Fabia 2, audio upgrade tips gevraagd.

Wouter1

Forumguru
Inmiddels zo'n 2 maanden en 4500 km probleemloze kilometers met de tdi GL onderweg mis ik een Bluetooth carkit en vind ik de geluidskwaliteit uit de standaard Swing radio met standaard speakers maar matig.:thumbsdown: Dus tijd voor een upgrade.
Als vervangende radio denk ik aan de Kenwood DPX406DAB. (Bewust geen navigatie). Heeft er hier iemand ervaring met deze radio?
Heeft er iemand suggesties voor vervangende speakers/'tweeters?
Liefst met zo min mogelijk aanpassingen:).

Heeft er iemand ervaring met een DAB+ antenne spitter icm de originele dubbele antenne in de Fabia?
Alle tips zijn welkom!
MVG,
Wouter

FlavioX

Forumguru
Ik heb geen persoonlijke ervaring maar ik heb dezelfde vraag vandaag bij een inbouwstation gesteld over mijn Superb en die zeiden dat de DAB+/FM splitter bij VAG autos niet werkt omdat de ingebouwde antenneversterker de frequenties die DAB+ gebruikt er uit filtert.
Zij adviseerden mij een plakantenne die boven de achteruitkijkspiegel gemonteerd kan worden en niet zo'n glasantenne met een stuk folie er aan, dat ziet er niet uit.

EdK

Forumguru
Zou als ik jou was beginnen met de Kenwood te monteren met de bestaande speakers.
Kan zo maar zijn dat het geluid dan wel naar believen is , en anders eens bij Pioneer kijken.

Wouter1

Forumguru
Ok , Bedankt!
Bij de radio zit zelf een plak antenne, deze hoort op de voorruit naast de A-stijl... Met vermoedelijk wisselende :pieker: ontvangst kwaliteit.

FlavioX

Forumguru
Dat ligt ook een beetje aan de regio. Ik woon in Zeeland en daar is het DAB+ signaal op veel plaatsen nog niet goed dus dan is een goede antenne een must.
De antenne die bij de radio zit is zo'n folie antenne en die schijnen wel goed te zijn maar ik vind het er niet uit zien.

AndreM

Forumguru
Een DAB+ antenne is het niet echt nodig om die in het zicht te plaatsen.
Je kan deze ook in het midden boven de radio in het dashboard monteren.

Misschien heb ik een verbeterde DAB+, want ik herken het probleem niet met ontvangst.
Middelburg, Goes, Terneuzen en vanmiddag nog in Zierikzee, gewoon goed ontvangst.

EdK

Forumguru
wel ik had bij de Zenec zo'n folie plakantenne er bij gekregen en vond hiermee de ontvangst echt bagger.
Nu een andere antenne onlangs aangeschaft ( www.autoshopdetijger.nl/dab-antenne-voor-zenec-p-5981.html ) en al meteen een stuk betere ontvangst
Ben nu nog beetje aan t spelen met het uitzoeken van de beste plek, en denk dat ik uiteindelijk ook uitkom achter de binnen spiegel

Cordoba

Forumguru
@Wouter1 Ik neem aan dat het om een Fabia II gaat, maar een HB of een combi? En hoeveel speakers heb je nu? Als je achter geen speakers hebt, kan het toevoegen van achterspeakers al behoorlijk verschil maken.

Wouter1

Forumguru
Jawel, een Fabia II combi Greenline uit 2011. Met speakers achterin de deuren. In totaal heb ik 4 speakers in de portieren + 2 tweeters in de A-stijlen.
(Ik neem aan dat er in de achter portieren geen tweeters zitten (Ik heb hier de bekleding nog niet los gehad).
Weet iemand of en zo ja waar er een eventueel scheidingsfilter in de bekabeling van de speakers en tweeters voor zit?

smutzkanone

Forumguru
Ik ben zelf geen scheidingsfilters tegen gekomen,as in echte crossovers.Er zal her en der wel een weerstandje in de bekabeling gemaakt zijn(ik geloof op de tweeters).
Ik heb een audiosystem composet van 17 (16,5) cm, en dat klinkt echt goed voor wat ze kosten, maar de meeste winst haal je zoals gezegd met de radio.Die swing is echt bagger kwa geluid.
Door je deuren te dempen krijg je een iets voller laag,maar dat valt niet mee,zonder echt de hele deur uit elkaar te halen.
Ik heb door de gaten voor de speakers heen de dempings matten erin geplakt.
tweeters heb ik gewoon in de a stijlen gelijmt en de scheidingsfilters heb ik onder de stoel liggen ,omdat ik daar ook een versterker heb.
Wil je veel volume dan kun je ook wat aan je achterspeakers doen.
Wil je een realistisch geluidsbeeld,dan demp je het volume van de achterspeakers zo veel mogelijk.
naar mijn mening luister je muziek in stereo, links en rechts voor.

Wouter1

Forumguru
@smutzkanone,
Dank voor de reactie.
Ik schiet nog niet zo op... Ik heb zonet de radio pas besteld. Ik hoop dat ik eraan toe kom om deze te monteren voor de vakantie. En anders K3 en andere kinderliedjes uitsluitend over de achterspeakers, (dit is al een verbetering tov de vorige auto, want deze had alleen speakers voorin:D

Ik heb je inbouw verslag gelezen. Zier er goed uit!
Ik ben niet van plan om het zo uitgebreid aan te pakken zoals jij gedaan hebt. Het vervangen van de speakers voor betere ben ik wel van plan. Ik heb in een ver verleden goede ervaring met JBL speakers. Een origineel passend component set lijkt mij een goed zet. Echter moet ik dan ook nieuwe speakerkabels trekken en de bijbehorende scheidingsfilters installeren, of kan ik de bestaande bekabeling gebruiken, en de JBL scheidingsfilters bewaren?

smutzkanone

Forumguru
Ik zou persoonlijk verder kijken dan jbl.
smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind jbl (net als RF) erg amerikaans klinken, lees hard en schel.
Als jij jbl's goed vind klinken moet je dat zeker doen, maar luister eens naar bv helix, audiosystem en ground zero.
Je moet zowieso je originele speakers uitboren ( popnagels) en adapter ringen kopen of maken.
Ook zit er een andere stekker aan de speakerkabel in de deur (zijn verloopjes voor)
Je kan bv in de originele speakers kabels gaan knippen en daar het signaal aftakken met stekkertjes zodat je het ook weer origineel kunt maken bij verkoop, als je geen nieuwe kabels wilt trekken. Doe dit dan wel zo professioneel mogelijk met goede stekkers.

Wouter1

Forumguru
Ik ga zeker eerst luisteren voordat ik andere speakers koop.:jaja:
Inmiddels is de radio gemonteerd met de bijgeleverde DAB+ antenne. En de eerste indruk is goed. :).
De DAB+ ontvangst op het traject Lelystad_Hoorn was goed. En de bluetooth carkit werkt prima.
Nog wel een restpuntje n.l. een geschakelde plus trekken, zodat de radio met het contact aan en uit gaat maar eerst (morgen) op vakantie:yeah: naar Oostenrijk en daarna zien we wel weer.

Bovenaan Onderaan