Fabia 1.4 16v (2004) loopt zeer onregelmatig

JoDJo

Nieuw lid
Halo daar!
ik rij nu bijna een jaar in mijn Fabia 1.4 16v (op gas) en deze loopt zeer onregelmatig! Zo wel op benzine als op gas, dit is vooral bij lage toeren en stationair. Houdt in het begin in en bij 2000 toeren rij hij perfect.. Ik heb nieuwe (gas) bougies gekocht en alle vier de bobines laten vervangen. Mijn gasklephuis laten schoon maken. Die hielp allemaal niets! Nu heb ik ik op de sloop mijn gasklephuis laten vervangen en nog steeds geen verschil. Ook gaat mijn motormanagement lampje steeds branden, en soms gaat deze weer uit. Heel vervelend, hoop dat iemand mij hier mee zou kunnen helpen...??!!

De Fabia is altijd dealer onderhouden geweest en alles is altijd netjes gedaan en vervangen.
Ben ook bij de dealer langs geweest en die waren niet echt hulpzaam, vroeg of hun meer van dit soort problemen tegen kwamen, hij zei dat het waarschijnlijk komt omdat ik op gas rij. En dat dit altijd problemen veroorzaakt.. Dit slaat echt nergens op. Rij al jaren gas, heb nog nooit dit soort problemen gehad...

Ik ben verder echt super blij met de auto hij rijd heerlijk en ligt lekker op de weg.
maar wordt hier nu wel een beetje gek van, het wordt ook alleen maar erger.

Vol verwachting klopt mijn hart...;)
 

Cordoba

Forumguru
Met een auto op gas, moet je ook bij de gasspecialist zijn, die weten en kunnen veel meer dan de dealer met gasbakken. Overigens heb je dezelfde problemen ook als je overschakelt op benzine?

Is de auto ook uitgelezen op foutcodes? Ik ga er vanuit dat bobines, bougies en gasklep in orde zijn (al gebeurt het soms dat een nieuwe bougie of bobine ook niet goed is). Ik denk aan problemen met de lambdasondes, mogelijk dat die niet goed kunnen meten (gebeurt vaker bij rijden op gas) en dat daardoor de brandstofregeling foutief wordt ingesteld. (kan een foutcode geven, die aangeeft dat de katalysator kapot is, maar dat hoeft niet te kloppen)
 

Chatslet

Forumguru
Ik zou ook eens naar het inlaattraject kijken. Misschien een verstopt filter. Er kan ook een lek zijn waardoor er valse lucht aan wordt gezogen.
 

Ronnie

Forumguru
Het meeste is al vervangen, lees ik.....
Benzine/LPG maakt niet uit, dus de brandstof en gasinjectoren kun je ook uitsluiten.
Blijfter inderdaad niet veel over dan de 2 lambdasondes, ook zou ik de toerentalsensor eens checken.....
Succes!
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie: daar heb ik inderdaad overheen gelezen dat gas/benzine niet uit maakt.

@Deusjevo: de Skodablokken (MPI's) hebben bougiekabels, de 1.4 16V blokken (dus de echte VAG-blokken) hebben steekbobines en geen bougiekabels.
 

JoDJo

Nieuw lid
Thx!!
Ik heb de auto laten uitlezen, zal de codes nog ff checken en online zetten.
misschien stomme vraag... Maar waar zitten de lambdasones eigenlijk??

de bougies en bobines zijn nieuw, alleen het gasklephuis niet, ik las ook ergens iets over dat er koolstof aanslag zat op het staafje/buisje van het gasklephuis en toen deze schoon was gemaakt alles weer goed was, ( hij had de zelfde probleem). Weet iemand welk staafje/stangetje/ buisje hier bedoeld word...?!

en als ik m'n gaspedaal snel intrap dan houd ie ook even in, is dan wel net of het blok ergens vals lucht aanzuigt, weet alleen niet, omdat hij dat doet door slechte verbranding of echt vals lucht aanzuigt...?

ben in ieder geval blij dat ik het hier kan bespreken, aan gezien ik tot nu toe niet echt verder kom..!

En idd hij heeft niets met het gas te maken, auto doet het precies het zelfde op benzine...

moet ook wel zeggen dat ik m'n motor wat meer vind tikken, dat je de kleppen wat meer hoort, zal een deze dagen weer olie en filter laten vervangen, misschien dat weer wat scheelt is wel wel 15.000 km geleden..

alvast bedankt!
 

JoDJo

Nieuw lid
Ps; en waar zit het toerental censor? Garage zie dat het ook misschien nokkenas censor kon zijn, maar hij start zonder enkel probleem.

het is ook zo dat er soms lijkt alsof er niets aan de hand is, maar dit gebeurt niet vaak...
 

Cordoba

Forumguru
Jouw motor heeft 2 lambda-sondes (sommigen hebben er vier): één in de uitlaat tussen motorblok en katalysator om te meten wat er in je uitlaatgassen zit, de 2e zit in je uitlaat ná de katalysator en die meet ook je uitlaatgassen. Door het verschil tussen beide lambdasondes te bekijken weet je of de katalysator goed werkt. Bovendien stuurt de ECU de hoeveelheid brandstof bij aan de hand van de samenstelling van je uitlaatgassen (dus de metingen van de lambda-sondes).

Overigens is het sensor: een censor die regelt de censuur. ;)

Gasklephuis is een soort doos waar de inlaatlucht door heen gaat, en daar loopt een as doorheen om de gasklep te verstellen (van stationair naar vol gas). Als er op de wanden van die 'doos' een dikke laag drab komt te zitten, dan kan de gasklep niet goed meer dicht (stationair dus) en moet de dichtstand aangepast worden. Als je het gasklephuis en de gasklep schoonmaakt moet je die open en dicht stand weer aanpassen omdat ie in één keer goed open en dicht kan. (systeem past het zelf langzamerhand steeds een beetje aan, zogenaamd zelf-lerend)
 
Bovenaan Onderaan