Fabia 1.4 16v 55kw start moeilijk

sirWard

Nieuw lid
Hallo iedereen,


Ik rij al enkele jaren verder met de wagen van mijn grootvader, een Skoda Fabia uit 2004, 1.4 16v 55kw. Helaas merk ik de laatste tijd wat problemen op, ondanks het laatste onderhoud van de garage (ik tik nu de 130.000km aan).

-> Onregelmatig start de motor vlot of net helemaal niet goed. Een goed jaar terug heeft de wagen een nieuwe autobatterij gekregen, dus ik vermoed dat daar het probleem niet ligt. Ik hoor de startmotor, maar verder krijg ik er geen leven in tot ik pomp met het gaspedaal. Na enkele pogingen start hij uiteindelijk wel met horten en stoten (even goed gedoseerd gas geven zodat hij alsnog in gang schiet en niet stilvalt bij het opstarten).

Nu moet ik wel zeggen dat ik al een tweetal keer heb moeten ervaren dat de wagen, zonder het gaspedaal aan te raken, vanzelf een variërende toerental had (klimmen/dalen, hangen rond de 2000 toeren,..). Ook is eens het geel motorsymbool beginnen branden, maar dat verdween vanzelf opnieuw om later terug te komen en nu weer een tweetal weken te zijn verdwenen.

Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen? Bougies werden bij het laatste onderhoud als ik mij niet vergis nog vervangen, alsook de filters.

Ik zie geen patroon waar de koude of vochtigheid mee te maken zou kunnen hebben. Gisteren nog het ijs van de voorruit staan krabben 's ochtends en vlot kunnen vertrekken, maar 's avonds in het zonnetje wou de Fabia na een 3-tal mislukte startpogingen pas draaien. :(

Ik heb nog niet gelet of de auto bij het openen van de deur zijn benzinepomp (?) laat functioneren. Ik las hier in een ander topic dat dat eventueel ook en oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!
 

Noord26

Forumguru
Een accu van een jaar kan zo maar eens niet goed zijn hoor. Heb je hem door laten meten? Vooraan beginnen zou ik denken en niet zo maar iets aan nemen!
 

sirWard

Nieuw lid
Ik heb hem nog niet laten doormeten, maar op het eerste zich zie ik toch niet de verschijnselen als toen ik de pechverhelping moest laten aanrukken die de batterij toen ten dode had opgeschreven (ttz. doorgemeten, startkabel en vervolgens zelf gereden richting garage om een nieuw exemplaar te plaatsen).

Bovendien rij ik dagelijks toch vrij grote afstanden. Ook zag ik op een snelle visuele controle geen problemen (als in het controlelampje in de batterij - als dat tout court betrouwbaar kan zijn) en zie ik geen verklaring tussen de batterij en de variërende toerental tijdens het draaien van de motor (1-maal tijdens het rijden :-/, 1-maal na het starten van de motor wachtende op de passagier).

Maar ik neem jouw opmerking sowieso mee. :-)
 

Joske

Forumguru
met andere woorden (althans mijn interpretatie) komt er te weinig brandstof toe wanneer je wilt starten. Het mengsel is dus te arm. De brandstofpomp is inderdaad eentje waar ik in eerste instantie aan moet denken, alsook de luchtmassameter. Is de wagen al eens op fouten uitgelezen?
 

turboturbo

Forumguru
Idd eerst fouten uitlezen. Als het motorstoringslampje brandt (of heeft gebrand) moeten er codes opgeslagen zijn.

Pas dan verder zoeken. Wil of kan je dat niet, dan zou ik een gooi doen naar het gasklephuis. Die (laten) reinigen is sowieso geen overbodige luxe.
 

sirWard

Nieuw lid
De wagen is nog niet uitgelezen geweest. Hopelijk kan die nog een 10-tal dagen stand houden, ik heb een afspraak gemaakt met de garagist in ieder geval. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast voor de antwoorden!
 

Cordoba

Forumguru
In dit geval lijken de symptomen niet op een accu-probleem te wijzen, maar veel garages hebben er een handje van om een accu met te weinig capaciteit te monteren, omdat dit goedkoper is. Dat de accu daardoor te hard moet werken en met een paar jaar weer aan vervanging toe is, vinden ze prima, kunnen ze opnieuw geld verdienen.

Zoals al door anderen gezegd, eerst uit laten lezen op foutcodes (en vraag om het NUMMER van de foutcode, omschrijving kun je dan zo opzoeken, alleen een omschrijving van de foutcode geeft vaak verwarring omdat verschillende foutcodes vaak omschrijvingen hebben die op elkaar lijken, maar wel andere oorzaken).

Persoonlijk denk ik op basis van je klachten vooral aan een kapotte temperatuursensor (registreert niet goed de temperatuur, waardoor ie de verkeerde hoeveelheid brandstof inspuit) of aan problemen met de LMM (luchtmassameter) waardoor ook de verkeerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
 

piair1982

Forumguru
Gasklephuis moet gereinigd worden en opnieuw ingeleerd worden.

Dat moet bij elke 60000 km gebeuren. Wellicht dat dit met de laatste beurt niet gedaan is?
 
Bovenaan Onderaan