Fabia 1 | Trekhaak/fiets-vervoer oplossing gevraagd voor verlaagde Fabia Combi

Cuprani

Actief lid
Ik heb op mijn Fabia 1 een trekhaak zitten.
Zo zat hij er origineel onder:
SFC_trekhaak_1.jpg

Puur voor het zicht heb ik de trekhaak verwijderd en de stekkerdoos op dezelfde hoogte naar binnen toe gemonteerd.
SFC_trekhaak_2.jpg

Dit zijn beiden nog foto's van voor mijn verlaging. De auto staat nu zo. Redelijk gevuld in de wielkasten maar met nog aardig wat bodemspeling.
SFC-APplus1.5.jpg

Toch is de stekkerdoos van mijn trekhaak met het afrijden van een stoep aan gruzelementen geknald.
Ik was in het begin voornemens om de trekhaak volledig te verwijderen, maar voor mijn andere hobby, fietsen, vind ik het toch wel heel erg fijn om ook een fietsendrager op de combi te kunnen monteren.

Ik heb nu bij de achterbumper geen ruimte om de stekkerdoos anders te monteren, maar bij een afneembare trekhaak zal de stekkerdoos waarschijnlijk anders weggewerkt zitten.
Heeft iemand daar een voorbeeld foto van? Of heeft iemand nog tips hoe ik deze stekkerdoos anders zou kunnen monteren?

Een andere oplossing is de stekkerdoos demonteren, maar dan moet ik een oplossing hebben om mijn fietsen te vervoeren zonder dat ik de stekkerdoos nodig heb voor extra verlichting.

Chatslet

Forumguru
Bij de Fabia 2 GL maken ze met afneembare trekhaak een luikje in de achterbumper waar de stekkerdoos en houder van de trekhaak achter zit.

Cuprani

Actief lid
Als ik met mijn maten ga fietsen geen probleem.. maar mijn MTB fiets weegt 11 kilo.

Als ik ook een keer met mijn vriendin wil gaan fietsen, bijv bij een weekendje weg, dan wordt dat lastig. Haar moederfiets met 2 zitjes weegt ruim 30 kilo en is gewoon enorm groot.
Het risico dat er dan net ff een trapper langs mn deur schiet met het er op tillen vind ik dan te groot.

Tevens vertrouw ik die dakdragers niet zo.. Ben al snel bang dat ik na beetje bocht een kromme velg op mn fiets heb.
Met trekhaak dragers kan je bij de meeste fietsendragers ook het frame nog goed vast zetten op hoogte waardoor de wielen het minder te verduren krijgen.

Canon-Eye

Forumguru
Ben al snel bang dat ik na beetje bocht een kromme velg op mn fiets heb
Heb ooit eens een stel "Automax" fietsdragers gekocht voor montage op dakdragers. Deze bestaan uit een lange goot waar de wielen in staan, en een opklapbare beugel waarmee je de fiets bij de zadelbuis vastklemt. Staat dus prima stabiel, geen enkele kans op kromme velgen want die worden niet zijwaarts belast.
Inmiddels heb ik ze al jaren op het deksel van m'n bagageaanhanger zitten, aangezien het autodak vrij moet blijven voor de kajaks en peddels...

Dat gewicht kan ik natuurlijk niet verhelpen - maar misschien kun je tijdens het (samen?) op- en aftillen even een dikke plaid of zoiets over de dakrail hangen, ter bescherming van je lak?

Chatslet

Forumguru
Dakdrager is inderdaad niet zo'n ideale oplossing. Bij de FII snijden ze het luikje gewoon in de bumper. Of dat bij de FI ook kan, geen idee maar ik denk het haast wel.

turboturbo

Forumguru
Ik heb me hierin ook wel eens verdiept (fietsen drager zonder trekhaak) en vond op het dak ook geen geschikte oplossing. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er ook fietsendragers voor de achterklep zijn. Alleen betaal je de hoofdprijs voor zo'n ding (bijv. van Thule) en zijn ze niet op andere auto's overdraagbaar (wel op zelfde modellen) Er zijn ook wel universele, maar daar heb ik dan niet zo'n vertrouwen in (klemmetjes die je lak beschadigen, denk ik dan aan)
Aangezien ik zeer waarschijnlijk in de toekomst een grotere auto wil (ivm gezinsuitbreiding) heb ik het zoeken voor mijn huidige hatchback gestaakt....

Chatslet

Forumguru
Ach de TS heeft al een afneembare trekhaak. Hij zit aleen met waar hij de aansluitdoos van de trekhaak wilt plaatsen. Lijkt me toch niet een al te groot probleem.

Cuprani

Actief lid
Ik heb me hierin ook wel eens verdiept (fietsen drager zonder trekhaak) en vond op het dak ook geen geschikte oplossing. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er ook fietsendragers voor de achterklep zijn. Alleen betaal je de hoofdprijs voor zo'n ding (bijv. van Thule) en zijn ze niet op andere auto's overdraagbaar (wel op zelfde modellen) Er zijn ook wel universele, maar daar heb ik dan niet zo'n vertrouwen in (klemmetjes die je lak beschadigen, denk ik dan aan)
Aangezien ik zeer waarschijnlijk in de toekomst een grotere auto wil (ivm gezinsuitbreiding) heb ik het zoeken voor mijn huidige hatchback gestaakt....

Op marktplaats kan je die systemen wel voor een redelijke prijs krijgen, echter vertrouw ik die systemen voor geen meter.
Ook omdat je fietsen dan aan de kofferklep hangen.. paar keer de bocht om en je hebt op den duur volgens mij echt slijtage plekken in je lak.

Al eens eraan gedacht om de stekker in je kofferbak te maken.

Wordt lastig met aansluiten van de stekkers..
Je moet de kabelbundel bij het aansluiten dan de kofferbak inleggen, en met een kabel van 1 cm dik kan de kofferbak dan niet meer dicht. Lijkt me ook niet te beste oplossing.

Chatslet

Forumguru
De stekkerdoos komt uiteindelijk aan de houder waar de trekhaak in moet. Deze zit op een metalen balk, zeg maar zoiets:

AfneembareTrekhaak.jpg

Zit vast nog wel ergens een gaatje waar je hem in kunt schroeven. Misschien half gedraaid zodat hij achter de bumper hangt, anders iets met een beugeltje oid. Luikje kunnen ze ook wel in de bumper maken. Laat de auto gewoon op de brug zetten en kijk even hoe het er uit ziet daar onder. Monteurs denken dan wel met je mee.

Cuprani

Actief lid
Heeft iemand hier ook een foto van op de auto, om te zien hoe de stekkerdoor in de bumper valt..

Cuprani

Actief lid
Thnx, maar dat is voor de fabia 2.

Als iemand nog foto's heeft van de fabia 1 stekkerdoos bij afneembare trekhaak zie ik ze graag :rolleyes:

ibibi

Nieuw lid
Vreemde vraag, maar met hoeveel boutjes zit je stekker vast?

Bij mijn vorige auto met afneembare trekhaak hadden ze de stekkerdoos met 1 boutje(met borgend moertje) vastgezet, zo dat je de stekkerdoos bij geen gebruik omhoog kon draaien. (wel stijf aandraaien, zodat ie niet uit hem zelf kan verdraaien)
Dan zat ie ook gelijk helemaal achter de bumper.

Cuprani

Actief lid
Zit bij mij ook maar aan 1 bout. Ik kan hem maar een heel klein stukje naar achter duwen.. dan zit de stekkerdoos gelijk tegen de bumper aan.
Ik kan hem dus niet helemaal naar boven duwen.. niet zonder een extra gat in de bumper te maken.

Bovenaan Onderaan