Fabia 1.4 16v 100pk valt spontaan uit

Hallo mensen,

Ik heb een vreemd probleem met mijn Fabia. Tijdens een rit valt zomaar m'n gehele gasrespons weg en moet ik de auto dus uit laten rollen. Hierbij branden mijn EPC, ASR en Check Engine lampje. Wanneer ik bijna tot stilstand kom, gaat het lampje van de accu ook nog vrolijk aan.

Soms start de Fabia meteen weer, soms moet ik het ook wel 10x proberen. Ik heb de Fabia al uit laten lezen, maar de garagist geeft aan dat er geen storing in staat en ze de auto dus langer willen hebben voor een totale controle.

Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat dit kan veroorzaken, en misschien weten jullie of en hoe ik iets kan uitsluiten.

Informatie over de auto:

Skoda Fabia
Bouwjaar: 2001
Motor: Benzine 1.4 16v 100pk
Km-stand: 215.000km

Eerder heb ik al een storing in mn 2e lambdasonde gehad, maar deze geeft 1x in de maand ongeveer een storing, geen idee of dit er mee te maken heeft.

Gr. Geert-Jan

Joske

Forumguru
Wat is de staat van de accu? Is die al eens uitgemeten?

Ik heb de Fabia al uit laten lezen, maar de garagist geeft aan dat er geen storing in staat en ze de auto dus langer willen hebben voor een totale controle.

En geen foutcodes? Lijkt mij sterk.. (ik zeg niet dat het niet kan é, maar vind het maar vreemd)

misschien eens een second opinion bij een andere garage?

Cordoba

Forumguru
Allereerst heeft de garagist apparatuur die ook foutcodes leest die specifiek voor de Vag-groep zijn? Met algemene uitleesapparatuur mis je namelijk de merkspecifieke foutcodes, dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Verder zou ik de staat van de bougies laten checken (versleten bougies kan een gedrag dat hier op lijkt veroorzaken).

Degids

Lid
Dit soort gedrag heb ik al bij meerdere merken auto's gezien waarbij het lag aan de krukaspositiesensor.
Kan hier misschien ook het geval zijn?
Uitvallen gebeurt dan bij een warme motor.

Ronnie

Forumguru
Contactschakelaar blokje vervangen.
Bij defect aan nokkenas of krukas sensor zal de motor in de noodloop gaan. ....

Waarschijnlijk was het het relais van de brandstofpomp. Deze is vervangen en tot zover gaat het goed. Hopen dat het hier bij blijft

ronald_j

Actief lid
wordt er dan niet een foutcode gelogd dat de brandstofdruk te laag is?
Ik heb weleens een defecte krukassensor gehad op mijn Fabia. Symptomen waren dat de motor op de snelweg even een seconde wegviel. Daarna ging hij gewoon verder alsof er niets gebeurd was. Geen foutcodes gelogd. Tijdens deze dip zag ik ook dat de toerenmeter uitviel. Maar ASR en EPC heb ik niet gezien. Deze zijn aan als het contact aan is en de motor uit. Misschien dat de ECU dit gewoon ziet als het stoppen van de motor. In dat geval zou het kunnen dat het contact tijdelijk uitgevallen is.

Spierings

Forumguru
Op deze motoren zit meen ik geen brandstofdruksensor, dus kunnen er ook geen storingen van opgeslagen zijn....

ronald_j

Actief lid
Dat verandert de zaak. Dan zou het kunnen. Zeker als de brandstofdruk dan snel wegvalt. Anders zou je misschien nog andere meldingen krijgen.

Bovenaan Onderaan