Fabia (2002) D-ketting of riem vervangen?

Bouke

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Skoda Fabia uit 2002 met momenteel 152.000km op de teller, motortype 1.4 MPI (50KW). Heeft deze auto een distributieketting of -riem?

Wanneer het inderdaad een ketting is, betekend dit dan dat deze niet vervangen hoeft te worden?
De auto is een half jaar in mijn bezit, laatste beurt (volgens onderhoudsboekje) is geweest bij 121.000km, dus een grote beurt wil ik hem zeker geven. De vraag is even of de ketting (riem/waterpomp??) ook vervangen dient te worden.

Dank
 

Cordoba

Forumguru
Het handigste is als je ook een motorcode hebt, ik gok dat je een AQW-blok hebt? Als ik het goed heb, heeft die een ketting. Bij welk standen distributieketting of waterpomp vervangen moeten worden, durf ik voor jouw motortype niet te zeggen. (de ketting kan naar mijn inschatting nog lang mee, de waterpomp zal als eerste aan de beurt zijn)
 

oco1979

Forumguru
AME MOTORCODE IS DEZE




Veiligheidsaanwijzingen
Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien.
Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde distributieketting niet verdraaid worden.
Eventueel distributieketting, tandwielen, span- en geleiderails vervangen.
Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen!




Benodigde tijden/aanhaalmomenten

Richttijd
Distributieketting(en) vervangen Standaard 2,20 h




Aanhaalmomenten
Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
Krukaspoelie 100 Nm
Nokkenastandwiel Borgmiddel gebruiken. 25 Nm
Distributiehuisdeksel Borgmiddel gebruiken. 7 Nm








afbeelding 1
2vwa03007p500011.jpg

1 Referentiemerkteken(s) 2 BDP-merkteken van krukaspoelie.
afbeelding 2
2vwa03007p500012.jpg

1 Kettingschakel 2 Merkteken(s) distributieketting
3 Nokkenastandwiel 4 Krukastandwiel
Maat A12 Kettingschakels
 

Bouke

Nieuw lid
Dank voor de snelle reacties! Ik zie in het instructieboekje staan dat de motorcode inderdaad AQW is. @Cordoba volgens jou dus een ketting (waarschijnlijk). Wanneer iemand info heeft over km stand waarbij de ketting vervangen dient te worden dan hoor ik het graag.
Wat betreft de waterpomp; is het verstandig deze preventief te vervangen of kan het geen kwaad deze te vervangen op het moment dat hij het opgeeft?

@machlo Dank! (zie je bericht nu)
 

turboturbo

Forumguru
1.4 MPI AQW is idd zeker weten ketting. Die hebben de reputatie nogal eens te rammelen nl.
De andere 1.4 motoren zijn 16 kleppers en hebben samen met de 2.0 liter motor een riem.

Verdere motoren met ketting in de Fabia I zijn volgens mij alleen nog de 1.2 (6V en 12V) motoren :)
 

Cordoba

Forumguru
Bij een distributieriem wordt de waterpomp normaal mee vervangen omdat de waterpomp bij niet vervangen meestal overlijdt halverwege de 2e distributieriem. De waterpomp meevervangen kost dan alleen het materiaal extra (typisch rond de 40 euro) en een paar minuten werk. Later apart de waterpomp vervangen kost je honderden euro's alleen al aan arbeidsloon, omdat weer de hele distributie los moet. Het meevervangen van de waterpomp met de distributie is bij een riem dus een puur economische afweging.

Ik voor een distributieketting volgens mij wel eens een geadviseerde vervangen na 240.000? km gezien, maar dat was volgens mij voor de nieuwere Vagmotoren, voor de oude Skoda-blokken zoals jouw AQW, is er dacht ik geen voorgeschreven vervanging, of nog later als voor de moderne motoren met ketting (maar die vervanging voor de ketting moet je echt checken, daar ben ik allerminst zeker van). Vervangen van een waterpomp gebeurde vroeger ook alleen als ie kapot was, en volgens mij kan dat bij jouw blok ook prima, onder voorwaarde dat je wel in de gaten houdt of ie geen koelvloeistof verliest, of dat ie niet meer rondpompt (merk je doordat de temperatuurmeter snel oploopt, en al snel te hoog wordt).
 

Bouke

Nieuw lid
Helder, nogmaals dank!
Ben wel benieuwd of iemand een idee heeft van km stand waarop de ketting vervangen dient te worden (naast de 240.000km die Cordoba noemt).

Groet!
 

Joske

Forumguru
ik zie werkelijk niets maar dan ook niets in Elsawin betreffende een interval voor het vervangen van de ketting..
 

Erik_NL

Forumguru
sommigen schijnen het moeilijk te kunnen aannemen als een fabrikant voor een distributieketting geen vervangingsinterval hanteert
 

Cordoba

Forumguru
Mijn advies: als je de beurt laat doen, navragen bij de garage die het doet, en vraag of ze de ketting kunnen checken op de conditie. Een ketting kan soms aardig slijten, maar ik verwacht dat je bij deze auto voorlopig niets hoeft te doen aan de ketting, en goede kans dat het roestmonster eerder de carrosserie aanvreet dan dat de ketting problemen gaat opleveren.
 
Bovenaan Onderaan