Fabia 1.4 16 stationair probleem

Fabsko

Lid
Hoi,

Ik rijd nu zo'n jaar of 3 met een Fabia 1.4 16v combi van 2004.
Het laatste half jaar hebben we een probleem met de auto.
Het stationair toerental zakt na enige tijd weg, de auto gaat dan op drie cilinders lopen en het storing lampje knippert. Als je de auto uit zet en even wacht en opnieuw start dan loopt de auto weer normaal en brand het storing lampje continu. Na verloop van tijd gaat het lampje vanzelf weer uit.

Wat we al gedaan hebben:
* nieuwe bougies
* egr schoongemaakt en nagekeken
* nieuwe bobines
* injectorrail geruild met andere fabia
* carter ontluchting nagekeken (was schoon)
* gasklephuis schoon gemaakt en opnieuw ingeleerd

De motor loopt verder prima en met een klein beetje gas erbij (stationair) valt de auto niet in storing.
Af en toe (wanneer je een klein beetje gas geeft) schommelt het toerental een beetje niet meer als 500 toeren.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet wat dit is?

Alvast bedankt voor de moeite!
 

Joske

Forumguru
Hallo,

allereerst welkom op dit forum, we appreciëren het wel als nieuwe leden zich voorstellen op het forum :) = > http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/


Betreft je probleem, is de wagen al eens een keer uitgelezen op foutcodes? Zo ja, heb je die foutcodes ook opgeschreven?

Mss faalt de lambdasonde wel en loopt je auto te arm qua brandstofmengsel, dat moet wel uit foutcodes te halen zijn.
 

Wijnand850

Forumguru
Is de motorcode toevallig BBY of BBZ? Dan zou je moeten nagaan of de storing zich steeds voordoet bij dezelfde cilinder (uitlezen foutcodes). Is dat het geval dan zou het mij, gelet op wat je allemaal al gecontroleerd en vervangen hebt, niet verbazen als er sprake is van een zwevende klep. Dat is een kwaaltje van die motoren (helaas spreek ik uit ervaring) en toont zich precies op de manier die jij beschrijft.
 

Fabsko

Lid
Hallo,

allereerst welkom op dit forum, we appreciëren het wel als nieuwe leden zich voorstellen op het forum :) = > http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/


Betreft je probleem, is de wagen al eens een keer uitgelezen op foutcodes? Zo ja, heb je die foutcodes ook opgeschreven?

Mss faalt de lambdasonde wel en loopt je auto te arm qua brandstofmengsel, dat moet wel uit foutcodes te halen zijn.
Hallo,

allereerst welkom op dit forum, we appreciëren het wel als nieuwe leden zich voorstellen op het forum :) = > http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/


Betreft je probleem, is de wagen al eens een keer uitgelezen op foutcodes? Zo ja, heb je die foutcodes ook opgeschreven?

Mss faalt de lambdasonde wel en loopt je auto te arm qua brandstofmengsel, dat moet wel uit foutcodes te halen zijn.

Nope geeft alleen overslag cil 3 aan, verder niets.
 

Fabsko

Lid
Bij het uitlezen van de storing geeft de computer overslag cilinder 3 aan maar verder helemaal niets en ook de uitlaatgassen meting zijn goed (behalve als de auto op 3 cilinders loopt natuurlijk).
Het "zwevende klep"verhaal zou kunnen, ik heb altijd begrepen dat kleppen pas zouden kunnen gaan zweven bij hogere toerentallen... en dus niet stationair. Mocht dit het probleem zijn wat valt er dan aan te doen?

Mvg
 

Wijnand850

Forumguru
Nee, onze Ibiza (2007, 80k op de klok) had precies dezelfde verschijnselen en dezelfde foutcode, juist bij stationair toerental. Op toeren merk je het bijna niet. Kort gezegd: het motormanagement schakelt de inspuiting van een cilinder af als er afwijkingen worden geconstateerd. Na een tijdje probeert 'ie het weer en als de klep dan weer normaal meedoet gaat op een gegeven moment je lampje ook weer uit. Onze garage (vag specialist) kwam er in eerste instantie ook niet uit, maar heeft na contact met Pon de diagnose kunnen stellen.

De oplossing is de kop lichten en de klep(pen) vervangen. Maar controleer voor je dat doet wel hoe het onderblok er aan toe is. Die motoren hebben (zo gaf Pon aan) namelijk nog een kwaaltje: gebroken zuigerveren. Dat bleek na endoscopisch onderzoek bij de onze ook het geval (cilinderwand beschadigd). De motor gebruikte op dat moment nog geen olie, maar dat zou niet lang meer duren. Wij hadden dus nog maar één optie: een andere (lees: nieuwe) motor. Een blok van de sloop had geen zin gelet op de reputatie van deze blokken. Dat heeft ons doen besluiten (en dat deed goed zeer omdat de auto er werkelijk als nieuw uitzag) om de auto te verkopen (er rijdt nu iemand in Polen in een schitterende Ibiza, met een motor die af en toe niet wil). Hopelijk valt het bij jou mee!
 

milanseegers

Forumguru
@Fabsko ik heb precies hetzelfde probleem. De oorzaak bij mij door verlies aan compressie door een zwevende/verkoolde/niet goed sluitende uitlaatklep. Rijd er al een tijdje mee rond. Probleem treed ± 1 keer per week op en wordt niet erger. Even aan en uit en hij loopt weer goed. Stationair loopt hij altijd een tikkeltje onregelmatig.

Middels een compressie meting met/zonder olie kun je achterhalen of het de kleppen betreft of het onderblok (zuigerveren) die mogelijk lage compressie falen veroorzaken..
 

turboturbo

Forumguru
Oei dat is voor het eerst dat ik hier lees over dergelijke serieuze problemen met de 16V motoren....?

Gebroken zuiger veer heb ik een keer met m'n scooter gehad, volgens mij. Krassen in de splinternieuwe cilinder (want oude had te weinig compressie) en natuurlijk de vraag: waar is dat veertje gebleven in het blok? Komt die ooit nog ergens opduiken op een ongewenst moment.
 
Bovenaan Onderaan