RvdB
Nieuw lid
Beste fabia rijders en/of kenners,
Als eerste even een woord van waardering, wat een top forum is dit met een fijne sfeer! Echter is helaas mijn waardering niet de reden dat ik deze post maak; zoals de titel ook zegt.
Sinds enkele weken gebeurt het volgende:
Dezelfde kennis gaf aan dat het mogelijk om de dynamo gaat. Nu is mijn (leken) vraag; kan een motor afslaan vanwege de accu? Ik heb beperkte kennis van auto's, maar in mijn ogen is de accu alleen nodig voor de startmotor en de elektronica - hoe kan mijn motor afslaan van een slechte accu en/of dynamo?
Mocht iemand soortgelijke ervaringen (of oplossingen!) hebben hoor ik het graag! Ik heb het forum doorzocht maar kon niks vergelijkbaars vinden.
In ieder geval bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je reactie
Mvg,
Robbert
Als eerste even een woord van waardering, wat een top forum is dit met een fijne sfeer! Echter is helaas mijn waardering niet de reden dat ik deze post maak; zoals de titel ook zegt.
Sinds enkele weken gebeurt het volgende:
- Kom aanrijden bij het stoplicht, rem en trap vervolgens de koppeling in
- Toerental schiet omlaag, ver onder de 1.000, komt meestal terug richting de ~800 maar gaat soms ook naar 0 (pakweg 1 op de 10 keer)
- Wanneer dit gebeurt slaat de motor af, korte hoge piep is hoorbaar, rood acculampje verschijnt in het dashboard
- Houd de koppeling in, start de auto en toerental is terug op de ~800 en auto werkt naar behoren
- Wanneer de airco vol aanstaat óf wanneer ik een koude motor heb is de kans hoger dat de auto afslaat
- Auto slaat nooit af in versnelling, alleen met ingedrukte koppeling
- Fabia 1 elegance uit 2005, 1.4 benzine, 75pk, hatchback
- Wanneer de auto uit staat is de accu ~12V en lijkt oke
- Accu gemeten tijdens ~2.500 toeren; geeft te weinig voltage volgens kennis
Dezelfde kennis gaf aan dat het mogelijk om de dynamo gaat. Nu is mijn (leken) vraag; kan een motor afslaan vanwege de accu? Ik heb beperkte kennis van auto's, maar in mijn ogen is de accu alleen nodig voor de startmotor en de elektronica - hoe kan mijn motor afslaan van een slechte accu en/of dynamo?
Mocht iemand soortgelijke ervaringen (of oplossingen!) hebben hoor ik het graag! Ik heb het forum doorzocht maar kon niks vergelijkbaars vinden.
In ieder geval bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je reactie
Mvg,
Robbert