Fabia 2.0. Bij hoge koppel en schakelen stijgt het gas even en dan zak het straag.

Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik mijn tweede Fabia. Het gaat om een 2.0 model uit 2003. Ik ben er erg tevreden mee. Naast de bekende draagarm rubber problematiek, wat ik aanstaand weekend onder handen ga nemen, is er een ander euvel waar ik mee zit. Het is namelijk het geval, als ik gas geef bij het het optrekken en ik schakel naar zijn 2,3 etc. gaat het toerental bij het ontkoppelen even omhoog waardoor ik even moet wachten totdat het toerental weer zakt om naar de volgende versnelling te gaan. Het toerental schiet hoger op wanneer het koppel ook toeneemt. Dus in zn 1 is het minimaal maar in zijn 2 en drie is de sprong hoger. Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik het het volgende al ondernomen:

Luisteren naar een vacuüm lek, tot dusver niet gevonden
Remreiniger in gasklephuis gespoten maar oogt schoon

Zou het euvel zich ook kunnen voordoen wanneer de stekker van het gaskleppenhuis in het verleden los is geweest, iets met opnieuw inlezen?
Heeft een reset zin? Heb gelezen dat je de - een half uur van de accu moet afhalen en vervolgens een 30 min stationair laten draaien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bij voorbaat dankt.

Folkert
 
Edit: Ik heb natuurlijk niet stil gezeten. Er is nog iets wat me opvalt. Wanneer ik op de cc rijd en ik trap de koppeling in dan moet ik deze vrij diep intrappen wil de cc er af gaan. Ik heb ergens gelezen dan wanneer de koppeling wordt ingetrapt de computer direct het gas afsluit. Het kan zijn dat als de koppelingsensor niet goed werkt het gas er te laat afgaat en het toerental omhoog schiet. Klink dit jullie bekend in de oren?

-groet-
 

Joske

Forumguru
je opent een topic



je stelt een vraag




nog een vraag



...





...




en dan los je het zelf op


geweldig gewoon! :D

maar vooral bijzonder nuttig voor anderen die een gelijkaardig probleem hebben! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me wel af hoe dat nu komt dat het toerental zo omhoog schiet: hou je soms het gas er (te lang) op tijdens het schakelen?
 
Wat ik denk is dat als de schakelaar los zit of het palletje van de schakelaar te laat los komt van het koppelingspedaal het gas een fractie te laat wordt afgeknepen. De schakelaar heeft naar mijn weten o.a. de functie het toerental direct naar benden te brengen bij ontkoppelen. Als dit niet goed werkt schiet het toerental bij het ontkoppelen even kort omhoog, ondanks ik het gaspedaal al los heb. Het was bij mij goed merkbaar toen ik op de cc rijd en de cc wil uitschakelen dmv het koppelingspedaal. Ik moest het pedaal diep intrappen voor de cc er af ging en toen het er af ging schoot dus het toerental dus kort omhoog. Nu ik de schakelaar(provisorisch) vastgezet heb zijn beide krachten verholpen.

Zoals ik al zei ben ik geen specialist, en heb relatief weinig ervaring maar mede door dit forum kom ik een aardig end :) Aanvullingen of verbetering zijn natuurlijk welkom :thumbsup:

-groet-
 
Stationair zit er een klein schommelringetje, schat 50 rpm. Motor voelt wat onrustig. Dat wil ik er nog uit zien te krijgen. Denk toch dat er ergens nog een vacuümlek zit. Of zou opnieuw inlezen het euvel kunnen verhelpen?

-groet-
 
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de stekker van de gasklep sensor heeft losgemaakt. Ik las dat wanneer je dit doet de gasklepsensor opnieuw moet laten inlezen, klopt dat? Dit is voor mij weer een nieuw hoofdstuk. Heb jij een idee hoe je kan weten of een sensor stuk is? Waarschijnlijk gewoon uitlaten lezen toch?
 
Denk uitlezen ja . Als het een wat ouder draaiklep is kun je de stand van de sensor /pinnetje zelf op een andere stand zetten .
Beter vraag je het aan een monteur .
 
Dan wordt het toch even een bezoek je aan de garage, het is gewoon vervelend als de motor zo onrustig loop. Iedereen bedankt voor jullie comments. ik ben weer een stukje wijzer geworden.

-groet-
 
Bovenaan Onderaan