Fabia 1.4 16v 55kw start moeilijk

sirWard

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik rij al enkele jaren verder met de wagen van mijn grootvader, een Skoda Fabia uit 2004, 1.4 16v 55kw. Helaas merk ik de laatste tijd wat problemen op, ondanks het laatste onderhoud van de garage (ik tik nu de 130.000km aan).

-> Onregelmatig start de motor vlot of net helemaal niet goed. Een goed jaar terug heeft de wagen een nieuwe autobatterij gekregen, dus ik vermoed dat daar het probleem niet ligt. Ik hoor de startmotor, maar verder krijg ik er geen leven in tot ik pomp met het gaspedaal. Na enkele pogingen start hij uiteindelijk wel met horten en stoten (even goed gedoseerd gas geven zodat hij alsnog in gang schiet en niet stilvalt bij het opstarten).

Nu moet ik wel zeggen dat ik al een tweetal keer heb moeten ervaren dat de wagen, zonder het gaspedaal aan te raken, vanzelf een variërende toerental had (klimmen/dalen, hangen rond de 2000 toeren,..). Ook is eens het geel motorsymbool beginnen branden, maar dat verdween vanzelf opnieuw om later terug te komen en nu weer een tweetal weken te zijn verdwenen.

Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen? Bougies werden bij het laatste onderhoud als ik mij niet vergis nog vervangen, alsook de filters.

Ik zie geen patroon waar de koude of vochtigheid mee te maken zou kunnen hebben. Gisteren nog het ijs van de voorruit staan krabben 's ochtends en vlot kunnen vertrekken, maar 's avonds in het zonnetje wou de Fabia na een 3-tal mislukte startpogingen pas draaien. :(

Ik heb nog niet gelet of de auto bij het openen van de deur zijn benzinepomp (?) laat functioneren. Ik las hier in een ander topic dat dat eventueel ook en oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!

Noord26

Forumguru
Een accu van een jaar kan zo maar eens niet goed zijn hoor. Heb je hem door laten meten? Vooraan beginnen zou ik denken en niet zo maar iets aan nemen!

sirWard

Nieuw lid