar het door veroorzaakt wordt?
 

turboturbo

Forumguru
Kan je het filmen / opnemen?

Mijn Fabia I met 1.2 12V motor had wel een beetje een ratelend geluid als hij stationair draaide in z'n vrij staat. Als ik de koppeling intrapte was het geluid weg. Vermoedelijk iets met de drukgroep las ik later hier op het forum.

Jij schrijft dat de rammel alleen merkbaar is in de versnelling. Dus dan is de koppeling ingetrapt? Of juist als de koppeling opgekomen is en de auto rijdt?
 

ovaal

Lid
@turboturbo
Het is hoorbaar als de auto stilstaat in de 1e versnelling met de koppeling ingetrapt. Dus als de auto rijdt hoor je het niet. Als de auto weer uit de versnelling haal is de rammel ook weer weg.

Ik zal kijken of ik het vanavond op kan nemen.
 

turboturbo

Forumguru
Dus alleen in de 1e versnelling? Niet in andere versnellingen. En ook geen verschil hoorbaar bij ingetrapte koppeling en de versnellingsbak in z'n vrij?

In het geval het geluid alleen bij de 1e versnelling hoorbaar is, zou ik denken aan een oorzaak bij de versnellingsbak. Zodra een versnelling wordt ingeschakeld met ingetrapte koppeling, gaan de synchromesh ringen meedraaien (die zou je kunnen horen misschien?) als ik me niet vergis.

Schakelt ie wel altijd goed en lekker naar z'n 1?

Hier vind je veel info over autotechniek op 'leken' niveau (ik lees daar zelf altijd)
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Transmissie/handmatig.htm
 

turboturbo

Forumguru
Hm... Het klopt dat er geen verbinding is nog, met ingetrapte koppeling. Maar de synchromesh ringen draaien dan toch wel mee? Of is dat alleen als de auto rolt (wielen/aandrijfas draaien) om de snelheidsverschillen tussen de verschillende tandwielen op te heffen.

Ik dacht dit omdat je mbv 'rev-matching' de levensduur van de synchromesh ringen kan sparen. En dat 'rev-matchen' doe je terwijl de koppeling ingetrapt is.

Misschien was het iets met klok-klepel. Bovendien off-topic.

Nu eerst maar even wachten op de geluidsopname.
 

turboturbo

Forumguru
Nee, het is niet hetzelfde (double-clutching en rev matching; bij laatstgenoemde zet je niet de bak eerst in vrij en de koppeling blijft éénmalig ingedrukt, net als wanneer je gewoon schakelt)
 

Ronnie

Forumguru
Zou ook nog een gebroken (demper) veer van de koppelingsplaat kunnen zijn, komt vaker voor.
(En niet alleen bij VAG)
 

ovaal

Lid
Er zijn gelukkig veel ideeën, goed om te zien dat er zoveel experts zijn.
Het is de afgelopen dagen erg laat geweest dat ik thuis kwam, daarom kon ik niet aan de slag. Ik hoop vanmiddag het geluid op te nemen en nog een rondje te rijden om te zien (horen) of het ook in andere versnellingen hoorbaar is.
 
Bovenaan Onderaan