Fabia 1.4 Comfort 68pk / 50KW (benzine) Tunen

Hey allemaal,

Ik heb een vraagje, sinds gisteren ben ik in bezit van een Fabia 1.4 Comfort 68pk / 50KW (benzine).

Ik heb inmiddels begrepen dat het mogelijk is om de auto te (chip)tunen.
"Tuning is geen probleem, deze levert u 10% vermogenswinst op.
Ook de motor zal sneller reageren, en het 80 tot 120km gebied wordt sterker. De brandstofbesparing bij non-turbo benzine motoren is minimaal."
Ergens anders las ik dat ik van 68 naar 76 pk en van 120Nm naar 133Nm zou kunnen gaan

Om dit te laten doen ben ik tussen de €300 en €400 kwijt (afh van waar ik het laat doen)

Zijn de voordelen hiervan noemenswaardig? Of heeft iemand dit laten doen bij een dergelijke auto?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou ff de zoekfunctie gebruiken want ik weet zeker dat we dit al eens eerder besproken hebben. Wel kwamen we toen tot de conclusie dat het voor een benzinemotor zonder turbo niet echt zinvol is. Zeker niet voor wat je er voor betaald.

Kijk eens hier.
En deze.
 
Ik had inderdaad al wat gezocht, beide threads heb ik gezien en gelezen. Ik kwam hierbij echter niet tot een duidelijke conclusie. Bovendien betreft de ene een auto op LPG wat volgens mij een andere uitwerking kan hebben. De andere thread betreft een auto die sowieso al 100 pk heeft. De vraag is dus meer of er mensen zijn met een 1.4mpi benzine motor die er ervaring mee hebben of er iets over gehoord hebben.

het aantal pk's is +5,44% (van 68 naar 76ok) en vermogen is +15,6% (van 120 naar 133Nm). En inderdaad het is een boel geld (zeker na een aankoop) maar als het (duidelijk) merkbaar is, misschien toch het overwegen waard.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou, voordat je iets laat tunen, eerst eens goed meten hoeveel pk's je motor nog levert. Dan heb je in ieder geval een begin waarde als je gaat tunen. Zie bv de Autoweek nummer 6.
 
bedankt voor jullie reacties.
met meetbaar alleen schiet je natuurlijk weinig op.
dus bedankt voor de tips allemaal, houdt de centen hiervoor maar in mijn zak.
 

frieksk

Nieuw lid
Je gaat betalen voor de chip. Je krijgt er wat extra pk's en wat koppel voor in de plaats. Paar maanden later krijg je een kapot koppeling, daarna de bak en daarna de diffrentieel. Je kan een motor zonder probleem chippen waar dat is nefast voor de rest van de aandrijflijn, die daarvoor niet gemaakt is. Je kan natuurlijk ook geluk hebben ...
 
bedankt voor je reactie frieksk, maar zoals ik al schreef heb er inmiddels maar vanaf gezien. het minimale resultaat voor toch een berg centjes vind ik het niet waard. het enige dat ik misschien eens laat doen is de motor iets rijker laten afstellen tussen de apk's in ivm het rustig stationair lopen.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb me er ook een tijdje in verdiept, en ben eigenlijk nooit echt duidelijk tot een conclusie voor mezelf gekomen.
Maar wat Friesk schrijft over kapotte aandrijlijn en dergelijke, dat valt echt heel erg mee.
Denk maar na, de fabriek gebruikt enorm grote toleranties in de vermogens die de aandrijflijn aankan, al is het maar om de verschillende rijstijlen van mensen op te kunnen vangen. Ik durf te zeggen dat een auto met standaard om maar iets te noemen 80 pk met gemak ook 100 pk aankan.
Wat daarna telt is, hoe ga je na de vermogenstoename met de auto om, ga je m ineens als rally-auto gebruiken, of blijf je normaal rijden maar benut je het extra vermogen enkel om een keertje sneller in halen, of met lagere toeren te kunnen rijden vanwege het koppel dat eerder vrijkomt. Je kan ook een eco-tuning overwegen, dat levert je een klein aantal pk's op, maar zou vooral het brandstofverbruik positief moeten beinvloeden.
Kortom, ondanks het niet al te grote verschil in standaard of gechipped, ik vind het nog steeds het overwegen waard, het zijn niet zulke enorme waardes als bij een tdi, maar ik denk dat het zeker wel voelbaar is.
Ik ben er in ieder geval nog niet uit, en zeg ook zeker nog geen nee.
 

___JC___

Forumguru
Gezien het kleine verschil wat je krijgt kan je het denk ik vergelijken met de prestaties in je eentje erin of met een pasagier. Als je daar ook verschil tussen voelt dan is het misschien de euro's waard. Ik zet er persoonlijk een heel groot vraagteken bij.
 

joergarms

Senior Member
Ik zie jouw vraagteken nergens, is het wel groot genoeg:D:D
Enne, wat is een Octavia roet-edition? Krijg je daar subsidie voor in NL? haha.

Ik denk dat ik het voor koppel en pk's gewoon maar bij de auto's van m'n werk hou. Daar kan niemand tegenop, zelfs niet met een 3dubbele chiptuning.
 

___JC___

Forumguru
Ik zie jouw vraagteken nergens, is het wel groot genoeg:D:D
Enne, wat is een Octavia roet-edition? Krijg je daar subsidie voor in NL? haha.

Ik denk dat ik het voor koppel en pk's gewoon maar bij de auto's van m'n werk hou. Daar kan niemand tegenop, zelfs niet met een 3dubbele chiptuning.

Een Octy roet edition daar zit een chip in die WEL wat doet. Overigens wat het roet niet genoeg voor een afkeuring bij de APK tot mijn verbazing. Enuh, tegen die auto's van je werk daar durf ik zelfs in jouw ongechipte 1.4 nog wel een 0 naar 100 sprint tegen te doen.
:grin:
 

joergarms

Senior Member
Een Octy roet edition daar zit een chip in die WEL wat doet. Overigens wat het roet niet genoeg voor een afkeuring bij de APK tot mijn verbazing. Enuh, tegen die auto's van je werk daar durf ik zelfs in jouw ongechipte 1.4 nog wel een 0 naar 100 sprint tegen te doen.
:grin:


0 naar 100 wel ja, aangezien een trekker op 90 km/h begrensd is;)
Maar tot zo'n 70 km/h legt menig auto het toch af. Maar dat is ook logisch met zo'n 2000 Nm en rond de 7000 kilo eigen gewicht. Maar laten we niet teveel afdwalen, anders krijgen we nog commentaar van de andere forumleden dat we totaal niet on-topic bezig zijn.
 

octaviabas

Senior Member
Je gaat betalen voor de chip. Je krijgt er wat extra pk's en wat koppel voor in de plaats. Paar maanden later krijg je een kapot koppeling, daarna de bak en daarna de diffrentieel. Je kan een motor zonder probleem chippen waar dat is nefast voor de rest van de aandrijflijn, die daarvoor niet gemaakt is. Je kan natuurlijk ook geluk hebben ...

*verslikt zich

Het gaat hier om een 1.4 non turbo 4cill.
STEL dat je er 10% bij zou krijgen, is dat 6,8pk en 12nm.
daar gaat echt niets sneller van stuk.

zou je er nu geld aan uitgeven en een turbo/compressor/g-lader/nos/whatever erop bouwen , ja dan gaat het stuk.....
 

joergarms

Senior Member
Inderdaad, na het tunen zal er echt niets eerder kapot gaan, want er zitten al zulke ruime marges in de fabrikatie van de materialen dat die paar pk en dat beetje koppel extra de boel echt niet zullen kapot draaien.
 
Bovenaan Onderaan