Fabia 1 Combi

Jeroenert

Actief lid
Beste lezers,

Ik heb een aantal dingetjes aan mijn Fabia 1 (1.4 100pk, Elegance, uit 2006) waarover ik graag wat ervaringen van andere bestuurders wil weten.

Ik heb die van mij afgelopen vrijdag opgehaald en met onderstaande punten kan ik binnenkort terug komen bij de dealer maar in de tussentijd ben ik wel benieuwd wat er aan de hand kan zijn met mijn auto.

  • Bij het optrekken met de airco aan, vooral op lage toeren, hoor ik een harde zoem bij de motor vandaan komen. Als ik de airco uitzet is het geluid ook meteen weg. Dit is de ene dag wel en de andere dag weer niet. Is dat een vaker voorkomend probleem?
  • Bij de ene drempel hoor ik een zwaar piepend/drukkend geluid, bij de andere drempel niet, onafhankelijk van de snelheid waarmee ik erover heen rijd.
  • Deze Combi heeft een in delen neerklapbare achterbank. Het brede gedeelte leg ik zo neer, bij het korte gedeelte heb ik het mechanisme in m'n hand... m.a.w. als ik dat hendeltje omhoog wil trekken, komt deze er zonder moeite uit waardoor ik de bank dus niet neer kan klappen. Ik kan hem ook niet weer even vast zetten... of is dit wel relatief makkelijk op te lossen?
Nu heb ik hiervoor 4 jaar lang in een 3-deurs VW Polo uit 2004 (1.4 75pk) gereden dus met een groot deel van de techniek ben ik bekend. Zo weet ik dat de draagarmen vooral bij nat weer weleens hoorbaar kunnen zijn, echter dit geluid van het rijden over drempels is mij niet bekend.

Weet iemand toevallig wat dit zou kunnen zijn? Of weet je meer over een van bovenstaande punten?
 

Bijlagen

  • bankmechanisme verkleind.jpg
    bankmechanisme verkleind.jpg
    395 KB · Weergaven: 21

Joske

Forumguru
Dat van die vergrendeling is eens gepost geweest.. Is geen makkelijke om in orde te brengen dacht ik. Maar waar stond dat ook alweer op het forum :bloos:


Betreffende de geluiden, bij mij is het andersom: bij droog weer piepend ;)

De voorste draagarmrubbers zijn nog origineel? Scheuren nogal makkelijk door namelijk...
 

oco1979

Forumguru
A/C pomp die aan het vastlopen is.
Spanrol vastlopen van multiriem

Vering lekt,dempers.
Een veer kapot,gebroken.
 

Spierings

Forumguru
Draait de ventilator goed rond als het geluid van de airco voorkomt? Ventilator hhort met airco aan altijd te draaien


Heb eens een Seat gehad welke opeens bij warm weer veel geluid gaf met de airco aan. Bleek dat de ventilator niks meer deed en hierdoor de airco druk hoger opliep waardoor de pomp zwaar moest werken en dus extra veel geluid maakt.

Kraken is vermoedelijk de draagarmrubbers maar dat is zo lastig te zeggen.
 

Jeroenert

Actief lid
Zo, de Skoda is inmiddels bij de garage geweest (ritje van 150km beide kanten op dus 300 totaal).

Dank voor je suggestie Joske. Ik had nog gezocht op het forum en ook de oplossing gevonden maar dit lukte mijzelf niet.
Dank ook voor het meedenken oco1979 en Spierings. Ik ben zelf niet technisch genoeg op het zelf na te kijken en ik kan de auto ook niet even ergens op een brug rijden. De rubbers zijn inderdaad nog origineel maar dat was blijkbaar niet het probleem.

  • Het geluid van de airco is vanzelf gestopt (bij navraag bij de garage is dit vermoedelijk schuim geweest om de airco te reinigen)
  • Het geluid uit de voorkant was een te droge stabilisatorstang (samen met de monteur heel wat rondjes gereden om het geluid weer te horen omdat het simpelweg bijna verdwenen was.)
De conclusie van de garage: toen ik de auto een maand geleden ophaalde was het 35 graden en was het geluid bij elke drempel hoorbaar. Dat het de afgelopen 3 weken steeds minder is geworden heeft dan te maken met dat het weer koeler en natter buiten is waardoor ik het niet meer hoorde. Auto heeft nog even op de brug gestaan, rubbers waren nog goed maar toch even met een middeltje ingespoten en het geluid is dus inderdaad weg.
  • Het achterbank mechanisme is ook weer gemaakt. De pin die je omhoog trekt met het hendeltje op de bank was niet afgebroken maar los geschoten. Bij het uitnemen van de hele zitting bleek dat die pin langs het gat schoot om zich vast te klemmen. Monteur heeft sterke lijm achter de veertjes gespoten waardoor de pin alleen nog maar vast kan grijpen en er niet meer naast kan zeg maar.
 
Bovenaan Onderaan