Fabia 1.2 TSI Greentech vanaf februari 2014 geen bandenspanningscontrole?

GV60

Nieuw lid
Vorige week mijn Fabia combi 1.2. Drive gekregen.
Ik mis bij de levering het beloofde bandenspanningscontrolesysteem vermeld bij de standaarduitrusting in de brochure!!
Zijn er meer trotse bezitters met hetzelfde probleem of ben ik de enige?? Of zijn er mensen die WEL een dergelijk systeem geleverd hebben gekregen op hun Fabia?
 

erik2907

Actief lid
Op de Greenline zit het wel. Bij actie modellen zou het wel eens weggelaten kunnen worden om zo de kosten te drukken om er een mooie aanbieding van te maken om er dan een mooie naam aan mee te geven.

Volgens mij staat er in de brochure ook zoiets als 'drukfouten' voor behouden .......
 

insomnia

Actief lid
Wat zegt je dealer ervan?

(ik weet nog donders goed dat wij onze Kermit hebben besteld met Maxidot maar bij ophalen bleek dat er geen Maxidot op zat.. Dealer Pon geinformeerd maar Pon gaf niet thuis... Dealer heeft absoluut wel zijn best gedaan om het redelijker wijs op te lossen...

Achteraf hadden we em gewoon moeten laten staan.. (maar ja, sta je dan, leaseauto moet je inleveren, kind van paar maanden onder je arm.... :nono:)

Ik zou zeker reclameren bij je dealer en vragen naar een oplossing (al is het een tegemoetkoming op een andere manier)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb ook eens zo'n akkefietje gehad.
Skoda opgehaald bij aflevering van de nieuwe bestelde auto en bleek er wat te ontbreken wat WEL in de folder en op de foto's stond. Uiteindelijk heeft men het dan wel naderhand ingebouwd, maar het ging niet van harte.
En er werd idd geschermd met van 'ja maar, de folder/foto's zijn niet bindend en productwijzigingen voorbehouden, blablabla'

:(Maar eigenlijk is het van de zotte dat je bij bestelling van je auto letterlijk een verklaring zou moeten opnemen en laten ondertekenen, ik ontvang de auto precies zoals beschreven in die en die folder conform zus en zo foto's. Alleen maar om discussies achteraf te vermijden...:banghead:
 

om1

Senior Member
Ik was vanmorgen even bij mijn dealer voor iets anders, en er stonden twee Fabia's drive (combi en hatchback), beiden zonder bandenspanningscontrolesysteem. Ik was alleen niet zo slim om ook even naar de motoruitvoering te kijken. Ze hadden beide wel een start/stopsysteem, dus je verwacht een green* motor.
 

erik2907

Actief lid
Het is het recht van de leverancier/fabrikant om voorwaarden te stellen in hun reclame en folder uitingen.
Het is het recht van de consument om dit wel/niet te accepteren.
In overleg tussen leverancier en koper kunnen beide afspraken maken aan welke eisen het te leveren product dient te voldoen.

Een simpele toevoegen aan het contract zou kunnen zijn:

<product wordt geleverd conform de accessoirelijst zoals opgenomen in de folder .......... met het nummer ......... Indien accessoires uit de hiervoor beschreven folder niet meer leverbaar zijn wordt het aankoop bedrag verminderd met de dan geldende nieuwprijs.
 
Hier mis ik em ook. Zit er niet op.
Had de auto besteld eind januari .
Hoewel ik het niet zo erg vind, is het toch wel vreemd dat dit niet is gecommuniceerd.
Ik had eerder DAB op de amundsen verwacht, maar dat bleek een optie.
Alleen heb ik de keuze voor deze optie nooit gezien,en is er ook niet op gewezen .
 

GV60

Nieuw lid
Idereen voor zover bedankt voor de bijdrages (het kijken, meedenken) hier !!! @insomnia... De dealer verstopt zich achter de importeur.
 

insomnia

Actief lid
Dat deed de Skoda dealer bij ons ook...

Bedenk voor jezelf goed of je goed kunt leven met de ontbrekende optie. Als dat zo is lekker laten zitten of je wil de relatie met de dealer niet verzieken (let wel, JIJ bent de klant).

Anders zou ik zeker via mail/brief je ontevreden uitten aan dealer (en direct ook) importeur.

Succes
 

insomnia

Actief lid
Als hij bang is om de relatie met de dealer niet te verzieken kan hij kiezen om geen brief te schrijven.. (en natuurlijk ligt het er ook aan hoe je die opstelt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een goeie dealer heeft een kwaliteitsborgingssysteem, waarvan een klachtenprocedure deel uitmaakt (anders krijg je geen certificaat). Bij audits wordt hier naar gekeken - en geen enkele auditor laat zich zo maar afschepen met de opmerking "Klachten? Die hebben we nooit!"

Dus als je in nette bewoordingen opschrijft waarom je ergens ontevreden over bent, voorzie ik geen problemen voor de relatie met die dealer. Als het een goeie is, dan grijpt hij de gelegenheid aan om te proberen je alsnog een tevredenstellend antwoord te geven: het probleem oplossen als dat kan, of uitleggen waarom het eventueel niet kan en dan liefst ook nog een of andere vorm van tegemoetkoming bieden (dat kan ook een excuus zijn).
Die klacht plus zijn reactie daarop kunnen zo het kwaliteitssysteem in - en daarbij is schriftelijk bewijs altijd sterker dan alleen maar gespreksnotities (want die zijn een stuk makkelijker te faken).

Als het daarentegen géén goeie dealer is, dan gaat er aan die relatie niet veel verloren - ik zou dan gewoon een andere zoeken. :pardon:
 

Hetzer

Forumguru
Voor wat het waard is, mijn F2 Monte Carlo met zelfde motorisering en bouwjaar, heeft het wel.
 

Captain Hook

Forumguru
FYI:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/augustus/controlesysteem-bandenspanning

Controlesysteem bandenspanning straks verplicht
Op alle nieuwe auto’s vanaf 2014
06 augustus 2013 - Vanaf 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die in 2014 voor het eerst op de markt komen, moeten zo’n voorziening aan boord hebben.
...


En in Duitsland is daar best al veel ophef over, omdat de bandenwissel van zomer/winter vaak wordt aangegrepen als excuus om de autorijder een duur (achteraf) bandenspanningscontrolesysteem op te dringen.

http://www.autobild.de/artikel/rdks-pflicht-ab-1.-november-2014-3735240.html
Jetzt wird Reifenwechsel richtig teuer
Ab 1. November 2014 müssen viele Autos eine Reifendruckkontrolle haben – der Reifenwechsel wird teuer. Fragen und Antworten zur neuen Vorschrift!
...

http://www.adac.de/infotestrat/adac...tem.aspx?ComponentId=220009&SourcePageId=6729
Seit 1. November 2014 müssen alle neu zugelassenen Pkw und Wohnmobile (bis einschließlich 2,5t zulässigen Gesamtgewichts) serienmäßig mit einem Reifendruck-Kontrollsystem ausgestattet sein. Das bedeutet, dass auf einige Autofahrer beim Winterreifenwechsel Mehrkosten von 300 bis 350 Euro zukommen.
Betroffen sind Fahrzeugbesitzer, deren Auto mit einem direkt messenden System ausgestattet ist. Hier wird beim Wechsel auf neue Winterräder ein zweiter Satz Sensoren notwendig.
 

Hetzer

Forumguru
Nieuwe modellen die voor het eerst op de markt komen sedert 2014.
Zegt in deze dus niets mbt de F2
 
Bovenaan Onderaan