Fabia 1.4 DOHC foutcode P0420

pa3jem

Nieuw lid
Mijn uitlaat was lek en daarvoor moest het eerste deel van de uitlaat vervangen worden, inclusief de katalysator.

Maar nu brand nadat alle testen tijdens het rijden zijn gedaan het MIL lampje.
Die kan ik dan zelf weer uitlezen met een ieasy320 en geeft de foutcode P0420 $10
Generic: Efficiënte katalysator onder de minimum waarde (Bank2)1

De auto is 16 dus geen originele uitlaat laten monteren. Volgens de Kwikfit is er niets aan de hand, de waarden van de gasmeting zijn goed en de uitlaat lekt niet.

Met uitlezen krijg ik de volgende waarden (is met koude motor)
DCT-CNT = 1
FUELSYS1 = CL
FUELSYS2 = --
LOAD_PCT(%) = 27.8
ETC(GRADEN C) = 42 (koude motor)
SHRTFT1 (%) = 27.8
LONGFT1(%) = -17.2
MAP(kPa) = 34.0
RPM(rpm) = 1096
VSS(km/h) = 0
SPARKADV = 9.0 graden
IAT = 23 graden
TP(%) = 5.9

O2SLOC = B1S12--B2S---- (geen idee wat dit zegt)
O2B1S2(V) = 0.340 bij een warme motor is dit hoger ongeveer 0.850

SHRTFTB1S2(%) = 0.0
EQ_RAT11 = 0.995

O2S11(mA) = -0.023

Wat opvalt is de lucht die van de uitlaat komt. Dat kan zijn dat de uitlaat nog nieuw is maar het valt gewoon op.

Heeft iemand een goede tip om dit probleem op te lossen?
 

pa3jem

Nieuw lid
Misschien goed om nog even toe te voegen dat ik voor deze foutcode ook nog een P0110 heb gehad. IAT sensor. deze is vervangen en die code is nu weg. Maar hebben deze invloed op elkaar?
 

Tees

Donateur
1 4 16V is de meer gebruikelijke naam voor de 1.4 DOHC. En deze heeft 2 lambda sensoren. Mijn ervaring (zowel zelf als hier gelezen) is dat meestal de achterste kapot gaat, en die is gelukkig ook het makkelijkste te vervangen.
 

pa3jem

Nieuw lid
Ik ga op zoek naar de sensor, als deze erin zit meld ik mij weer.

Sensor 1 is vanuit het motorcompartiment te benaderen. sensor 2 zit midden onder de auto.
Sensor 1 kun je zo bij, maar voor sensor 2 moet de auto toch echt omhoog.
 

pa3jem

Nieuw lid
Even een terugkoppeling op dit topic. De sensor achter de katalysator was even onderweg. Deze is vervangen maar als je geen brug tot je beschikking hebt is dit even lastig. Op diverse plekken kunnen lezen hoe gevoelig deze sensor is voor beschadiging. De verpakking laat ook niets te wensen over.

Beschermkap tot het laatste moment laten zitten en dunne schone handschoenen aan om te voorkomen dat er handvet op het uiteinde van de sensor komt.

Duidelijk is waarom met het vervangen van de katalysator deze sensor kapot gaat.

Sensor vervangen en waarden uitgelezen met de OBDII computer. Bij stationair toerental is met een koude motor duidelijk te zien dat de ECU aan het regelen is. Beetje gast erbij en je ziet ook een duidelijke regeling die ik bij de oude sensor wel mis.

Kortom de motor is nu door de testcyclus heen en alles staat op groen. Probleem is opgelost.

Bedankt voor de tips en het meedenken.
 
Bovenaan Onderaan