Fabia 1: acculampje springt aan bij noodstop en gaspedaal reageert niet!

tcf

Lid
Goedenavond.

Gisteren de winterbandjes gemonteerd onder de Fabia van mijn vrouw.
Vandaag de eerste echte noodstop met deze banden gemaakt op nat wegdek en het volgende gebeurde:
Volgens mijn vrouw maakte ze een noodstop op de linkerrijstrook ivm plotseling stilstaande auto voor haar.
De Fabia slipte volgens haar erg waarop ze vervolgens tot stilstand kwam. Toen ze wilde optrekken lukte dat niet: het acculampje brandde en het gaspedaal reageerde niet op intrappen. Dus via de koppeling op laten komen naar de vluchtstrook gereden.
Auto opnieuw gestart na paar minuten en werkte weer als vanouds..

Wat zou dit kunnen zijn? Soort noodloop? Toeval dat gisteren de winterbanden eronder zijn gegaan.

Ronnie

Forumguru
Als de auto slipte is dus het ABS niet in werking getreden, hoofdzekering (op de accu) gesprongen? Na zo'n voorval gaat de motor in de noodloop en reageert mondjesmaat.
Na een reset (opnieuw starten) wordt de fout weggeschreven in het geheugen en start de motor weer normaal.
Even de zaak uit (laten) lezen zal uitsluitsel geven..........

tcf

Lid
Dank voor reactie Ronnie, ik weet eerlijk gezegd niet eens of deze auto wel ABS heeft. Ik zal hem zelf van de week even uitlezen, ik heb een OBD uitlezer.

turboturbo

Forumguru
Volgens mij hebben alle Fabia's standaard ABS. Maar je kunt het terugvinden via de codes op de sticker (onder het tapijt links in de kofferbak of in je boekje) of via Carbase.nl / Autoweek?

Antera

Donateur
tja dan is het wachten of het nog een keer gebeurd. Maar verder doet de auto wel wat ie moet? kan idd zijn dat door het plotseling op de rem en de koppeling niet ingetrapt dat de auto daar even moeite mee had softwarematig en dat dat na de herstart opgelost en weer gereset is

Antera

Donateur
als jouw auto geen abs heeft dan denk ik dat het komt omdat je niet ontkoppeld en dan de wielen en dus ook de motor spontaan worden stil gezet en de motor dus als het ware uitvalt, Dan gat ook het accu lampje branden omdat deze niet meer laad. Of liep de motor nog wel gewoon?

tcf

Lid
Motor liep volgens mijn vrouw niet meer (die reed ermee).

Inmiddels wel wat startproblemen met de auto.
Althans..hij start wel ( duurt wel even ) maar direct daarna schommelt het toerental enorm tussen bijna 0 en 1100 a 1200 toeren.
Bij even gas geven is het probleem ineens opgelost en draait de motor weer als vanouds.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Bovenaan Onderaan