Fabia 1, problemen stuurbekrachtiging

wimf

Nieuw lid
Beste mensen,

Hierbij een bericht wat mogelijk anderen kan helpen. Tot voor kort hadden wij veel problemen met de stuurbekrachtiging van onze Fabia 1, telkens ging bij het starten het lampje van de stuurbekrachtiging branden, waarbij de stuurbekrachtiging het ook niet deed. Pas na herhaaldelijk starten en veel geluk deed de sbk het weer en ging het lampje uit. Echter als de auto weer even had stilgestaan en opnieuw gestart hadden we hetzelfde probleem.

De volgende acties ondernomen:
1. oliepeil van de sbk gecontroleerd (onder de accubak), was ietwat laag: bijgevuld;
2. tijdens beurt bij garage, stekkerverbindingen van de pomp schoon laten maken;

Beide leek iets te helpen helaas maar van korte duur. Bij garage gevraagd welke foutcode in de boordcomputer was opgeslagen. Dit bleek 01290 te zijn. Via internet opgezocht wat dit kon zijn. Verschillende mogelijke oorzaken, maar ook massapunten onder de accu.

Afgelopen zaterdag de luchtfilterbak en de accu incl. accubak uit de auto gehaald. Vervolgens de aansluitingen van een aantal verschillende massakabels op het plaatwerk losgehaald en alles goed blank geschuurd en ingespoten met WD40. Tevens de aansluiting van de min-pool kabel van de accu op het plaatwerk goed blank gemaakt en ingespoten. Alles weer in elkaar gezet en voila. Alles werkt weer en tot nu toe is het lampje van de sbk niet meer aan geweest. Waarschijnlijk dus toch een kwestie van slechte massaverbindingen..

Hopelijk kan iemand hier wat mee.

Erik_NL

Forumguru
Hoewel ik aan vaseline-spray de voorkeur zou hebben gegeven boven WD40, reuze bedankt voor deze tip!

Joske

Forumguru
een zeer zinvolle en informatieve post :thumbsup:

Misschien je ook eens voorstellen in de meet- en greet van dit forum? Welke auto rij je, welke uitvoering, etc. ;)
dat vinden we hier wel leuk :jaja:

Cordoba

Forumguru
@wimf Allereerst dank voor je input.:thumbsup: Welk bouwjaar is de Fabia (om een inschatting te maken bij welke leeftijd dit kan gebeuren)? Kwam het probleem eerst heel af en toe voor, en is dat steeds erger geworden? (Mijn Fabia heeft ongeveer 1 keer per jaar dat de stuurbekrachtiging uitvalt, maar na een herstart werkt het direct weer)
Deze foutcode is bij mijn weten niet zo veel voorkomend, maar wel goed zelf te verhelpen zonder allerlei bijzondere gereedschappen.

wimf

Nieuw lid
Hallo, de Fabia is van 2001 met nog maar 95.000 km op de teller. Het probleem is er nog niet zo heel lang, ik denk ongeveer een half jaar. Daarvoor hebben we het voor zover ik weet niet gehad. Het ging wel steeds van kwaad tot erger, eerst moest je 1x opnieuw starten, later soms wel 9 of 10 x voordat het lampje uit ging en de sbk zijn werk ging doen. Overigens schijnt dat bij een Fabia veel vaker voor te komen.

Overigens staat in de handleiding van de Fabia II dat je niet naar de garage hoeft als het lampje na een herstart uit gaat. Ze kennen het probleem daar dus ook....

Voor Joske, zelf rijd ik in een Superb 1.4 TSI Combi van 2010. Mijn vrouw rijdt in de Fabia 1.4 MPI. Verder allebei prima auto's, maar wel gevoelig voor elektrische storingen.
Zelf heb ik technisch gezien verder niks met auto's want ik zit in een heel ander vak. Ik kan het alleen niet uitstaan dat iets af en toe wel en af en toe niet werkt, echt kapot lijkt het me niet en het zou dus op te lossen moeten zijn. Tot nu toe lijkt dat met de sbk van de Fabia gelukt. En daar ben ik erg blij mee, want het vervangen van een sbk pomp schijnt een heel dure grap te zijn.

Hadie

Lid
Ik heb tot voor drie maanden een Fabia 1 gereden die ik in nieuw 2004 kocht. Ook ik had dit probleem vanaf het begin. Het gebeurde misschien twee, drie keer per jaar. Mij viel op dat het altijd gebeurde bij parkeermanoeuvres. Eén keer herstarten was genoeg om het op te heffen. De overlast was zo gering dat ik het niet eens aan de dealer heb gemeld.

wimf

Nieuw lid
Bij ons had het echt niks te maken met parkeermanoeuvres. Heb probleem deed zich al voor als de auto bij stilstand werd gestart. Het enige wat hielp (meestal) was opnieuw blijven starten. Soms tot wel 10x toe, dan ben je de auto snel zat .... Daarom vind ik het ook zo fijn dat het nu lijkt te zijn opgelost.

zedrak

Lid
Mij klinkt dit bekend in de oren. Ik had er ook nog het abs-lampje bij. Stuuurbekrachtigingsolie aangevuld en de aansluitingen op de accu schoongemaakt. Geen klachten meer gehad.
Ik had het probleem dat een aantal keer per jaar de stuurbekrachtiging in een bocht uitviel.

De fabia 1 vind ik een fijne wagen, fijner dan de fabia 2.

Hadie

Lid
Bij mij gebeurde het bij het parkeren als de gas/koppelingscoördinatie niet optimaal was zodat de motor bijna afsloeg.

Bovenaan Onderaan