Fabia 2 1.2 tdi greenline

hoi , heb een vraagomtrent olie. de auto ( bj 2012 en heeft nu 207.000 km gelopen) is vorig jaar in october voor een onderhoudsbeurt gegaan waar dus ook oa olie is ververst en nu na circa 20.000 km bij een oliecheck merkte dat ik olie moest bijvullen.

heb te horen gekregen dat je normaal gesproken nooit olie hoeft bij te vullen , zowel dan zou er ergens lekkage moeten zijn.

heb hele auto gekeken maar zie nergens Olie lekkage of wat dan ook...

mijn vraag is van...is het normaal dat je weleens olie moet bijvullen?
had zojuist een monteur gevraagd en kreeg te horen:

" deze motor gebruikt wel wat olie omdat hier een dunne olie in moet""

klopt dit?

MaxN

Donateur
Elke motor verbruikt olie, alleen meestal niet genoeg om dit te merken tussen de beurten door.

Maar volgens mij wordt zelfs een liter olie op 10.000km als normaal gezien.
Persoonlijk denk ik dat alles meer dan 15.000km goed is. Zeker voor diesels die toch altijd iets meer lijken te verbruiken dan benzine auto's(olieboten als een 1.8TSI ff niet meegenomen).

ik maakte me gerust, omdat ik vaak tehoren krijg dat je normaal gesproken geen olie hoeft bij te vullen binnen een jaar. moet wel zeggen dat ik veel rij metname snelweg en zeker circa 600- 700 km per week.

CharlesTucker

Forumguru
Volgens de handleiding (van de Octavia, maar het lijkt me sterk dat voor de Fabia anders is) is zelfs een liter per 2.000 km normaal, en de eerste 5000km nog meer. Maar dat lijkt me meer een kwestie van indekken door Skoda/VAG, dat gaat op mengsmering lijken.

"De motor gebruikt afhankelijk van de rijstijl en de bedrijfsomstandigheden een kleine hoeveelheid olie (maximaal 0,5 l/1.000 km). Tijdens de eerste 5.000 km kan het olieverbruik ook daarboven liggen."

Ik heb zelf ook en Octavia, uit 2011, en rij ook zo'n 700km per week, veelal snelweg. Ik heb inderdaad nog nooit olie bijgevuld tussen onderhoudsbeurten, maar een beetje bijvullen na 20.000km lijkt me ook geen indicatie van een probleem.

maar bij mij was het niet een beetje....moest flink wat bijvullen..alleen het topje van oliepijl was zwart na het checken. ik rij opzich normaal , snelweg veel al 120 km per uur en soms maar heel soms 130km per uur. maar goed bij het openen vd motorkap zag ik helemaal tot niks als lekkage of olie te zien.

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb inmiddels 60+k gereden in mijn greenline en ook nog nooit olie bij hoeven vullen. Wel elke 30k een beurt incl. volledige verversing van de olie.

Canon-Eye

Forumguru
Ook mijn GL heeft buiten de beurten (grote elke 30k, kleine bij de tussenliggende 15k) nog nooit behoefte getoond aan een extra druppel olie. Totaalstand na precies 7 jaar is ruim157k.

Zo te lezen moet er bij mij toch iets aan de hand zijn omtrent het bij vullen na 20k..ondanks dat ik nergens lekkage zie

greenlinediesel

Senior Member
Zo te lezen moet er bij mij toch iets aan de hand zijn omtrent het bij vullen na 20k..ondanks dat ik nergens lekkage zie

hij hoeft niet per se te lekken. de auto kan ook "zweten" -- heb je de bodemplaat los gehaald om goed de motorruimte van onderen te kunnen bekijken?

Cordoba

Forumguru
Zeker bij een diesel is het niet abnormaal als je wat olie bij moet vullen, en dat was vroeger nog wel erger. Mijn eerste auto was een Golf I diesel, die voor die tijd weinig onderhoud nodig had: elke 7500 km een beurt. In de 5 jaar en 120.000 km maar zelden olie bij hoeven vullen, maar meestal zat het oliepeil direct na een beurt op maximum, en net voor de beurt pal boven minimumpeil, dus een verbruik van een liter. Veel snelweg en provinciale weg kilometers, eigenlijk nooit harder dan dik 100 en nadat ik de auto heb ingeruild bij km-stand rond 220.000, en heb hem daarna nog zeker 7-8 jaar af en toe rond zien rijden. Kortom ik zou me niet teveel zorgen maken over het olieverbruik van je Greenline.

Toevallig vorige week een half litertje olie erbij gedaan, zelfde Fabia.
Dit ongeveer 13.000 km na de vorige oliebeurt.
Niet echt zorgelijk verder.

Je weet dat je de olie moet peilen bij een warme motor die 3 minuten uit staat?

Bovenaan Onderaan