fabia 1 autogas, 1.4 foute olie

Jacala

Nieuw lid
Hoi!

Op vakantie, 10.000 km terug heb ik de foute olie in het blok gegooid, 15W40. Vandaag kwam ik hier achter, het olielampje sprong aan en daarbij ging bij mij ook een lampje branden dat de oude auto 15w40 gebruikte maar dat ik het van de skoda niet zeker wist. De olie stond zeer laag en nadat ik had opgezocht welke olie er in moest schrok ik even.

Vandaag heb ik direct de olie gewisseld met de juiste olie en tevens het oliefilter vervangen.

Hij loopt zeer stil (dat deed hij met de slechte olie ook trouwens) en hij lijkt gewoon probleemloos te rijden.

Ik heb een testritje gemaakt en dit lijkt allemaal prima. Alleen soms springt het olielampje een kwartseconde aan. Vooral tijdens het optrekken.

Ik heb het proberen na te bootsen, met lage toeren optrekken, met hoge toeren optrekken, doortrekken enz enz. Maar ik kan niet precies vinden wanneer het gebeurd.

Is het een typische kwaal van de fabia of moet ik me ernstig zorgen gaan maken?

In het kort: lang gereden met foute olie maar hij rijd prima, olie gewisseld enz maar heel soms springt het olielampje een kwartseconde aan. Wat is de veiligste stap om nu te nemen?

 

turboturbo

Forumguru
Er moet 10W40 in een Fabia type I geloof ik, dat verschilt toch niet zo heel erg veel van wat je erin hebt gegooid?

Wat eerder zorgelijk is, is dat het oliepijl zo vreselijk laag kwam te staan. Dat kan te maken hebben met verkeerde of bijv. veel te dunne olie, maar 15W40 is volgens mij juist iets dikker (correct me if i'm wrong)

Ik zou het de komende periode nauwlettend in de gaten houden, het oliepijl, of het tussentijds nog zakt.

Dat het olie lampje gaat branden, kan te maken hebben met dat de sensor (?) toch af en toe (nog) denkt dat er te weinig olie in het carter zit, of dat er af en toe oliedruk wegvalt. Zit de dop er bijv. goed op? Is de dop zelf nog wel goed?

Welk olie lampje bedoel je, de rode of de oranje? Met 'de oude auto' bedoel je vorige auto?
 

Wild Chocolate

Senior Member
De waarde voor de "W" is de viscositeit in koude toestand. De waarde na de "W" is de viscositeit bij bedrijfstemperatuur. 15W40 is dus koud iets dikker (viskeuzer) dan 10W40. Vooral bij koud weer zal de smering dus iets slechter geweest zijn, tijdens de opwarmfase. Op bedrijfstemperatuur is hij in dit geval hetzelfde. Zou me er geen zorgen om maken. Zeker gezien het feit dat je er vooral in de zomer mee gereden zal hebben.
 

Ronnie

Forumguru
Wat is het bouwjaar, motorcode? (staat op de sticker links achterin de kofferruimte onder de mat)
 

Cordoba

Forumguru
Topic starter rijdt wel op gas, dus dat is ook nog een klein nadeel bij de smering (bij koude motor is de smering minder omdat de olie iets te dik is, terwijl bijvoorbeeld de kleppen wat meer temperatuur voor de kiezen krijgen bij LPG.

Bij sommige auto's zit soms het zeefje voor de leiding naar de oliepomp redelijk dicht met vuil. Misschien verstandig om carter te checken op vervuilde oliekoek. Dit hoeft niet van de verkeerde olie te komen, maar kan gewoon een opstapeling zijn gedurende de levensduur van de auto. Dikke olie komt nog iets lastiger door een half verstopt zeefje, en dat zal het probleem iets verergeren. Olie verversen lost niet de alle zooi in het carter op.
 

Erik_NL

Forumguru
oliepeil de komende maanden extra regelmatig controleren en naar bevind handelen zoals beschreven
 

turboturbo

Forumguru
Maar @Cordoba, gas auto's rijden de eerste koude km's toch op benzine, totdat de motor 'warm' is? Natuurlijk is 'warm' genoeg voor gas, nog lang niet 'warm' genoeg voor de olie goed op temperatuur te zijn, dus ik zie je punt wel....
 

Cordoba

Forumguru
LPG auto's starten inderdaad op gas, maar de snelheid van het overschakelen is per systeem nogal verschillend. Ik heb ook systemen gezien, die na 10-20 seconden al overschakelen op benzine, sommige systemen zijn zo snel dat je geen 10 meter op benzine rijdt, maar dan is je motor natuurlijk nog lang niet op temperatuur.

Tenzij ik me gigantisch vergis, en die auto zo snel overschakelden omdat ze niet helemaal koud waren bij de start.
 

Chatslet

Forumguru
Je zou eens iets als engine flush oid kunnen overwegen. Dat mik je voor de oliewissel in het carter en dan even 10 a 15 minuten stationair laten draaien en vervolgens olie wisselen.
 
Bovenaan Onderaan